Ahad, 8 Mei 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Wanita Melayu mangsa asid?

Posted:

Wanita Melayu mangsa asid?

Wanita Melayu mangsa asid?

Oleh ANGELINA SINYANG dan ZAINAL AZHAR MOHAMED
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 8 Mei - Kegiatan menyimbah sejenis cecair dipercayai asid jenis 'thinner' dan 'alkali' kini dikatakan semakin berleluasa berlaku di ibu negara, dipercayai didalangi dua lelaki bermotosikal.

Penjenayah yang sehingga kini belum diberkas dikatakan mencari mangsa terdiri daripada wanita yang kebanyakannya berketurunan Melayu di sekitar Dang Wangi, Sentul dan Brickfields.

Polis bagaimanapun sehingga kini belum mengenal pasti motif perbuatan jenayah suspek berkenaan.

Difahamkan, kedua-dua suspek, masing-masing bertubuh gempal dan kurus berusia 20 hingga 30 tahun sering menukar jenis motosikal, akan menghampiri mangsa sebelum melemparkan cecair ke arah muka dan tubuh mereka.

Dalam kejadian terbaru semalam, seorang wanita dan anak perempuannya yang berusia setahun cedera di muka setelah disimbah sejenis cecair di Persiaran Titiwangsa.

Mangsa berusia 30 tahun yang merupakan kakitangan Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia disimbah asid dalam kejadian pukul 3 petang di hadapan rumah mereka.

Kelmarin, dua wanita berusia lingkungan 20-an yang sedang berjalan kaki di Jalan Pudu Lama turut disimbah sejenis cecair kira-kira pukul 9 malam.

Kira-kira sejam kemudian, seorang wanita turut cedera di muka selepas disimbah sejenis cecair dipercayai cuka getah di tempat letak kereta berhampiran sebuah pusat beli-belah di Jalan Putra.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa berkata, dalam tempoh dua hari lalu, empat laporan polis diterima membabitkan lima orang mangsa.

Katanya, daripada lima mangsa itu, seorang daripada mereka berketurunan India.

"Kita minta orang ramai, khususnya wanita supaya bertenang dan memberi kerjasama kepada polis untuk mengesan penjenayah itu yang sudah dikenal pasti identiti mereka.

"Polis setakat ini mengesan dua suspek berketurunan India ini menaiki motosikal atau menunggu mangsa di laluan yang sunyi sebelum menyimbah mereka menggunakan botol plastik yang sudah dipotong berisi cecair itu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Menurut Khairi, orang ramai yang menyaksikan kejadian itu juga diminta mengenali wajah suspek, kenderaan dan nombor pendaftaran mereka serta pakaian dan memaklumkan segera kepada Rakan Cop atau Bilik Kawalan Polis Kuala Lumpur di talian 03-21159999.

Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid memberitahu, sebanyak 10 kes simbah cecair dipercayai asid dilaporkan berlaku di daerah ini sehingga Mac lalu.

"Dalam kejadian terakhir pada Mac lalu, tiga wanita iaitu seorang guru dan dua orang awam dilaporkan telah disimbah cecair itu di pekan Brickfields.

"Setakat ini, tiada mangsa dapat mengecam suspek yang menaiki sebuah motosikal kerana kejadian berlaku begitu pantas," jelasnya.

Bagaimanapun menurutnya, usaha untuk mengesan suspek yang terlibat masih diteruskan kerana bimbang suspek kembali melakukan jenayah sama selepas ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Misteri kehilangan lima nelayan

Posted:

Misteri kehilangan lima nelayan

Misteri kehilangan lima nelayan

Oleh ABDUL YAZID ALIAS
pengarang@utusan.com.my

SABAK BERNAM 8 Mei - Lima nelayan, dua daripadanya warga tempatan dilaporkan hilang dipercayai selepas turun ke laut untuk menangkap ikan di perairan Sungai Besar dekat sini sejak Rabu lalu.

Bagaimanapun, kehilangan mereka mencetuskan misteri apabila hanya bot yang mereka naiki ditemui pemiliknya pada pukul 7 pagi semalam di jeti Kampung Bagan, Sungai Besar.

Beberapa kesan darah turut dikesan pada bahagian dalam dan hujung bot berkenaan.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Noor Mushar Mohamad berkata, dua nelayan tempatan yang dilaporkan hilang itu ialah tekong bot, Chia Yeow Chian, 41, dan Ismail Rejab, 41, masing-masing berasal dari Kampung Bagan Sungai Besar.

Beliau berkata, tiga lagi nelayan merupakan warga Indonesia berusia antara 30 hingga 35 tahun yang masih belum dikenal pasti identiti mereka.

"Sebelum kejadian, kesemua mangsa dilaporkan turun ke laut seperti biasa untuk menangkap ikan kira-kira pukul 7 pagi Rabu lalu.

"Kesemua mereka bagaimanapun tidak pulang setelah beberapa hari ke laut sehingga pemilik bot itu yang juga adik tekong terbabit dikenali sebagai Chen menemui bot itu di jeti Kampung Bagan, Sungai Besar.

"Sebaik sahaja menemui kesan darah di bahagian dalam dan hujung bot, Chen cuba mencari abangnya dan Ismail di rumah mereka namun kedua-duanya belum pulang," katanya ketika dihubungi, di sini hari ini.

Noor Mushar berkata, pada masa sama, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) dan agensi-agensi berkaitan turut menjalankan operasi mencari dan menyelamat kesemua mangsa yang hilang.

"Kira-kira pukul 5 petang semalam, anggota penyelamat menemui sebuah tilam yang mempunyai kesan darah di permukaan laut dan ia dibawa pulang bagi membantu siasatan kerana kemungkinan mempunyai kaitan dengan kes tersebut," katanya.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan berlaku pergaduhan di atas bot berkenaan ketika nelayan tersebut berada di tengah laut.

Namun, katanya, polis belum dapat mengesahkan siapa yang menjadi penyerang dan mangsa setakat ini.

"Kita juga masih menyiasat siapa sebenarnya yang membawa pulang bot itu ke jeti. Setakat ini, kes berkenaan disiasat sebagai kes orang hilang sehingga petunjuk baru ditemui," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan