Isnin, 9 Mei 2011

Harian Metro: Mutakhir

Harian Metro: Mutakhir


Saman fitnah Ketua Menteri Sarawak terhadap Malaysiakini diteruskan

Posted: 09 May 2011 01:29 AM PDT

PUTRAJAYA: Kes saman fitnah oleh Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud terhadap portal berita, Malaysiakini, akan diteruskan untuk perbicaraan di Mahkamah Tinggi.

Ini berikutan keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini membatalkan permohonan kebenaran Taib untuk merayu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan membuang hanya satu daripada empat perenggan pernyataan pembelaan Malaysiakini.


Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff serta Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin dan Tan Sri Mohd Ghazali Mohd Yusoff memerintah Abdul Taib membayar kos guaman RM10,000 kepada portal berita itu dan defendan bersama, ketua pengarang Steven Gan.

Pada 3 Jan lepas, Mahkamah Rayuan membenarkan sebahagian daripada rayuan Abdul Taib. Mahkamah Rayuan membatalkan salah satu daripada empat perenggan yang dipohon oleh Abdul Taib untuk dibuang daripada pernyataan pembelaan, iaitu perbuatan saman itu menyalahkan proses mahkamah.


Tiga lagi perenggan dalam pernyataan pembelaan dikekalkan iaitu berkaitan justifikasi penyiaran artikel itu, ulasan pembaca dan perkapalan Archipelago yang didakwa dikaitkan dengan keluarga ketua menteri itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Guru disyaki rogol pelajar ditahan

Posted: 09 May 2011 12:08 AM PDT

KUANTAN: Polis menahan seorang guru sekolah menengah di sebuah tanah rancangan Felda di Jengka, Jerantut, semalam kerana dipercayai merogol seorang pelajar perempuan tingkatan tiga, Khamis lepas.

Dalam kejadian pukul 3.30 petang itu, guru lelaki berusia 33 tahun itu didakwa merogol pelajar berusia 15 tahun itu di sebuah kuarters guru di tanah rancangan itu.


Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pahang, Supt Mohd Haris Daud berkata guru berkenaan telah menghubungi keluarga mangsa untuk mengajar mangsa di kuarters tersebut.

"Mangsa dan seorang rakan sekolahnya pergi ke rumah guru berkenaan bagi menyiapkan kerja sekolah. Bagaimanapun, tidak berapa lama kemudian rakan mangsa telah beredar dari rumah itu.


"Selepas rakan mangsa keluar, guru berkenaan bertindak memeluk mangsa secara paksa dan merogolnya," katanya kepada pemberita di sini hari ini.


Mohd Haris berkata guru berkenaan telah berkahwin serta mempunyai dua orang anak dan keluarganya tinggal di Kedah.

Katanya, mangsa yang mengalami kemurungan menceritakan perkara itu kepada salah seorang guru di sekolahnya sehari selepas kejadian sebelum dimaklumkan kepada keluarga.


Beliau berkata keluarga mangsa membuat laporan polis semalam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan