Ahad, 8 Mei 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Broker ke tali gantung

Posted:

Broker ke tali gantung

Broker ke tali gantung

Oleh SAFINA RAMLI
utusankedah@utusan.com.my


Airiy Azmi Mohamad selepas dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di Alor Setar, semalam.


ALOR SETAR 8 Mei - Seorang broker kenderaan dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah mengedar dadah jenis kanabis seberat 59.91 kilogram, dua tahun lalu.

Hakim Mohd. Zaki Abdul Wahab menjatuhkan hukuman tersebut terhadap Airiy Azmi Mohamad, 31, setelah mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah.

"Saya dapati pembelaan tertuduh tidak munasabah serta tidak boleh diterima jadi tertuduh dijatuhkan hukuman gantung sampai mati," kata Mohd. Zaki.

Mengikut pertuduhan, Airiy didakwa mengedar dadah tersebut di Lorong 2, Unit Pemeriksaan dan Kemudahan Penumpang, Kompleks Imigresen Bukit Kayu Hitam dekat sini kira-kira pukul 12.30 tengah hari, 17 April 2009.

Ketika ditahan, sebanyak 65 ketulan kanabis ditemui di bawah tempat duduk pemandu dan penumpang hadapan serta bahagian simpan tayar di but belakang kereta.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Nik Suhaimi Nik Sulaiman sementara tertuduh diwakili peguam, R.S.N. Rayer.

Sementara itu, di Mahkamah Tinggi berasingan, seorang nelayan dan penganggur terlepas daripada hukuman gantung selepas mengaku bersalah atas pertuduhan pilihan memiliki dadah.

Ismail Che Mat, 36, yang bekerja sebagai nelayan dipenjara selama tujuh tahun enam bulan serta 10 sebatan selepas mengaku salah memiliki heroin dan monoacetylmorphines seberat 23.25 gram di laluan Kuala Perlis, Jetty Point, Langkawi pada 29 April tahun lalu.

Sementara itu penganggur, Mohd. Rofidi Karim, 38, pula dihukum penjara 10 tahun dan 10 sebatan selepas didapati bersalah atas pertuduhan pilihan memiliki dadah heroin dan monoacetylmorphines seberat 19.9 gram di rumah tidak bernombor di Kampung Charuk Kudung, Pendang pada 6 Mei 2009.

Bagi satu lagi pertuduhan iaitu memiliki 4.39 gram methamphetamine di lokasi sama, Mohd. Rofidi dihukum penjara tiga tahun. Hukuman penjara bagi kedua-dua pertuduhan diarahkan supaya berjalan serentak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Gegendang pecah: Buruh saman PDRM, kerajaan RM300,000

Posted:

Gegendang pecah: Buruh saman PDRM, kerajaan RM300,000

Gegendang pecah: Buruh saman PDRM, kerajaan RM300,000


Muhammad Syahir Yusoff menunjukkan writ saman menuntut ganti rugi teladan dan kecederaan di Mahkamah Tinggi Kota Bharu, semalam.


KOTA BHARU 8 Mei - Seorang buruh memfailkan saman ke atas Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Kerajaan Malaysia bagi menuntut ganti rugi RM300,000 kerana mendakwa ditampar oleh seorang anggota polis dua tahun lalu sehingga menyebabkan gegendang telinganya pecah.

Dalam tuntutannya itu, Muhammad Syahir Yusoff, 20, menamakan 'seorang anggota polis tidak dikenali' sebagai defendan pertama, Ketua Polis Daerah Tumpat pada 2009 dan Kerajaan Malaysia masing-masing defendan kedua dan ketiga.

Plaintif dalam writ samannya yang difailkan di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini, dengan ditemani peguam, Shaharuddin Mohamed, turut menuntut ganti rugi kecederaan yang akan ditaksirkan oleh mahkamah.

Muhammad yang berasal dari Kampung Baru Geting, Tumpat mendakwa, dalam kejadian kira-kira pukul 7.30 petang di Balai Polis Tumpat pada 16 Oktober 2009, dia telah ditampar beberapa kali oleh 'anggota polis tidak dikenali' itu ketika disiasat membabitkan satu kes berkaitan dadah.

Dakwanya, tindakan tersebut menyebabkan gegendang kedua-dua telinganya pecah dan kecederaan itu disahkan oleh seorang doktor di Hospital Tumpat, ketika menerima rawatan beberapa hari kemudian.

"Saya ditampar semasa disiasat kerana disyaki mengedar dadah, bagaimanapun dibebaskan pada hari yang sama kerana tidak ada bukti saya melakukannya dan ujian air kencing saya juga negatif daripada penggunaan dadah.

"Akibat ditampar, saya langsung tidak dapat mendengar selama beberapa hari sebab gegendang telinga pecah dan walaupun sudah pulih beberapa bulan kemudian, pendengaran saya kini tidak seperti dulu," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Katanya, dia membuat satu laporan polis pada 26 Oktober 2009 di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu berhubung tindakan anggota polis berkenaan.

Sementara itu, Shaharuddin berkata, pihaknya masih gagal mendapatkan nama defendan pertama daripada pihak berwajib, meskipun anak guamnya telah membuat kawad cam.

Kegagalan pihak berkuasa itu dakwanya, menyebabkan anak guamnya lewat untuk memfailkan tuntutan di mahkamah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan