Sabtu, 19 Mei 2012

Harian Metro: Mutakhir

Harian Metro: Mutakhir


5 maut tersepit

Posted: 18 May 2012 11:56 AM PDT

SRI AMAN: Lima termasuk tiga beradik mati tersepit dalam pacuan empat roda dinaiki mereka apabila kenderaan itu bertembung dengan sebuah lori di Kilometer 71.5, Jalan Kuching-Sri Aman, berhampiran simpang Jaong, di sini, petang semalam.

Kejadian berlaku jam 4.15 petang itu menyebabkan anggota bomba mengambil masa setengah jam bagi mengeluarkan mayat kelima-lima mangsa yang tersepit di tempat duduk depan dan belakang.


Ketua Polis Daerah Sri Aman, Deputi Superintendan Mat Jusoh Mohamad berkata, kemalangan berlaku apabila pacuan empat roda dinaiki tiga beradik termasuk seorang rakan dan pekerja mereka memasuki laluan bertentangan selepas terbabas dipercayai akibat jalan licin.

Menurutnya, ketika kejadian kelima-lima mangsa dalam perjalanan dari Kuching menuju ke Sibu, manakala lori terbabit dari Sri Aman ke Kuching.


Beliau berkata, setakat ini hanya identiti tiga mangsa yang dikenal pasti dan mereka ialah Chiew Siong Hock, 40-an, Chiew Siong Kai, 30-an serta Wong Siew Yeong, 30-an.


"Tiga beradik terbabit bersama dua lagi penumpang maut di tempat kejadian akibat parah di kepala serta anggota badan.

"Kami mendapatkan bantuan Bomba dan Penyelamat dari Balai Sri Aman dan Serian bagi mengeluarkan mangsa tersepit," katanya.


Mat Jusoh berkata, siasatan mendapati, pacuan empat roda dinaiki mangsa terbabas ketika menghampiri tempat kejadian sebelum memasuki laluan bertentangan.

Beliau berkata, secara kebetulan, terdapat sebuah lori dari arah bertentangan dan pemandunya gagal mengelak lalu bertembung dengan pacuan empat roda terbabit.


"Rempuhan itu menyebabkan lori tanpa muatan terbabas ke dalam parit di tepi jalan, manakala pacuan empat roda terbabas ke sebelah kanan.


"Pemandu lori yang belum diketahui identiti terselamat dan ditahan bagi membantu siasatan," katanya.


Beliau berkata, polis meminta orang ramai menyaksikan kejadian supaya menghubungi balai polis berhampiran bagi membantu siasatan mengenai kemalangan itu.




Mati terkejut pasar terbakar

Posted: 18 May 2012 11:54 AM PDT

KANGAR: Seorang pemborong sayur di Pasar Besar Kangar (PBK) di sini, Kamarudin Bahari, 72, meninggal dunia akibat terkejut selepas melihat kebakaran di pasar berkenaan yang turut membabitkan gerai jualannya.

Mangsa didakwa mengalami serangan jantung selepas melihat kebakaran itu sebelum disahkan meninggal dunia di Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini, jam 8.30 pagi, semalam.


Adik mangsa yang juga Setiausaha PBK, Kefeli, 67, berkata abangnya terlalu sedih melihat gerai sayuran diusahakan sejak 10 tahun lalu di PBK terbakar dan pulang ke rumah ketika api marak.

"Ketika di rumah, arwah mengadu sakit dada sebelum dikejarkan ke HTF dan disahkan meninggal dunia," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.


Menteri Besar, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu, yang bergegas ke tempat kejadian semalam mengarahkan Majlis Perbandaran Kangar (MPK) segera menyiapkan lot sementara di pekarangan PBK bagi membolehkan pemborong meneruskan perniagaan mereka.


"Saya tidak mahu aktiviti perniagaan mereka terjejas berikutan kebakaran itu kerana kerja membaik pulih gerai perniagaan mungkin mengambil tempoh lama.

"Justeru, MPK diminta menyediakan lot sementara di parkir dan kawasan lapang PBK manakala kenderaan awam tidak dibenarkan memasuki pekarangan pasar untuk sementara waktu bagi mengelak kesesakan," katanya.


Ahli Parlimen Kangar, Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad, Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan Belia dan Sukan negeri, Jamil Saad, Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan tempatan negeri, Dr Por Choo Chor dan Yang diPertua MPK, Rosly Mat juga hadir di tempat kejadian.

Sementara itu, Pegawai Penyiasat Bomba Perlis, Khairul Ariffin Che Ramli berkata, pihaknya menerima panggilan jam 4.04 dan mengambil tempoh 40 minit memadamkan kebakaran di PBK.


Katanya, punca kebakaran dan kerugian masih disiasat.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan