Khamis, 12 April 2012

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Hapuskan PTPTN, lupakan hutang?

Posted:

Hapuskan PTPTN, lupakan hutang?

DATUK DR. AZIZ JAMALUDIN MHD TAHIR
Yang Di pertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM).


Pembangkang cuba mendapatkan sokongan golongan muda dengan janji memansuhkan PTPTN yang membuatkan peminjam tidak perlu menjelaskan pinjaman mereka. - Gambar hiasan


MENGHAPUSKAN bayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sudah dipolitikkan dengan begitu dahsyat sehingga ke peringkat mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berundur atas alasan 'tidak mampu mencari duit'.

Sejak dilaksanakan menerusi Akta 556, iaitu Akta PTPTN 1997, sejumlah RM 43 bilion sudah digunakan menampung perbelanjaan pinjaman pendidikan peringkat tertiari bagi rakyat. Jumlah perbelanjaan itu sebenarnya hanya bagi menampung keperluan membayar yuran dan bagi penuntut IPTA, ia adalah dalam lingkungan 10 peratus daripada keseluruhan kos pendidikan.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Kerajaan ikhlas lakukan transformasi

Posted:

Kerajaan ikhlas lakukan transformasi

Oleh NIZAM YATIM
nizam.yatim@utusan.com.my

PEMBENTANGAN Rang Undang-Undang Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 di Dewan Rakyat untuk bacaan kali pertama kelmarin membuktikan keikhlasan kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk melakukan transformasi.

Transformasi bermaksud perubahan secara menyeluruh dalam segenap bidang kepada bentuk yang lebih baik berbanding reformasi yang lebih menjurus kepada perubahan sempit untuk mengubah tingkah laku buruk yang diamalkan seseorang itu.

Sebenarnya, transformasi yang dibawa BN dengan memperkenalkan idea-idea baru bagi melakukan lonjakan berganda kepada negara adalah lebih baik berbanding reformasi jalanan pembangkang yang sarat dengan idea-idea lama yang langsung tidak menyumbang apa-apa kepada negara.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan