Ahad, 8 Mei 2011

Kosmo Online - Rencana Utama

Kosmo Online - Rencana Utama


Jangan abaikan aduan pengguna

Posted:

Jangan abaikan aduan pengguna

Jangan abaikan aduan pengguna

Oleh ROSMALINA ABD. KADIR
rosmalina.kadir@kosmo.com.my



SIKAP peniaga restoran yang tidak mempedulikan ketidak puasan hati pelanggan sering berlaku di mana-mana sahaja. Sama ada makanan yang disajikan tidak sedap, pelayan yang tidak mesra pelanggan, pesanan tidak sampai pada waktunya atau harga yang tidak sepadan dengan kualiti makanan menjadi antara punca pengunjung berasa kecewa.

Malangnya, rasa tidak puas hati itu sekadar dilepaskan kepada teman-teman atau ahli keluarga ketika makan semeja. Akibat daripada itu, semakin ramai pelanggan akan memboikot restoran yang memberikan perkhidmatan mengecewakan berkenaan.

Lebih memburukkan keadaan kebanyakan restoran di Malaysia masih tidak mengambil berat kepentingan mengumpul maklum balas pelanggan mengenai tahap perkhidmatan mereka dengan tujuan meningkatkan tahap perkhidmatan.

Justeru, banyak yang terlepas pandang sehingga akhirnya perniagaan semakin merosot.

"Sudah banyak kali saya makan di restoran yang memberikan perkhidmatan yang teruk terutama sikap pekerja yang tidak peramah dan lambat menghantar pesanan yang diminta.

"Memang sakit hati lebih-lebih lagi bila sudah terlalu lapar. Lepas itu memang saya tidak akan makan di tempat yang sama dan akan beritahu kawan-kawan yang lain," jelas seorang guru, Fatin Izzati Abdul Rahman.

Pekerja swasta, Ifwan Tun Tuah pula mempunyai pengalaman buruk dengan pemilik restoran yang tidak mempedulikan aduan yang dibuat malah, tidak memberi ganti makanan yang dihidangkan walaupun sudah hampir busuk.


HIDANGAN yang lazat, perkhidmatan yang mesra pelanggan dan restoran yang bersih mampu menjadi daya penarik pelanggan. - Gambar hiasan


"Saya dihidangkan lauk ayam yang sudah hampir busuk. Saya tidak marah ketika itu tetapi, meminta pekerja restoran menukar hidangan lain yang masih elok. Malangnya, pekerja itu dengan wajah sinis meletakkan kembali hidangan sama ke meja dan beritahu makanan tidak boleh diganti.

"Terus darah saya naik sampai ke kepala. Saya minta panggilkan pengurus restoran tetapi, akhirnya pekerjanya beritahu pengurus tidak mahu jumpa kerana sibuk. Dengan perasaan marah dan geram saya meninggalkan restoran itu," katanya.

Katanya lagi, dia sempat meninggalkan sekeping kad nama kepada pekerja restoran untuk disampaikan kepada pengurusnya dan mengugut akan melaporkan kepada akhbar sekiranya mereka tidak memohon maaf.

"Tidak sampai lima minit pengurus restoran itu telefon dan meminta maaf berkali-kali. Tetapi dia masih tidak mengaku ayam yang dihidangkan sudah hampir busuk sebaliknya memberi alasan ia disebabkan rasa rempah yang digunakan," ujarnya.

Sediakan platform aduan

Ketua Pegawai Eksekutif Raydar Research Sdn. Bhd., Kym Wong berkata, maklum balas pelanggan amat penting untuk membantu sesebuah restoran mencapai jangkaan dan mengekalkan standard perkhidmatan bagi mewujudkan kesetiaan pelanggan.

"Setiap kelemahan yang dimiliki sesebuah restoran mestilah diperbaiki kerana kos mencari pelanggan baharu adalah mahal. Selain itu, perkhidmatan yang tidak dijaga bakal menyebabkan pemilik restoran hilang perniagaan mereka dan turut mempengaruhi perniagaan pada masa akan datang," jelas beliau.

Menurut Wong, pelanggan yang tidak berpuas hati dengan perkhidmatan sesebuah restoran akan bercakap mengenainya kepada kira-kira sepuluh hingga 20 orang. Oleh itu, semakin ramai pelanggan yang tidak berpuas hati semakin terjejas reputasi restoran berkenaan.

Sehubungan itu katanya, adalah penting untuk sesebuah restoran menyediakan platform aduan yang berkesan di samping maklum balas positif kerana pelanggan sering mendiamkan diri sekiranya mereka tidak berpuas hati di atas beberapa faktor.


PENGENALAN program indeks reputasi makanan boleh meningkatkan kualiti industri kulinari negara.


"Seringkali pelanggan tidak membuat aduan kerana tiada platform aduan yang disediakan pemilik restoran. Selain itu, pelanggan juga tidak membuat aduan kerana berpendapat tidak berbaloi atau aduan tidak akan membawa perubahan," katanya.

Tambah Wong, pemilik restoran mestilah komited memulihkan perkhidmatan yang bermasalah selain mewujudkan kerja kumpulan yang baik bagi menyampaikan kualiti perkhidmatan yang terbaik.

Jabatan aduan khas

Sementara itu, Pengasas Jurnal Antarabangsa Pengurusan Perspektif, Ergodan H. Ekiz, dalam kajiannya merumuskan, pengurusan aduan pelanggan mesti dilakukan jabatan khas yang bukan sahaja mengumpul sebanyak mungkin data tetapi, menangani setiap kes dengan berhemah.

"Perlu ada seorang yang bertanggungjawab menguruskan aduan pelanggan dengan kemahiran tertentu serta perlu memiliki sifat empati. Perlu diketahui bahawa modal untuk menguruskan aduan bukanlah pengeluaran yang sia-sia sebaliknya satu pelaburan jangka panjang," katanya.

Erdogan memberitahu, kaedah terbaik mengambil kembali hati pelanggan adalah dengan memohon maaf bagi perkhidmatan yang tidak memuaskan. Selain itu, mereka perlu menjelaskan sebaik mungkin dan bertindak segera mengatasi masalah akibat aduan yang timbul.

"Komunikasi yang baik dengan pelanggan amat penting malah, pemilik restoran perlu sentiasa berusaha memperbaiki mutu perkhidmatan mereka selepas aduan diterima. Nilai tambah kepada perkhidmatan dan penyelesaian segera pasti dapat menyelamatkan reputasi sesebuah restoran," jelasnya.

Kad kaji selidik

Pengasas Restoran d'Tandoor, Abdul Malik Abdullah meletakkan tanggungjawab memantau kepuasan pelanggan kepada setiap pengurus restorannya.

"Setiap pelanggan d'Tandoor akan diberikan kad kaji selidik bagi mengetahui pendapat mereka mengenai makanan dan layanan yang diberikan ketika menikmati hidangan di restoran d' Tandoor.

"Pengurus restoran akan mengumpulkan semua maklumat berkenaan dalam bentuk laporan untuk dibentangkan dalam setiap mesyuarat mingguan yang dijalankan di ibu pejabat," katanya.

Menurut Abdul Malik, pengurus restoran juga perlu bertanya kepada pelanggan yang tidak menghabiskan makanan mereka supaya sebarang kekurangan dapat diperbaiki.

"D'Tandoor tidak akan membiarkan pelanggan yang tidak berpuas hati pergi begitu sahaja. Sekiranya ada aduan, surat permohonan maaf dan baucar makanan akan diberikan kepada pelanggan terbabit.


ASPEK kebersihan kedai perlu dititikberatkan oleh pengusaha restoran. - Gambar hiasan


"Tindakan ini perlu kerana pelanggan yang tidak gembira tidak akan berkunjung lagi ke restoran dan akan mempengaruhi orang lain," katanya.

Pemilik Restoran Mahkota Padang yang terletak di Subang Jaya, Adnan Sujadi pula memberitahu, jika pelanggan tidak menghabiskan makanan mereka dalam jumlah yang besar, dia akan merasa makanan itu bagi menilai kembali rasanya.

"Kadang-kadang pelanggan tidak habiskan makanan sebab sudah kenyang tetapi mungkin juga mereka tidak sukakan rasanya.

"Penting untuk saya sendiri sebagai pemilik restoran menilai hasil masakan chef saya supaya ia sentiasa memenuhi standard yang ditetapkan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kaum Rungus bukan termiskin

Posted:

Kaum Rungus bukan termiskin

Kaum Rungus bukan termiskin


EMPAT wanita suku kaum Rungus (dari kanan) Yuzok Pukuk, Montel Mosubal, Nokoling Amoi dan Yangamat Jamanji menunjukkan pakaian tradisi yang dipakai oleh nenek moyang mereka.


SEBUT saja orang Rungus, ia sinonim dengan Kudat yang terkenal dengan gelaran The Tip Of Borneo atau hujung tanduk Sabah. Di sinilah letaknya Tanjung Simpang Mengayau iaitu salah satu daripada pusat pelancongan popular di barat Laut Kepulauan Borneo yang menyaksikan pertemuan arus laut Sulu dan Laut China Selatan.

Sambil menyaksikan lautan lepas, badai ombak memukul pantai serta menikmati tiupan angin Negeri di Bawah Bayu, Simpang Mengayau memang sesuai sekali untuk dikunjungi bagi menyegarkan fikiran atau memupuk rasa kasih sayang sesama manusia dengan alam semula jadi.

Ribuan penduduk tempatan di Kudat terdiri daripada suku kaum Rungus yang kaya dengan adat tradisi, budaya dan sejarah. Pakaian tradisional Rungus memang unik dan rumah panjangnya mempunyai ukiran tersendiri.

Malangnya masyarakat Rungus di Kudat sering dikaitkan dengan persepsi bahawa kaum itu merupakan antara yang termiskin dan terkebelakang di negeri itu berbanding kaum lain.

Mungkin persepsi negatif terhadap kaum berkenaan dipengaruhi oleh beberapa faktor termasuk hasil kajian Bank Dunia yang dikeluarkan baru-baru ini.

Mengikut Kajian Bank Dunia 2010 yang dibentangkan pada Forum Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unesco) di The Hague, Sabah merupakan negeri termiskin di Malaysia dengan kira-kira 10 peratus penduduk berada di bawah paras kemiskinan iaitu pendapatan isi rumah RM700 sebulan.

Di peringkat nasional pula kajian itu mendapati 40 peratus rakyat termiskin datangnya dari Sabah termasuk kaum Rungus di Kudat.

Adakah hasil kajian itu menggambarkan keadaan sebenar?

Tidak seteruk seperti atas kertas

Menurut kebanyakan mereka, kedudukan kaum Rungus di Kudat tidaklah seteruk yang digambarkan.


SEBUAH rumah panjang Rungus yang dipanggil 'binatang' dalam bahasa suku kaum Rungus dibina di Kampung Babangazo menjadi salah satu tarikan pelancongan di Kudat.


"Saya berpendapat para pengkaji hanya melihat secara luaran dan tidak turun padang melihat sendiri kehidupan kaum Rungus yang jauh lebih maju jika dibandingkan dengan kaum lain yang tinggal di pesisir pantai," kata James Tahanji Sumbing, 54, yang berasal dari Kampung Kusilad, Kudat.

Beliau tidak bersetuju dengan hasil kajian itu kerana katanya 90 peratus tanah di daerah Kudat dimiliki kaum Rungus.

Mereka memiliki sekurang-kurangnya dua hektar tanah dan mendiami rumah sendiri.

James juga menyangkal dakwaan yang menyatakan bahawa minda kaum Rungus masih terkebelakang.

Contohnya, majoriti jururawat yang berkhidmat di Hospital Kudat terdiri daripada kaum Rungus. Kebanyakan guru sekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kudat dan SMK Lok Yuk Kudat adalah guru berijazah juga dari suku kaum Rungus.

Beliau turut memberi contoh kaum Rungus yang banyak memegang jawatan penting di Sabah. Antaranya pegawai kanan Jabatan Penerangan Sabah pegawai daerah di Tambunan dan Nabawan, penasihat undang-undang kanan Yayasan Sabah, pensyarah di Universiti Malaysia Sabah, doktor di Hospital Pitas, guru besar di sekolah-sekolah di Kudat dan peguam.

James berkata, majoriti penduduk di kampungnya mempunyai Sijil Pelajaran Malaysia. Daripada 15 keluarga yang mendiami kampung itu, lebih 20 orang adalah graduan universiti tempatan.

Bryan Edwin, guru di Sekolah Menengah Teknik Kudat berkata, tidak adil untuk melabel kaum Rungus sebagai yang termiskin dan terkebelakang.

"Bagi meneliti masyarakat sesuatu kawasan itu, tiga perkara asas iaitu sosial, ekonomi dan juga pendidikan harus dijadikan landasan kepada pengukuran miskin dan minda terkebelakang," katanya.

Bryan berkata: "Jika dilihat secara mata kasar dan luaran memang seolah-olah kaum Rungus agak terkebelakang tetapi hakikatnya kehidupan mereka sebenarnya jauh lebih baik daripada beberapa kaum lain kerana mereka memiliki harta sendiri dan tidak menumpang tanah orang lain."

Anak watan Kudat dari kaum Rungus Jabilin Garim yang bersetuju dengan pandangan James dan Bryan berkata, persepsi begini dianggapnya sebagai satu cabaran.


DAKWAAN bahawa kaum Rungus sebagai ketinggalan adalah tidak benar apabila ramai masyarakatnya adalah lulusan institusi pengajian tinggi dan memiliki kerjaya profesional.


"Kami mempunyai tempat tinggal, mempunyai makanan untuk dimakan serta hidup bermasyarakat di mana budaya dan sosial kami hampir sama. Bagaimana pula kami dilabel sebagai kaum termiskin dan terkebelakang?" soalnya.

Pengkisahan dan bantuan kerajaan

Bryan berkata, kerajaan melaksanakan banyak projek pembangunan di kawasan Kudat untuk keselesaan rakyat.

Katanya, persepsi tersebut boleh diubah dengan menggalakkan masyarakat Rungus menonjolkan diri dengan meningkatkan ilmu pengetahuan.

Jabatan Penerangan Negeri Sabah juga melihat pentingnya usaha bersepadu dilakukan bagi membetulkan keadaan.

Penganjuran Pertandingan Pengkisahan Kenegaraan 1Malaysia Peringkat Negeri Sabah pada 3 Mei lalu di Dataran Tomborungus Kudat adalah salah satu daripada usaha kerajaan membantu mengubah persepsi masyarakat luar terhadap kaum Rungus.

Melalui pertandingan itu, peserta dan masyarakat luar boleh melihat sendiri cara hidup dan kemajuan daerah Kudat, manakala masyarakat setempat terutama kaum Rungus boleh mengambil ruang itu bagi mengubah pandangan negatif masyarakat luar terhadap mereka.

Pengarah Penerangan Negeri Sabah Almain Ajirul berkata, objektif pertandingan itu adalah untuk menggalakkan masyarakat umum menyampaikan pendapat mengenai dasar-dasar kerajaan yang dicapai negara terutama melalui gagasan 1Malaysia - Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Turki dibelenggu keganasan ke atas wanita

Posted:

Turki dibelenggu keganasan ke atas wanita

Turki dibelenggu keganasan ke atas wanita


KES Opuz telah meraih perhatian wanita Turki yang bangkit mengadakan demonstrasi jalanan.


DIA bukan selebriti ataupun ahli politik terkenal tetapi, setiap pergerakan Nahide Opuz sentiasa dikawal pengawal pengiring. Ini bagi memastikan wanita berusia 39 tahun itu dilindungi daripada serangan bekas suaminya.

Ibu kepada dua cahaya mata itu merupakan wanita Turki pertama mempunyai pengawal peribadi yang dibayar oleh pihak kerajaan. Ia dilakukan selepas Mahkamah Hak Asasi Manusia Eropah mengutuk kerajaan Turki kerana gagal mempertahankan keselamatan Opuz malah, ibunya terbunuh akibat serangan tersebut.

Sebelum kes terbesar itu dibicarakan di hadapan hakim di Strasbourg, Perancis, Opuz sudah beberapa kali dipukul dan terselamat daripada tikaman bekas suaminya. Walaupun Opuz telah beberapa kali membuat aduan mengenai serangan tersebut, pihak berkuasa Turki gagal mengambil tindakan terhadap laporannya termasuk kejadian bunuh ibunya.

Opuz yang berasal dari selatan Kurdish kini menjalani kehidupan yang terpencil.

"Baginya adalah amat mustahil untuk bercakap tentang kehidupan yang normal. Dia mengalami trauma akibat keganasan dan ancaman bunuh sepanjang alam perkahwinan serta selepas bercerai," tutur peguam Meral Danis Bestas.

Selain itu, kes berprofil tinggi, Ayse Pasali, 42, yang ditikam sampai mati oleh bekas suaminya di luar rumah di Ankara, pada Januari lalu turut meraih perhatian orang awam dan pihak antarabangsa.

Beberapa tahun sebelum itu, di bangunan mahkamah para wartawan menceritakan keadaan Pasali yang tidak keruan dan matanya lebam gara-gara dipukul teruk.

Sebulan kemudian seorang lagi wanita Arzu Yildirim, 33, ditembak mati di tepi jalan Istanbul. Polis kemudian mendapati beg tangannya mengandungi salinan aduan mengenai ancaman bunuh untuk diserahkan kepada pendakwa raya tempatan. Ia dikatakan dilakukan oleh bekas teman lelakinya.

Kumpulan aktivis memberitahu keganasan terhadap wanita di negara Kesatuan Eropah (EU) sudah mencapai tahap yang membimbangkan. Ini menyebabkan banyak pihak menuding jari kepada badan kehakiman dan pemerintah iaitu Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP).

Dibunuh bila minta cerai

Berdasarkan laporan BIAnet iaitu stesen berita yang memberi fokus kepada pencabulan hak asasi manusia, sekitar bulan Februari dan Mac lalu seramai 52 orang wanita telah dibunuh.

Dianggarkan sekurang-kurangnya 217 mati pada tahun lepas termasuklah 27 peratus wanita dibunuh akibat meminta cerai daripada suami.

Sejak tahun 2002 hingga tahun 2009, jumlah wanita mati dalam pembunuhan yang dirancang telah meningkat sebanyak 14 kali ganda. Statistik itu didedahkan oleh kementerian keadilan meskipun tidak menyertakan butiran terperinci mengenai si pelaku dan keadaan.

"Masalah di Turki kini mencapai tahap yang membimbangkan apabila semakin ramai wanita dibunuh dengan pelbagai cara," ujar Hulya Gulbahar, ketua aktivis hak wanita.


WANITA di Turki bukan sahaja dicederakan apabila melakukan kesalahan malah, ada yang dibunuh apabila meminta cerai.


Bagi pejuang hak asasi manusia, wanita di Turki sudah sekian lama menjadi mangsa keganasan dan pembunuhan kerana masyarakatnya masih melihat bahawa lelaki mempunyai kuasa yang lebih dominan.

Sesetengah pengkritik mendakwa parti pemerintah parti AKP tidak melihat atau cuba menangani isu itu secara serius.

"Masalah ini berlaku kerana pihak kerajaan bagaikan tidak berusaha membantu menghapuskan keganasan terhadap wanita," tegas Pinar Ilkkaracan salah seorang aktivis wanita.

Dalam pada itu, Gulbahar turut menyalahkan ketidakadilan dan propaganda yang dicetuskan terhadap wanita dan lelaki yang kebanyakannya merujuk wanita hanya layak melakukan kerja-kerja rumah dan menguruskan anak.

Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan cuba meredakan keadaan dengan menyatakan bahawa wanita dan lelaki tidak sama, cuma kedua-dua golongan ini saling memerlukan antara satu sama lain.

Parti AKP yang berkuasa sejak tahun 2002 menolak tuduhan bahawa jumlah wanita dibunuh dan didera semakin meningkat sebalik mendakwa ia telah disensasikan secara melampau.

"Kami ialah parti positif mempengaruhi pengundi konservatif supaya menentang keganasan. Wanita kini mula bangkit untuk mengatasi keganasan dan bersuara terhadap kes-kes yang telah dilaporkan," jelas penggubal undang-undang Fatma Sahin yang merangkap Ketua Cawangan Wanita AKP.

Ankara kini aktif menyediakan laporan yang bakal dibentangkan pada Konvensyen Majlis Eropah dalam membincangkan hal berkaitan menentang keganasan wanita.

Namun, bagi peguam Opuz ia sebenarnya bergantung kepada pelaksanaan undang-undang pada peringkat bawah.

"Pihak berkuasa gagal mengambil tindakan secara serius pada setiap ancaman bunuh. Para pendakwa dan polis gagal menyediakan apa yang masyarakat perlukan," jelas Bestas yang turut merujuk pada kes bekas suami Opuz yang pada awalnya dijatuhi hukuman penjara selama 15 tahun tetapi, hukuman telah dikurangkan selama enam tahun sahaja.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan