Isnin, 16 April 2012

Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


7,000 terima surat tawaran

Posted: 15 Apr 2012 09:55 AM PDT

KUALA LUMPUR: Semua 7,000 penyewa perumahan awam di ibu negara yang bersetuju menerima tawaran pembelian rumah di bawah Skim Pembiayaan Khas Penjualan Rumah Program Perumahan Rakyat-Majlis Tindakan Ekonomi Negara (PPR-MTEN) dan Perumahan Awam-Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (PA-DBKL) menerima surat tawaran pembelian bermula hari ini.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, pihaknya akan memastikan tidak berlaku penangguhan berkaitan pemberian surat tawaran itu.


Menurutnya, surat tawaran berkenaan diberi secara berperingkat hingga semua pembeli menerimanya sebelum pengumuman bagi projek Fasa 2 dibuat.

Katanya, skim pembiayaan itu membolehkan pembeli menjelaskan ansuran pinjaman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menerusi Yayasan Wilayah Persekutuan (YWP) yang menawarkan kadar faedah rendah.


"Skim berkenaan memerlukan banyak proses sebelum diluluskan dan tidak berlaku sebarang penangguhan. Semuanya sudah selesai dan pembeli akan menerima surat tawaran secara berperingkat," katanya selepas Majlis Perasmian dan Penyampaian Anugerah Pelajar Cemerlang Wilayah Persekutuan 2011 anjuran YWP di sini, semalam.


Hadir sama Pengarah Eksekutif YWP, Datuk Mohd Idris Mohd Isa dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Roslan Hassan.

Sementara itu, Mohd Idris berkata, 320 pelajar dari Wilayah Persekutuan yang memperoleh keputusan cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) menerima insentif tunai serta sijil penghargaan.


Menurutnya, YWP memperuntukkan RM60,000 untuk anugerah berkenaan dan berkemungkinan menambah peruntukan pada tahun depan.




Laman Kenangan ganti rumah mayat

Posted: 15 Apr 2012 09:53 AM PDT

CHERAS: Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar (KWPKB) sentiasa peka terhadap keperluan penduduk di kawasan perumahan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), terutama membabitkan isu penyediaan kemudahan awam lengkap untuk keselesaan umum.

Timbalan Menterinya, Datuk M Saravanan berkata, isu kebersihan dan penyediaan kemudahan awam menjadi fokus utama DBKL dalam mewujudkan persekitaran tempat tinggal selesa didiami. "Antara kemudahan yang diberi perhatian termasuk rumah mayat. Ia dibina khusus untuk kegunaan penduduk bukan Islam menjalankan upacara pengurusan mayat sebelum dihantar untuk pengebumian.


"Bagaimanapun, kami sedar nama rumah mayat tidak sesuai dan memberi konotasi negatif kepada penduduk khususnya kanak-kanak. Justeru, KWPKB dan DBKL bersetuju menggunakan Laman Kenangan sebagai ganti," katanya pada sidang media selepas merasmikan Program Kehidupan Murni dan Laman Kenangan di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Perkasa di sini, semalam.

Beliau berkata, nama baru itu sejajar fungsinya yang bukan saja untuk kegunaan upacara pengurusan mayat, tetapi boleh digunakan penduduk untuk pelbagai aktiviti termasuk perbincangan atau program bersesuaian.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan