Selasa, 10 April 2012

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


500 stesen Esso hilang bisnes

Posted:

500 stesen Esso hilang bisnes

500 stesen Esso hilang bisnes

Oleh MOHD. ZAINI SAMSU HADI dan MOHD. YUNUS YAKKUB
berita@kosmo.com.my

SEBUAH stesen minyak Esso di Taman Maluri, Kuala Lumpur terpaksa menghentikan sementara operasi selepas kehabisan minyak semalam.


KUALA LUMPUR - Masalah ketiadaan bekalan minyak RON95 dan diesel yang dihadapi oleh pengusaha stesen minyak Esso di Lembah Klang rupa-rupanya menjadi isu besar memandangkan kes yang sama turut berlaku di kira-kira 500 stesen minyak jenama sama di seluruh negara sejak beberapa hari lalu.

Kosmo! difahamkan, masalah tersebut menyebabkan setiap stesen minyak kerugian transaksi jualan RON95 dan diesel berjumlah RM110,000 sehari atau keseluruhannya RM55 juta jika membabitkan 500 stesen.

Presiden Persatuan Peniaga Petroleum Esso Malaysia (EPDAM), Abd. Razak Harun berkata, keadaan tersebut menyebabkan para pengusaha stesen minyak semakin tertekan ekoran keuntungan perniagaan mereka banyak bergantung kepada hasil jualan minyak.

Menurut beliau, isu tersebut perlu ditangani segera bagi mengelak tanggapan negatif pelanggan terhadap operasi syarikat minyak itu.

"Kita akan mengadakan perbincangan dengan syarikat berkenaan, Petron Corp. esok (hari ini) bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Kosmo! semalam melaporkan rungutan beberapa pengusaha stesen minyak Esso di Lembah Klang yang mendakwa perniagaan mereka terjejas setelah tidak menerima bekalan RON95 dan diesel daripada pembekal syarikat petroleum tersebut sejak 1 April lepas.

Pada masa ini terdapat lebih 3,200 buah stesen minyak di seluruh negara dengan kira-kira 500 buah di bawah jenama Esso.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kerajaan tidak cadang wajibkan e-filing

Posted:

Kerajaan tidak cadang wajibkan e-filing

Kerajaan tidak cadang wajibkan e-filing

KUALA LUMPUR – Kementerian Kewangan tidak bercadang untuk mewajibkan proses pembayaran cukai melalui sistem e-filing berikutan cadangan daripada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

"Kementerian Kewangan memaklumkan bahawa buat masa ini kerajaan tidak bercadang untuk mewajibkan proses pembayaran cukai melalui e-filing," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Ketua Pengarah LHDN, Datuk Dr. Mohd. Shukor Mahfar baru-baru ini telah mencadangkan usul kepada kementerian untuk mewajibkan pembayaran cukai melalui sistem e-filing.

Pada masa ini sebanyak 2.5 juta pembayar cukai menggunakan e-filing iaitu hampir 70 peratus daripada keseluruhan pembayar cukai di negara ini.

Undang-undang baharu ganti ISA lebih terbuka

Posted:

Undang-undang baharu ganti ISA lebih terbuka

Undang-undang baharu ganti ISA lebih terbuka

KUALA LUMPUR - Rang Undang-undang Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 yang bertujuan menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 dibentang untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat semalam.

Rang undang-undang itu dibentang oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz.

Beliau juga mencadangkan bacaan kali kedua rang undang-undang itu dibuat pada persidangan ini.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia berkata, rang undang-undang itu akan dibacakan untuk kali kedua dan dibahas Isnin ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 15 September lepas mengumumkan ISA akan dimansuh dan satu akta baharu akan diwujudkan bagi menggantikan akta itu.

Antara yang terkandung dalam rang undang-undang baharu itu ialah pada Bahagian 5 Fasal 12 yang mencadangkan supaya semua kesalahan keselamatan hendaklah dibicarakan di Mahkamah Tinggi.

Pada Bahagian Dua rang undang-undang tersebut pula, ia menyatakan tiada seorang pun boleh ditangkap dan ditahan semata-mata kerana kepercayaan politiknya atau aktiviti politiknya.

Bahagian yang sama turut memperuntukkan kuasa khas bagi kesalahan keselamatan iaitu seorang pegawai polis boleh, tanpa waran menangkap dan menahan ke atas orang yang dia mempunyai sebab untuk mempercayai terlibat dalam kesalahan keselamatan.

Seseorang yang ditangkap pula, hendaklah dimaklumkan dengan seberapa segera alasan ditangkap dan orang yang ditangkap dan ditahan, boleh ditahan untuk tempoh selama 24 jam bagi tujuan penyiasatan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan