Ahad, 27 Mei 2012

Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


‘Biar aku mati’

Posted: 26 May 2012 03:33 PM PDT

DUNGUN: "Kalau begini, biar aku mati." Itu kata-kata terakhir Mohd Arafi Che Hayusof, 22, sebelum ditemui lemas ketika mandi di kawasan air terjun berhampiran Tasik Bukit Besi, di sini, kelmarin.

Mangsa yang bekerja sebagai tukang sapu dengan kontraktor pembersihan Majlis Perbandaran Dungun didakwa mengucapkan kata-kata itu selepas rakannya melarang dia mandi kerana tidak pandai berenang.


Dia tidak timbul selepas terjun ke dalam kawasan air terjun, jam 4 petang.

Sebelum kejadian, mangsa yang juga anak ketiga daripada empat beradik bersama 20 pekerja syarikat terbabit bercuti di kawasan peranginan itu sebelum memaklumkan rakannya untuk mandi di situ.


Bagaimanapun, beberapa rakan mangsa melarangnya mandi berikutan dia tidak tahu berenang. Namun, mangsa tidak mengendahkan apabila menukar pakaian mandi lalu terjun.


Apabila mangsa tidak timbul, seorang rakannya terjun untuk mencari tetapi gagal sebelum memaklumkan kejadian itu kepada Balai Polis Bukit Besi.

Sebaik menerima laporan itu, sepasukan anggota polis dan bomba dan penyelamat Al-Muktaffi Billah Shah bergegas ke lokasi kejadian sebelum melancarkan gerakan mencari dan menyelamat mangsa.


Jenazah mangsa berjaya ditemui pasukan mencari dan menyelamat di dasar tasik terbabit, jam 6 petang dan dibawa ke Hospital Dungun (HD) untuk bedah siasat.

Sementara itu, kakak mangsa, Norhayati ,28, berkata arwah adiknya yang gemar berjalan-jalan tidak pernah membantah atau melawan kata-katanya, sebaliknya hanya mendiamkan diri.


"Sehari sebelum kejadian itu, saya memarahinya kerana lewat pulang ke rumah berikutan dia perlu bekerja pada keesokan harinya. Namun, teguran saya membuatkan arwah marah dan meminta saya tidak mencampuri urusannya.


"Ketika itu, saya terkejut apabila mendengar kata-kata arwah dan sama sekali tidak menyangka itu kata-katanya yang terakhir sebelum dia meninggal dunia.


"Malah, pada pagi kejadian, arwah turut bersikap pelik apabila menyimpan beberapa helai pakaiannya ke dalam beg sebelum menyertai perkelahan itu, sedangkan sebelum itu arwah memaklumkan tidak sihat dan mahu tidur," katanya yang menggalas cabaran sebagai ketua keluarga selepas kematian bapa mereka akibat kemalangan tahun lalu.


Dalam kejadian berasingan, seorang pemancing tidak menyangka objek pelik yang disangka tunggul kayu adalah mayat seorang lelaki yang terdampar di Pantai Teluk Lipat di sini, semalam.


Mayat lelaki dipercayai berbangsa Melayu itu ditemui pemancing terbabit dalam keadaan berbogel sebelum menghubungi bilik gerakan Ibu Pejabat Polis Daerah Dungun, jam 1.30 tengah hari.


Ketua Polis Daerah, Superintendan Dahlan Mohd Noor yang dihubungi di sini semalam mengesahkan menerima laporan berhubung kedua-dua kejadian.


Katanya, mayat lelaki itu dibawa ke Bilik Forensik HD untuk siasatan lanjut dan orang ramai yang kehilangan ahli keluarga diminta segera menghubungi balai polis berhampiran.


Penyamun tak sempat berjoli

Posted: 26 May 2012 03:32 PM PDT

GERIK: Empat penyamun dariLombok bukan saja tidak sempat berjoli hasil rompakan, malah ditangkap polis enam jam selepas menyamun pasangan suami isteri warga emas di sini, awal pagi kelmarin.

Semua suspek berusia lingkungan 20 hingga 30-an itu ditangkap sepasukan polis sejurus turun dari bas di Stesen Bas Lenggong, jam 8.30 pagi kelmarin bersama barang kemas yang dicuri selain wang tunai 60,000 rupiah (RM20) dan telefon bimbit. Dalam kejadian jam 3 pagi di Kampung Pecah Batu, Bongor itu, pasangan suami isteri masing-masing berusia 69 dan 83 tahun berdepan saat mencemaskan apabila diacu parang di leher oleh tiga perompak yang memecah masuk kediaman mereka sebelum melarikan wang tunai RM300 dan barangan kemas bernilai lebih RM20,000.


Difahamkan, sejurus rompakan, tiga daripada perompak itu bersembunyi di rumah rakan mereka di sebuah ladang kelapa sawit, 500 meter dari rumah mangsa.

Sejurus mengagihkan hasil rompakan, tiga suspek berkenaan bersama seorang rakan melarikan diri dengan menaiki dua motosikal ke Lawin, di sini, sebelum menaiki bas awam ke Lenggong.


Ketua Polis Daerah Gerik, Superintendan Abdul Manab Bahrum berkata, pihaknya menghantar satu pasukan untuk menjejaki suspek sebaik menerima laporan mangsa.


Beliau berkata, pihaknya berjaya menjejaki semua suspek sebelum menahan mereka sebaik turun dari sebuah bas di stesen bas berkenaan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan