Jumaat, 11 Mac 2011

Kosmo Online - Rencana Utama

Kosmo Online - Rencana Utama


Budaya tempatan dalam komik

Posted:

Budaya tempatan dalam komik

Budaya tempatan dalam komik



KAKINYA yang berotot gagah diselubungi sut ketat, dadanya yang sasa dihiasi simbol kekuatannya selaku adiwira. Bagaimanapun, dia bukan hero popular Barat seperti Superman atau Batman. Dia adalah Shaktimaan, pelindung kepada manusia - sekurang-kurangnya di India.

Dunia animasi di India kini diwarnai dengan kehadiran komik-komik adiwira tempatan yang jauh berbeza daripada adiwira Barat.

Dalam satu komik lain, watak Nagraj yang digambarkan berkulit hijau dan beracun menentang kejahatan bersama ular-ular, iaitu makhluk yang dipuja di seluruh India.

Sementara itu, Shakti bermata tiga yang dibaluti pakaian kulit harimau bintang dan kalung tengkorak menyeru dewa kematian Hindu, Kali, bagi memerangi gejala pembunuhan anak perempuan.

Hero yang ditonjolkan dalam komik terbaru itu berasal daripada lingkungan dan mitos di India serta dikurniakan kuasa yang diberikan oleh dewa Hindu.

Tidak hairanlah, industri komik di India yang dianggarkan bernilai AS$65 juta (RM197 juta) membina harapan untuk diterjemahkan dalam media baru seperti animasi televisyen, filem aksi, pengiklanan dan pengedaran digital melalui Internet.

Penerbit komik India berkeras menyatakan kehadiran karektor tempatan adalah kaedah terbaik dalam menghubungkan kehendak masyarakat di samping mendidik mereka tentang budaya.

Bagi golongan itu, formula yang digunakan membenarkan mereka menandingi komik-komik Barat dan Jepun sejak tahun 1960-an, ketika komik pertama India dilancarkan melalui siri-siri Amar Chitra Katha yang berdasarkan epik Sanskrit purba Mahabarata dan Ramayana

"Kita tidak memerlukan adiwira baru, kita mempunyai banyak adiwira sebelum ini.

"Ideanya adalah menggunakan jalan cerita dan mitologi tempatan dalam format komik untuk mengajar kanak-kanak mengenai sejarah dan budaya mereka," kata Pengurus Permasaran ACK Media, Rushabh Sanghavi.

Syarikat itu terlibat menerbitkan siri-siri Amar Chitra Katha dan juga siri kegemaran kanak-kanak seperti Tinkle.

Komik Hollywood


WATAK Nagraj, adiwira berkuasa ular mendapat sambutan ramai di India.


Industri berkenaan pernah suram sekitar tahun 1990-an dengan kehadiran komik-komik Barat dan filem-filem Hollwood yang mengambil alih pasaran terbuka negara itu.

Bagaimanapun, dalam dekad-dekad terakhir ini, ia kembali bangkit melalui suntikan dana dan penggunaan teknologi baru dalam percetakan, animasi, pendigitan dan pengedaran.

Negara itu melihat potensi awal melalui penerbitan animasi pertama berciri panjang pada tahun 2005 yang mengambil ksah dewa Hindu, monyet Hanuman, Beberapa komik termasuk Shaktimaan juga diterbitkan ke siri televisyen.

Sejak itu, institut-institut animasi dan syarikat produksi semakin bertambah dan memberi peluang kepada generasi muda meneroka bidang itu berbanding pekerjaan tradisi seperti doktor dan jurutera.

Pengaruh komik juga semakin meningkat. Ia dieksploit untuk mengiklankan apa sahaja daripada gula-gula getah sehinggalah kepada mi segera.

Tentera India turut menggunakannya untuk tujuan pengambil rekrut baru, manakala pihak perbankan menggunakannya untuk menyampaikan arahan kepada kepada kakitangannya.

Persidangan Komik

Keterujaan itu semakin memuncak apabila India menjadi tuan rumah Persidangan Komik buat julung-julung kali yang dihadiri lebih 16,000 pengunjung. Ia satu jumlah yang agak kecil berbanding kehadiran 130,000 pengunjung ketika Comic Con yang berlangsung selama empat hari di San Diego tahun lalu.

Bagaimanapun, sebagai industri yang baru berputik, pencapaian itu amat membanggakan.

Menurut syarikat produksi Twenty Media Online, Jatin Varma, pihak penganjur berjaya mencapai sasaran pelaburan berjumlah AS$40,000 (RM121,000) dan menggalakkan sebahagian pengunjung memakai kostum sepanjang persidangan itu.


INDUSTRI animasi di India sedang berkembang pesat dan ia menjanjikan harapan buat syarikat pengeluar komik.


Berpakaian seperti karakter Jean Luc Picard dari Starship Enterprise, Varma berkata syarikatnya mahu menarik kepercayaan orang ramai terhadap industri itu.

Dalam tempoh tiga bulan lagi, syarikatnya bakal menganjurkan Comic Con selama dua hari di kompleks Dilli Haat di New Delhi.

Ia sekali gus bakal menarik penerbit untuk bertemu dengan juruanimasi bebas, penulis skrip dan mendegar maklum balas peminat-peminat dan pengedar untuk menghasilkan produk baru di pasaran.

"Industri ini semakin berkembang di India. Di peringkat permulaan banyak masalah yang timbul membabitkan pengedaran dan publisiti," katanya.

Adiwira Barat

Namun, terdapat salah faham yang meluas mengenai komik India. Verma menjelaskan, ada antara rakyat di negara itu lebih menggemari adiwira Barat dan menganggap komik India tidak cukup kompleks untuk diterjemahkan dalam bentuk filem.

Lebih daripada itu, banyak pihak di dalam industri tersebut juga tidak menyedari potensi karya mereka yang boleh diangkat menjadi karya filem dan pastinya menguntungkan.

"Kami mahu menghentikan salah faham ini. Kami mahu besarkan skopnya. Ketika ini, orang ramai belum bersedia melihat perubahan," ujarnya.

Sementara itu, ada pengunjung yang memberi pendapat untuk memastikan industri itu lebih berdaya cipta dan pada masa yang sama mengekalkan adiwira yang dapat dikenali masyarakat India.

Daanesh Anand, pelajar ekonomi berusia 21 tahun berkata, dia berharap komik-komik India dapat menonjolkan lebih banyak kelemahan pada watak utamanya.

"Adiwira Barat mempunyai kelemahan dan ia membuatkan jalan ceritanya sukar diduga. Kelemahan Superman ialah kriptonit, begitu juga Batman yang merupakan manusia biasa di mana mindanya boleh dikawal oleh makhluk asing dan sebagainya," katanya.

"Adiwira India pula tidak mempunyai sisi gelap. Mereka mempunyai berkuasa sepanjang masa," ulasnya.

Pencipta watak komik, Karan Vir Arora yang mengendalikan ruang pameran Vimanika Comics memberitahu, dia memanfaatkan watak dewa India seperti Shiva beradu dengan penjahat moden dari dunia abad ke-21.

"Saya meletakkan harapan tinggi dalam tempoh lima tahun yang akan datang," kata Arora.

Lelaki itu yakin kunjungannya ke persidangan komik di San Dieogo tahun lalu telah menyedarkannya bahawa komik adalah medium baru keagamaan dalam menyelesaikan hambatan agama, sosial dan kasta.


BANYAK pengeluar komik menjadikan naskhah mereka sebagai medium untuk menyampaikan pesanan khidmat masyarakat selain memperkukuhkan pemahaman generasi muda tentang isu seperti kesihatan, alam kerjaya dan keagamaan.


"Kami mahu melihatnya dari sudut agama yang mendasari suasana di India," katanya.

Penerbit berjaya

Diamond Comics, merupakan salah satu syarikat yang paling kukuh di India dengan pulangan tahunan sehingga AS$5.6 juta (RM17 juta) berjaya mengukuhkan tapaknya dalam industri.

Ia dilakukan melalui pengekalan karektor komik Everymen of India, iaitu watak lelaki berkumis Chacha Chaudhary, kanak-kanak nakal bernama Pinki dan Billu serta wanita gemuk yang penyibuk, Channi Chachi.

"Anda tidak akan menemui pembunuhan, misteri atau darah di dalam komik kami. Komik kami hanyalah berpaksikan fantasi, kegembiraan dan budaya. Kami mengekalkan adab resam budaya India," kata pengasas dan Pengarah Urusan Diamond, Gulshan Rai.

Bagaimanapun katanya, komik tetap merupakan wadah terbaik untuk mendidik sama ada mengenai kesusasteraan silam, pengundian semasa pilihan raya dan rawatan bagi penyakit kelamin.

Dengan misi berkenaan, Diamond telah menyasarkan komik berbentuk keagamaan bertujuan mengajar masyarakat tentang agama.

Ia juga telah menerbitkan beberapa siri tentang kempen kerajaan pada tahun 70-an. Antara lain ia memperkenalkan watak bidan Sudha yang menjawab persoalan tabu mengenai kesihatan, perancangan keluarga dan kesihatan seksual, lengkap dengan ilustrasi yang mudah difahami.

Setiap bulan, Diamond mengeluarkan kira-kira dua juta komik dan diterjemahkan kepada 21 bahasa sebelum diedarkan di kawasan perkampungan di negara itu.

Ia merupakan potensi besar dalam industri itu dengan kebanyakan penerbit dianggap bertuah sekiranya jualan mereka mencecah 1,000 salinan dan kebanyakan bacaan hanya diikuti oleh komuniti di sesetengah kawasan.

Katanya, mengenali sasaran pembaca, memastikan harga murah, halaman yang penuh warna-warni dan unsur komedi dapat memastikan jualannya mendapat sambutan.

"Kita seharusnya mempunyai keghairahan untuk meneroka pasaran," ujarnya sambil mencadangkan filem dan televisyen India yang selama ini teragak-agak untuk memahami industri komik tempatan agar memberi perhatian yang lebih serius terhadapnya. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pencemaran di China kritikal

Posted:

Pencemaran di China kritikal

Pencemaran di China kritikal


SELAIN daripasa asap yang dikeluarkan di kilang, China juga berhadapan dengan masalah pelupusan bahan kimia secara terbuka.


KUMPULAN pencinta alam sekitar, Greenpeace, pada Isnin lalu memuji China kerana menetapkan had pencemaran baru tetapi pendekatan yang diambil adalah tidak cukup berbanding paras yang diperlukan negara penyumbang karbon dunia itu.

Menurut media negara tersebut, Kementerian Perlindungan Alam Sekitar China hujung minggu lalu menyatakan ia telah memasukkan nitrogen oksida dan amonia nitrogen ke dalam senarai pencemar utama yang mahu dikurangkan sehingga 1.5 peratus tahun ini.

Nitrogen disertakan dengan keperluan oksigen kimia (COD) iaitu ukuran pencemaran air dan sulfur dioksida dalam senarai pengurangan yang disasarkan Beijing.

"Oleh kerana keadaan mendesak dalam krisis alam sekitar China, sekadar menetapkan sasaran untuk empat pencemar adalah tidak mencukupi," kata pengurus kempen iklim dan tenaga Greenpeace China, Yang Ailun.

Kementerian berkenaan menyatakan bahawa untuk mencapai sasaran, pihak berkuasa perlu mengambil tindakan terhadap industri yang banyak menghasilkan pencemaran seperti pembuatan kertas, tekstil, kulit dan kimia selain menggandakan usaha untuk mengawal pencemaran asap kenderaan.

Kementerian juga akan melabur dalam pembinaan dan penaiktarafan loji rawatan air sisa serta membangunkan teknologi bagi mengurangkan pencemaran kilang.

Menurut Ailun, kerajaan perlu mewujudkan sistem pemantauan yang efektif bagi memastikan setiap langkah dilaksanakan dan tindakan pantas dikenakan ke atas mereka yang melanggarnya.

China yang pada November lalu mengakui 'peranan' sebagai pengeluar terbesar gas rumah hijau. Ia juga adalah antara negara dunia yang mengalami pencemaran udara terburuk berikutan perkembangan pesat sejak 30 tahun lalu. Perkembangan itu bagaimanapun turut menjejaskan alam sekitar.

Pembangunan ekonomi

China telah membelanjakan berbilion dolar untuk membersihkan alam sekitar namun setakat ini masih enggan mengurangkan kadar pencemaran, dengan alasan ia akan menjejaskan pembangunan ekonomi.

Republik itu pada tahun lalu menyatakan tekad untuk memperlahankan kadar pencemaran dengan mengurangkan penggunaan tenaga per unit KDNK kepada 40 hingga 45 peratus dari paras tahun 2005 hingga 2020, yang pada dasarnya merupakan 'sumpah' mereka terhadap penggunaan tenaga lebih efisien.

Menurut Kementerian Alam Sekitar China, pencemaran teruk dan penggunaan sumber yang besar menyebabkan China diselubungi masalah alam sekitar yang genting seterusnya berkemungkinan menjejaskan perkembangan ekonomi jika tidak diatasi dengan betul.

Menterinya, Zhou Shengxian juga memberi amaran bahawa kestabilan sosial yang menjadi isu penting kerajaan juga berdepan dengan risiko berikutan peningkatan kebimbangan masyarakat terhadap kesihatan.

"Dalam ketamadunan China sejak beribu-ribu tahun dulu, konflik antara manusia dan alam sekitar tidak pernah seserius seperti hari ini.

"Pengurangan, kerosakan dan kehausan sumber serta keadaan ekologi yang bertambah buruk kini menyekat pembangunan ekonomi dan sosial negara," tegasnya dalam satu esei yang disiarkan dalam laman web kementerian itu.

Penilaian risiko

Jelas Shengxian, pihak berkuasa akan mewujudkan sistem penilaian risiko perubahan pencemaran udara dan perubahan iklim. Ia akan mengambil kira risiko pemanasan global untuk mempertimbangkan pembangunan projek baru seperti pembinaan kilang.

"Kita akan menerima balasan buruk malah kerugian yang tidak dapat ditafsirkan jika kita tidak ambil peduli mengenai konflik antara manusia dan alam sekitar," ujarnya.

China selaku ekonomi kedua terbesar dunia, masih lagi dengan alasannya bahawa negara membangun perlu diberikan kelonggaran tentang pencemaran. Hakikatnya, 'selera' penggunaan tenaga di negara itu terus meningkat.

Tahun lalu saja menyaksikan peningkatan 5.9 peratus berbanding 2009 iaitu 3.25 bilion tan pembakaran arang jika mengikut data rasmi.

Negara itu banyak bergantung kepada penggunaan arang batu menyumbang kepada 70 peratus daripada jumlah keseluruhan pembekalan tenaga.

Sejak 2009, insiden keracunan yang besar berlaku berulang kali dan ia dikaitkan dengan pencemaran.

Bulan lalu saja, seramai 28 orang kanak-kanak termasuk beberapa bayi di Anhui, wilayah timur negara itu, dikejarkan ke hospital kerana keracunan plumbum akibat pencemaran dari sebuah kilang bateri tempatan.

Laporan awal bulan lalu pula memaklumkan bahawa sebanyak 10 peratus daripada padi yang ditanam di China mungkin dicemari dengan unsur logam berat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan