Ahad, 15 Mei 2011

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Mengenang legasi tiga tokoh

Posted:

Mengenang legasi tiga tokoh

Mengenang legasi tiga tokoh

BUKU dalam bahasa Inggeris yang ditulis bekas Pengarah Eksekutif Sisters In Islam (SIS), Zainah Anwar bertajuk Legacy of Honour berkisar mengenai biografi tiga tokoh yang banyak berjasa kepada negara pada era penjajahan British, perjuangan mendapat kemerdekaan dan pembentukan Malaysia selepas pasca merdeka.

Tokoh-tokoh itu ialah Menteri Besar Johor yang pertama, Datuk Ja'afar Mohamed; anaknya yang juga pengasas Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), Datuk Onn Ja'afar dan cucu beliau yang merupakan Perdana Menteri ketiga, Tun Hussein Onn.

Ja'afar (1838-1919) ialah daripada keturunan Bendahara Tepok Tun Hamzah iaitu bendahara kerajaan Melaka yang terakhir sebelum ia jatuh ke tangan Portugis pada 1511. Beliau telah dilantik sebagai Menteri Besar oleh Sultan Abu Bakar pada 1882 sehingga akhir hayat.

Beliau yang diberikan kepercayaan memangku tugas Sultan Johor ketika baginda ke luar negara ialah individu yang terlibat menjayakan cita-cita Sultan Abu Bakar untuk memoden negeri itu dan mewujudkan pentadbiran awam yang cekap sehingga menyebabkan British tiada alasan untuk menjajah negeri berkenaan.

Ja'afar sebenarnya mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Sultan Abu Bakar kerana anaknya dengan isteri ketiga iaitu Hasnah telah berkahwin dengan anakanda baginda, Sultan Ibrahim.

Beliau juga telah berkahwin dengan isteri keempat, Datin Rogayah Hanim Abdullah yang merupakan bekas isteri adinda Sultan Abu Bakar, Ungku Abdul Majid.

Rogayah Hanim ialah wanita keturunan Turki yang dihantar oleh Khalifah Empayar Uthmaniyah, Sultan Abdul Hamid sebagai tanda persahabatan dengan kesultanan Johor.

Perkahwinan Ja'afar dengan Rogayah Hanim mempunyai lapan anak termasuk Onn (1895-1962). Selain sebagai pengasas dan Presiden UMNO, beliau ialah Menteri Besar Johor yang ketujuh. Dalam pada itu, empat Menteri Besar sebelumnya juga mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Ja'afar.

Dalam buku berkenaan, turut dijelaskan bahawa idea menubuhkan UMNO telah dicetuskan dalam satu pertemuan antara Onn dengan rakan-rakannya di rumah Tan Sri Mohamed Noah Omar (ketika itu seorang majistret yang kemudian dilantik sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat yang pertama) di Batu Pahat, Johor pada 1946.

Dua anak Mohamed Noah iaitu Toh Puan Suhailah dan Tun Rahah masing-masing kemudiannya telah berkahwin dengan anak Onn, Hussein dan Perdana Menteri kedua, Tun Abdul Razak Hussein.

Turut hadir ketika pertemuan itu ialah Setiausaha Sulit Onn yang juga sepupu kepada Mohamed Noah, Tan Sri Anwar Abdul Malek.

Anwar yang juga bapa penulis buku ini adalah individu yang mencadangkan nama parti baru itu sebagai Pertubuhan Melayu Bersatu (UMO) sempena nama Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Bagaimanapun atas nasihat nasionalis Melayu, Tan Sri Dr. Zainal Abidin Ahmad (Pendeta Za'aba), perkataan 'Kebangsaan' turut dimasukkan dalam nama itu dengan singkatan UMNO.

Dalam pada itu, dalam buku berkenaan, pembaca akan dapat mengetahui kisah sebenar mengapa Onn kemudiannya bertindak keluar UMNO pada 1951 bagi menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) dan Parti Negara yang keanggotaan dibuka kepada pelbagai kaum.

Anak beliau, Hussein (1922-1990) turut keluar UMNO bersama-samanya dan kemudiannya menyertai kembali parti itu pada 1969. Sikap Hussein yang lantang memperjuangkan nasib orang Melayu yang ketinggalan dalam pendidikan menarik minat Abdul Razak yang kemudian melantiknya sebagai Menteri Pelajaran.

Ketika memegang jawatan itu Hussein telah memperkenalkan sekolah berasrama penuh aliran sains untuk memberi pendidikan kepada penduduk luar bandar. Selepas kematian Abdul Razak pada 1976, Hussein dilantik sebagai Perdana Menteri ketiga.

Hussein ialah individu yang dikenali kerana amat ikhlas dalam perjuangan untuk mencapai perpaduan kaum. Sebagai seorang sentiasa memegang prinsip integriti dan amanah, beliau terus mengkritik kepimpinan Perdana Menteri keempat, Tun Dr. Mahathir Mohamad selepas bersara pada 1981.

Sebenarnya, ulasan ini tidak cukup untuk mencatatkan segala apa yang terkandung dalam buku 287 halaman ini. Adalah diharapkan buku ini dapat diterjemahkan ke bahasa Melayu bagi membolehkan lebih ramai pembaca mengetahui apakah hubungan tokoh besar negara sekarang dengan keluarga ini.

Antaranya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang turut menulis kata-kata aluan dalam buku berkenaan.

Tokoh-tokoh lain daripada keluarga ini ialah bekas Naib Canselor Universiti Malaya (UM), Profesor Diraja Ungku Abdul Aziz Ungku Abdul Hamid dan isterinya yang juga tokoh budayawan, Sharifah Azah Syed Mohammed (Azah Aziz).

Ia termasuk pengasas Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (Istac), Prof. Datuk Dr. Syed Muhammad Naquib Al-Attas; pengasas Gerakan, Profesor Syed Hussein Al-Attas dan bekas Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Datuk Dr. Syed Ali Tawfik Al-Attas.

Sebenarnya banyak kisah sebalik tabir keluarga ini yang tidak diketahui umum. Antaranya berkenaan kesetiaan Ja'afar terhadap Sultan Abu Bakar (1833-1895) dan anakanda baginda, Sultan Ibrahim (1873-1959).

Sebelum meninggal dunia, Ja'afar telah menghimpun semua ahli keluarganya dan berpesan bahawa kesetiaannya sebelum ini adalah kerana mengikut adat Melayu yang melarang menderhaka kepada sultan.

Bagaimanapun, tegas Ja'afar, generasi keluarga selepasnya harus berani untuk menentang dan bercakap benar sekiranya sultan bersikap kejam dan tidak mengutamakan rakyat.

Pesanan ini kemudiannya dipatuhi oleh anaknya, Onn yang secara terbuka mengkritik kepimpinan Sultan Ibrahim sehingga menyebabkan beliau dibuang daerah dari 1927 hingga 1936 ke sebuah perkampungan nelayan di Singapura. Onn ketika itu menyara hidup dengan pendapatan sangat kecil sebagai penulis di beberapa akhbar.

Sementara itu, ramai tidak tahu, Hussein juga pernah menjadi pelakon dalam satu pementasan di Johor Bahru yang diadakan bagi mengutip wang untuk membiayai kegiatan UMNO.

Pada 1971, Radio Televisyen Malaysia (RTM) menemu ramah beliau, bagaimanapun rakaman itu tidak disiarkan kerana beliau mengkritik Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj dan beberapa sultan yang telah meminggirkan Onn.

Buku ini yang akan dilancarkan oleh Hishammuddin di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur esok boleh didapati di kedai buku MPH di seluruh negara.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bukti baru dan jawapan

Posted:

Bukti baru dan jawapan

Bukti baru dan jawapan

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
Noor.Azmah@utusan.com.my

DUA laporan oleh tiga pakar psikiatri termasuk seorang warganegara Britain yang dikemukakan sebagai bahan bukti pada 10 Mei lalu mengakhiri prosiding Suruhanjaya Untuk Menyiasat Kematian Teoh Beng Hock yang bersidang sejak 14 Februari.

Prosiding bertempat di Mahkamah Tinggi Sivil Baharu (NcVc), Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur selama 50 hari itu ternyata berjaya meraih lebih banyak maklumat dan bukti baru bagi menghuraikan misteri yang menyelubungi kematian Setiausaha Politik Exco Selangor itu.

Ia bukan semata-mata berdasarkan keterangan saksi-saksi tetapi juga hasil siasatan oleh penyiasat persendirian, bekas polis Britain yang dilantik khas oleh suruhanjaya, Michael Leslie Squires.

Antaranya, isi kandungan khidmat pesanan ringkas (SMS) dan komputer riba serta akses Internet oleh pegawai-pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang terlibat secara langsung atau tidak dalam operasi siasatan penyelewengan peruntukan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor.

Begitu juga maklumat-maklumat berhubung siasatan oleh SPRM yang sebelum ini langsung tidak dibenarkan disentuh dalam prosiding inkues telah dibongkar habis-habisan berikutan prinsip suruhanjaya yang mengambil kira kemungkinan setiap satunya relevan dengan kematian Beng Hock.

Tidak ketinggalan kehadiran saksi-saksi yang tidak pernah dipanggil memberi keterangan di Mahkamah Koroner Shah Alam antara Julai 2009 dan Januari lalu seperti tunang Beng Hock, Soh Cher Wei, kontraktor yang turut disiasat oleh SPRM pada malam yang sama, Lee Wye Wing dan banyak lagi.

Misteri persoalan nota 'selamat tinggal' juga berakhir apabila pemeriksa dokumen dari Jabatan Kimia Malaysia, Wong Kong Yong mengesahkan ia sepadan dengan contoh tulisan dan tandatangan Beng Hock yang diambil dari pejabat ADUN Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah.

Menjawab persoalan tentang dakwaan berlakunya penyelewengan peruntukan ADUN, Pegawai Siasatan Bahagian Pemeriksaan dan Perundingan SPRM, Ahmad Shafik Abdul Rahman @ Alwee mengesahkan hasil siasatannya mendapati tiada sebarang bukti yang mengaitkan ketua Beng Hock, Hian Wah dalam kes tuntutan palsu.

Bagaimanapun, beliau dalam masa sama mendedahkan bahawa wujud elemen penipuan berhubung penggunaan lesen kontraktor bumiputera kelas F untuk membolot projek-projek kecil dengan menuding jari ke arah Hian Wah, Beng Hock dan Wye Wing sebagai suspek.

Malangnya, siasatan lanjut terhadap kesalahan-kesalahan tersebut tidak dapat dilakukan berikutan kematian Beng Hock telah menimbulkan kontroversi serta keadaan yang tidak sesuai selepas kejadian tersebut.

Fakta itu disokong oleh keterangan Wye Wing sendiri yang mengaku mempergunakan kontraktor bumiputera untuk mendapatkan projek-projek kecil di bawah peruntukan ADUN serta menyalurkan sebahagian wang tuntutan kepada parti politik DAP.

Keterangan kontraktor tidak terhenti di situ apabila beliau turut mengesahkan bahawa tiada sebarang bunyi atau tanda yang menunjukkan Beng Hock telah didera secara fizikal mahupun mental sepanjang beliau berada di pejabat SPRM Selangor.

Begitu juga keterangan Ahli Majlis Perbandaran Kajang, Tan Boon Wah yang bukan sahaja melihat Beng Hock dalam keadaan sihat dan selamat pada awal pagi 16 Julai 2009, tetapi kelihatan mundar-mandir sambil menundukkan kepala sebagaimana keterangan pegawai-pegawai SPRM.

Ia disokong oleh bukti forensik apabila empat pakar patologi forensik yang terlibat dengan bedah siasat pertama dan kedua, Dr. Khairul Azman Ibrahim, Dr. Shahidan Md. Noor, Dr. Peter Vanezis dari Britain dan Dr. Prashant Naresh Samberkar sependapat bahawa ia berpunca daripada kecederaan berganda akibat jatuh dari tempat tinggi.

Mereka sekali gus menolak pendapat pakar patologi forensik dari Thailand, Dr. Pornthip Rojanasunand bahawa kecederaan pada leher dan dagu Beng Hock akibat dicekik serta dipukul dengan senjata tumpul.

Malah, Prashant yang merupakan warganegara India dan bertugas di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) serta terlibat dalam kajian jatuh dari tempat tinggi sejak 10 tahun lalu bertegas bahawa lelaki itu berada dalam keadaan mencangkung di tingkap sebelum terjun dari tingkat 14.

Menyentuh tentang keadaan minda Beng Hock sebelum dia ditemui mati, dua pakar psikiatri, Dr. Ba'diah Yahya dan Dr. Norhayati Ali berpendapat bahawa kemungkinan untuk Beng Hock membunuh diri dengan terjun dari tingkat 14, Plaza Masalam pada 16 Julai 2009 lebih kuat berbanding faktor-faktor lain.

Sementara seorang lagi pakar psikiatri forensik, Profesor Paul E. Mullen dari Universiti Monash dan dilantik oleh Majlis Peguam Malaysia pula berpendapat, berlaku gangguan kepada kestabilan psikologi serta ketakutan yang mendorong Beng Hock jika dia dikatakan membunuh diri kerana lelaki itu seorang yang berisiko rendah untuk berbuat demikian.

Meskipun terdapat perbezaan, pengerusi suruhanjaya, Tan Sri James Foong Cheng Yuen menganggap kedua-dua laporan itu saling melengkapi antara satu sama lain serta mampu membantu pihaknya membuat rumusan.

Mengimbas prosiding yang berlangsung selama hampir tiga bulan itu, tidak dinafikan SPRM seolah-olah menjadi pihak yang dibicarakan berikutan penemuan mayat Beng Hock berhampiran premis SPRM Selangor selain dia berada di bawah jagaan agensi tersebut sebelum kejadian.

Berikutan itu, pegawai-pegawai SPRM bukan sahaja diasak oleh peguam-peguam yang mewakili Majlis Peguam Malaysia, malah anggota-anggota suruhanjaya turut mengambil peranan yang aktif untuk bertanya soalan-soalan, lebih-lebih lagi jika jawapan yang diberi tidak konsisten atau dianggap tidak logik.

Meskipun prosiding suruhanjaya tidak disertai keluarga Beng Hock dan peguam yang mewakili mereka, Gobind Singh Deo, wakil-wakil daripada Majlis Peguam Malaysia telah mengambil alih peranan itu dengan baik dengan memainkan peranan yang sama.

Ketelusan suruhanjaya kali ini juga direalisasikan melalui siaran langsung yang dirakam melalui kamera litar tertutup (CCTV) yang tidak hanya boleh ditonton di luar mahkamah, tetapi juga dimuatkan di dalam laman web dan boleh ditonton di seluruh dunia.

Malah setiap yang berlaku di dalam prosiding termasuk kemarahan anggota suruhanjaya mahupun peguam terhadap saksi-saksi boleh dibaca melalui twitter SPRM yang disiarkan tanpa sebarang tapisan.

Biar apa pun kesimpulan yang bermain di fikiran masing-masing, suruhanjaya adalah pihak yang paling layak untuk membuat keputusan dan kesimpulan yang bakal dikemukakan kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 24 Jun ini.

Beng Hock, 30, setiausaha politik kepada Hian Wah ditemui mati di koridor tingkat lima pada 16 Julai 2009 selepas memberi keterangan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di tingkat 14, Plaza Masalam, Shah Alam dekat sini.

Penubuhan suruhanjaya itu diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 26 Januari lalu untuk menyiasat punca kematian Beng Hock serta prosedur soal siasat SPRM selepas Mahkamah Koroner Shah Alam yang mengendalikan inkues membuat keputusan terbuka.

Selain Cheng Yuen, panel suruhanjaya itu dianggotai oleh bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Abdul Kadir Sulaiman, bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk T.S. Nathan, Pakar Perunding Patologi Forensik Hospital Pulau Pinang, Datuk Dr. Bhupinder Singh dan Pakar Psikiatri Forensik yang juga Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya, Profesor Dr. Mohamed Hatta Shaharom.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan