Rabu, 30 Mei 2012

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Pegawai bank gagal saman PTPTN

Posted:

Pegawai bank gagal saman PTPTN

Pegawai bank gagal saman PTPTN

BANGUNAN yang menempatkan pejabat PTPTN di Pusat Bandar Damansara, Kuala Lumpur.


KUALA LUMPUR - Seorang peminjam yang disenarai hitam atas dakwaan gagal melunaskan pinjaman pengajiannya gagal dalam samannya terhadap Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Hakim Mahkamah Sesyen, Unaizah Mohd. semalam menolak dengan kos saman pegawai bank Mandeep Singh terhadap PTPTN.

Dalam keputusannya, Unaizah berkata, selepas mendengar keterangan daripada saksi-saksi dan hujah daripada kedua-dua pihak, mahkamah mendapati plaintif (Mandeep) gagal membuktikan dakwaannya terhadap PTPTN.

Mandeep, 27, memfailkan saman terhadap PTPTN di Pejabat Pendaftar Mahkamah Sesyen Sivil di sini pada 20 September lalu atas tuduhan memfitnah dan menahan secara salah selepas dia disenarai hitam atas dakwaan gagal melunaskan pinjaman pelajaran.

Dia bagaimanapun enggan mendedahkan tempat dia bekerja.

Mandeep berkata, di bawah perjanjian pinjaman pelajaran bertarikh 9 November 2006, PTPTN telah bersetuju meminjamkan RM48,000 kepadanya.

Mandeep menuntut RM19,000 sebagai ganti rugi khas bagi tiket penerbangan dan tempahan hotel, faedah, kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Dia mendakwa telah ditahan pegawai Imigresen di Terminal Penerbangan Tambang Murah di Sepang pada 6 Julai tahun lepas ketika mahu berlepas untuk bercuti di Guangzhao, China.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Siasat di bawah Akta Hasutan

Posted:

Siasat di bawah Akta Hasutan

Siasat di bawah Akta Hasutan

Oleh RADIAH SAORI
radiah.saori@kosmo.com.my

JOHOR BAHRU – Polis sedang menyiasat bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin (gambar) berhubung kenyataannya bahawa kejayaan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar membuat bidaan untuk nombor berpendaftaran WWW 1 bernilai RM520,000 dengan menggunakan wang rakyat.

Ketua Polis Johor, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff berkata, siasatan mengikut Akta Hasutan tersebut dibuat selepas pihaknya menerima lapan laporan berhubung perkara itu.

"Satu pasukan khas yang diketuai oleh saya sendiri telah ditubuhkan untuk menyiasat perkara ini.

"Sehubungan itu, saya meminta mana-mana pihak agar menghormati undang-undang dan jangan membuat kenyataan sesuka hati," katanya ketika dihubungi Kosmo!.

Mohammad Nizar kelmarin didakwa telah mengkritik Sultan Ibrahim ekoran kejayaan baginda membida nombor plat tersebut.

Beliau mendakwa, wang berjumlah RM520,000 yang digunakan untuk bidaan tersebut lebih baik digunakan untuk membantu rakyat Johor yang masih miskin.

Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO negeri, Mohd. Fadil Muskon melabel Mohamad Nizar sebagai biadab dan kurang ajar kerana mencemar institusi diraja Johor dengan mengeluarkan kenyataan tersebut.

Sehubungan itu, beliau menuntut agar pihak polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia menjalankan siasatan segera dan mengambil tindakan keras terhadap Mohammad Nizar.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Blogger pertikai 16 plat istimewa era Nizar di Perak

Posted:

Blogger pertikai 16 plat istimewa era Nizar di Perak

Blogger pertikai 16 plat istimewa era Nizar di Perak


SALAH sebuah kereta Toyota Camry yang menggunakan nombor pendaftaran istimewa ketika Mohammad Nizar menjadi Menteri Besar Perak pada 2009.


KUALA LUMPUR - Seorang blogger semalam mendakwa Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Pasir Panjang di Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai talam dua muka kerana mempertikaikan tindakan Sultan Johor membeli nombor pendaftaran WWW 1 sedangkan kerajaan negeri Perak yang pernah dipimpinnya satu masa dahulu turut banyak menggunakan kenderaan rasmi dengan nombor plat istimewa.

Penulis blog parpukari.blogspot.com menarik perhatian mengenai tindakan bekas Menteri Besar Perak itu pada tahun 2009 membeli 16 buah kereta Toyota Camry yang menggunakan nombor plat AGS10, AFD11, AFD 22, AFD 33, AFD 55, AFD 66, AFD 77, AFD 88, AFD 99, AFD 333, AFD 999, AFF 33, AFF 88, AFF 99, AGS 828 dan AEU 606.

Beliau menimbulkan persoalan sama ada kos pembelian kesemua nombor pendaftaran itu yang didaftarkan pada 9 Januari 2009 ditanggung oleh wakil rakyat Pas itu sendiri atau menggunakan wang kerajaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan