Khamis, 26 April 2012

Harian Metro: Mutakhir

Harian Metro: Mutakhir


Mat Zan optimis Terengganu layak ke akhir Piala FA

Posted: 26 Apr 2012 03:56 AM PDT

KUALA TERENGGANU: Ketua jurulatih Terengganu, Mat Zan Mat Aris yakin Terengganu layak ke pusingan akhir Piala FA untuk mempertahankan kejuaraan bagi dua tahun berturut-turut.

Sehubungan itu beliau akan menurunkan kesebelasan terbaik apabila bertemu Sime Darby dalam separuh akhir kedua di Stadium Majlis Perbandaran Petaling Jaya 1 Mei nanti.

Dalam perlawanan separuh akhir pertama, Terenggganu kalah 1-2 kepada Sime Darby.

"Saya menaruh harapan dengan kemampuan pemain saya kerana saya melihat mereka kembali mendapat sentuhan dan prestasi yang memberangsangkan ketika menewaskan kelab dari Vietnam, Song Lam Nghe An 6-2 dalam cabaran Piala AFC di sini malam tadi.


"Semua pemain diharap waspada dan saya akan kerah mereka bagi menebus maruah Terengganu yang telah tercalar (setelah kalah kepada Sime Darby). Kita mahu mempertahankan kejuaraan Piala FA," katanya kepada pemberita di sini hari ini.


Mengulas mengenai kejayaan Terengganu malam tadi, Mat Zan berkata beberapa pengubahsuaian pemain telah dirombak bagi mengatasi persembahan hambar dalam beberapa perlawanan Piala AFC sebelum ini.

Penolong pengurus pasukan Terengganu, Sheikh Tajudin Sheikh Yusof berkata kebangkitan Terengganu ada kaitan dengan nasihat Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said.

"Kita tidak mahu menghampakan Menteri Besar kerana beliau merupakan peminat bola sepak nombor satu di mana beliau telah memberikan suntikan semangat kepada pemain-pemain supaya bangkit daripada persembahan hambar," katanya. - BERNAMA


Suami isteri warga Singapura ditahan disyaki dera tiga anak guna kayu hoki

Posted: 26 Apr 2012 01:36 AM PDT

JOHOR BAHRU: Polis menahan sepasang suami isteri rakyat Singapura dua hari lepas kerana dipercayai mendera tiga anak mereka di Kampung Melayu, Gelang Patah, di sini.

Ketua Polis Daerah Nusajaya Supt Noor Hashim Mohamad berkata bapa kandung dan ibu tiri berumur 40 dan 39 tahun itu ditahan kira-kira pukul 2 petang di rumah mereka di kampung tersebut selepas polis menerima laporan mengenai jenayah berkenaan pada pukul 11 pagi, hari yang sama.

"Laporan polis dibuat oleh mangsa, seorang pelajar perempuan berumur 14 tahun dengan ditemani guru sekolahnya. Turut dipercayai menjadi mangsa dera itu adalah seorang adik perempuannya yang berumur 12 tahun dan adik lelaki berumur lapan tahun," katanya kepada pemberita, di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Nusajaya di sini hari ini.

Noor Hashim berkata mengikut keterangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Gelang Patah itu, ketiga-tiga mereka menetap di rumah berkenaan bersama ayah kandung dan ibu tiri yang merupakan guru muzik, sejak tahun 2007.


Beliau berkata mereka tidak pernah berhubung dengan ibu kandung sejak berlakunya penceraian ibu bapa mereka, malah mereka sering dipukul dengan kayu hoki dan ditampar sehingga kejadian yang sama berulang pada Ahad dan Selasa lepas.


Katanya kedua-dua beradik perempuan itu turut dibotakkan kepala dan mengalami kesan lebam di beberapa bahagian badan, bagaimanapun, adik lelaki mereka tidak mengalami sebarang kecederaan.

"Polis berjaya merampas sebatang kayu hoki di rumah berkenaan dan pasangan terbabit kini direman sehingga Sabtu ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 (Akta 611). Ketiga-tiga mangsa pula dirujuk kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat," katanya.

Dalam kes lain, Noor Hashim berkata pihaknya berjaya menumpaskan kumpulan pecah rumah di sekitar bandar raya ini selepas menahan lima lelaki di sebuah rumah di Taman Mutiara Rini, di sini semalam.

Beliau berkata kesemua mereka yang berumur 35 hingga 42 tahun itu ditahan kira-kira pukul 1 tengah hari selepas bilik gerakan IPD Nusajaya menerima panggilan telefon daripada orang awam yang memaklumkan berlakunya kejadian pecah rumah di Jalan Bakti 56, perumahan terbabit.

Katanya polis tiba di rumah tersebut lima minit kemudian dan merampas pelbagai barangan serta peralatan pecah rumah daripada suspek termasuk dua kereta curi, 14 telefon bimbit, televisyen plasma, beg tangan, minuman keras dan kuku kambing.

Katanya kesemua lelaki yang dipercayai terlibat dengan sembilan kes pecah rumah sejak tujuh bulan lepas itu kini disiasat mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan. - BERNAMA


Tiada ulasan:

Catat Ulasan