Jumaat, 18 Mei 2012

Berita Harian: MukaDepan

Berita Harian: MukaDepan


Didik dari buaian

Posted: 17 May 2012 12:01 PM PDT

MukaDepan

Malaysia guna kaedah pendidikan jamin kejayaan setiap pelajar

MALAYSIA akan memperkenalkan metodologi pendidikan dari 'buaian ke kerjaya' yang bermula peringkat awal kanak-kanak sehingga tamat pengajian di universiti.

Kaedah yang diasaskan Canselor State University of New York (SUNY), Dr Nancy Zhimper dan digunakan di Amerika Syarikat itu berjaya meningkatkan kejayaan pelajar dari zaman kanak-kanak sehingga tamat belajar di universiti dan berkerjaya.

Dengan beberapa pemerhatian dan pembabitan kerajaan, kita boleh mengurangkan kadar keciciran. - Najib Razak, Perdana Menteri

Perkara itu dibincangkan pada mesyuarat kedua Majlis Penasihat Sains dan Inovasi Global (GSIAC), kelmarin yang dipengerusikan Datuk Seri Najib Razak yang kini dalam lawatan kerja dua hari ke sini.

Ia adalah kerjasama strategik antara beberapa kementerian dengan SUNY bersama Akademi Sains New York (NYAS) untuk membangunkan kapasiti modal insan. Selain mencapai matlamat modal insan inovatif, ia bertujuan mendapat pengiktirafan global, seterusnya melahirkan minda pemenang Hadiah Nobel negara.

Bercakap kepada wartawan Malaysia selepas mesyuarat itu, Perdana Menteri berkata, menerusi pendekatan itu, setiap tahap perjalanan pelajaran murid memerlukan pemerhatian dan pengesanan positif bagi memastikan mereka kekal dalam sistem dan akhirnya menghindari keciciran.

Katanya, ia juga mengambil kira permasalahan dan cabaran dalam konteks masyarakat di New York yang mempunyai banyak persamaan dengan Malaysia.
"Dengan beberapa pemerhatian dan pembabitan kerajaan, kita boleh mengurangkan kadar keciciran dan menambah penyertaan dan minat pelajar dalam bidang sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik.

"Pada masa ini, jumlah pelajar yang terbabit dalam mata pelajaran berkenaan tidak memberangsangkan. Melalui pendekatan buaian ke kerjaya, pelajar akan ditempatkan di universiti melalui program internship (pelatih) supaya mereka mempunyai lebih nilai pasaran apabila memiliki ijazah kelak," katanya.

SUNY dan NYAS juga menandatangani memorandum persefahaman (MoU) berhubung inisiatif itu dengan Kementerian Pengajian Tinggi. Ia membabitkan pelbagai langkah, termasuk mengenal pasti tindakan tertentu seperti jagaan harian atau lawatan ke rumah oleh pekerja khidmat sosial yang menjadi cara paling baik menyediakan kanak-kanak untuk mula belajar di taman didikan kanak-kanak dengan cara yang betul.

Pelajar kemudian dibantu untuk memenuhi petunjuk yang dikesan dalam bidang kritikal seperti matematik dan kemahiran membaca sepanjang tempoh perjalanan pendidikan mereka.

Memorandum persefahaman (MoU) juga dimeterai antara NYAS dengan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), disaksikan Najib dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor sebagai penaung program Permata Negara.

Mengikut kerjasama itu, kedua-dua pihak bersetuju menjalin kerjasama strategik membangunkan minda pemenang Hadiah Nobel di kalangan pelajar Permata Pintar UKM.

Mereka juga bersetuju menubuhkan program 'Laureate-in-Residence' di Permata Pintar UKM dan Makmal Pintar di universiti penyelidikan terpilih di Malaysia bagi penyelidikan asas untuk kemajuan bersama.

MoU juga bagi membolehkan pelajar Permata Pintar UKM dan penyelidik universiti penyelidikan Malaysia melaksanakan program di NYAS untuk mengukuhkan set kemahiran STEM (Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik).

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersial. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

AAR

Utamakan dulu kanak-kanak kita dengan ilmu wajib, ilmu abadi, ilmu fardhu ain, meliputi soal-soal aqidah (kepercayaan dan keyakinan yang betul), syariah (perintah dan larangan, peraturan/ hukum amali) dan ilmu akhlak mulia untuk menegakkan agama, mengurus akal dan hati serta kehidupan yang sejahtera. Kemudian baru ilmu mengurus alam/kemahiran/sistem yang akan memberi manfaat membangun manusia didunia ini. Ibnu Sina dan Al-Hawarizmi sebagai contoh telah menghafaz al-quran ketika berusia 7 tahun, kemudian mempelajari ilmu tafsir dan asas agama yang kukuh sebelum menguasai ilmu sains dan falsafah.

Yangretibase

Penuntutan ilmu dari buaian hingga ke liang lahad diwajibkan oleh Islam; tetapi ilmu bukan sekadar untuk mencari kehidupan di dunia semata-mata.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan