Sabtu, 16 April 2011

Utusan Online - Utara

Utusan Online - Utara


Kerajaan Kedah susahkan rakyat

Posted:

Kerajaan Kedah susahkan rakyat

Kerajaan Kedah susahkan rakyat

Oleh MOHD. SHARIZA ABDULLAH
utusankedah@utusan.com.my

JERLUN 15 April - Kerajaan Pas Kedah sepatutnya mendahulukan kepentingan rakyat dalam pentadbirannya tetapi sebaliknya membuat beberapa keputusan yang kurang tepat sehingga menyusahkan orang ramai.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, keputusan kerajaan negeri menamatkan perkhidmatan pembayaran bil bekalan air di pejabat pos dan menaikkan cukai tanah Universiti Utara Malaysia (UUM) sehingga 10 kali ganda setahun ternyata menyusahkan banyak pihak.

Menurut beliau, meskipun keputusan berkenaan dibuat sebagai antara cara untuk menambahkan pendapatan kerajaan negeri, namun pada masa yang sama mereka mesti memastikan kebajikan rakyat terpelihara.

"Kalau pun mahu meningkatkan pendapatan kerajaan negeri, janganlah sampai ia menjadi bebanan kepada rakyat,'' katanya kepada pemberita selepas Program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) Persatuan Francais Malaysia (MFA) bersama Wanita UMNO Jerlun di sini, semalam.

Mukhriz yang juga Ahli Parlimen Jerlun memberitahu, beliau banyak menerima rungutan daripada penduduk negeri ini yang berasa terbeban dengan penamatan peranan pejabat pos sebagai ejen kutipan bayaran bil Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd., (SADA) mulai bulan lepas.

Kata beliau, rata-rata bil air penduduk khususnya yang tinggal di kampung bukan dalam jumlah besar iaitu sekitar RM7 hingga RM10 sahaja sebulan.

Namun, menurutnya, akibat penamatan itu, orang ramai terpaksa menaiki kenderaan atau menyewa teksi ke pekan untuk membuat pembayaran, sekali gus meningkatkan kos pengangkutan mereka.

"Pada masa keputusan itu dibuat, bekalan air di sesetengah kawasan seperti di UUM pula tidak mencukupi. Pihak pengurusan UUM terpaksa membawa lori tangki air untuk bekalan pelajar yang kemudiannya diangkut dengan baldi.

"Saya tidak dapat bayangkan sebuah universiti bertaraf tinggi seperti UUM yang menyasarkan untuk menjadi antara universiti terbaik di rantau ini terpaksa melalui masalah seperti itu. Ini satu kegagalan kerajaan negeri," katanya.

Selain itu, kata Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu, beliau juga dimaklumkan bahawa UUM kini dikenakan bil cukai tanah melebihi RM1 juta setahun berbanding RM100,000 yang perlu dibayar sebelum ini.

Tindakan itu, katanya, amat dikesali kerana ia pasti membebankan universiti tersebut untuk membuat bayaran yang meningkat 10 kali ganda.

"Janganlah buat keputusan yang sampai ke tahap membebankan institusi pengajian tinggi awam yang banyak menyumbang dan memberi manfaat kepada penduduk dengan kewujudannya," kata beliau.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Muqharabbin Duta Sukan Unimap

Posted:

Muqharabbin Duta Sukan Unimap

Muqharabbin Duta Sukan Unimap


Tuanku Syed Faizuddin dan Tuanku Lailatul Shahreen menyerahkan bendera Universiti Malaysia Perlis kepada Muhamad Muqharrabin (kanan) di Kangar, semalam.


KANGAR 15 April - Pendaki Gunung Everest, Muhamad Muqharabbin Mokhtarrudin dilantik sebagai Duta Sukan Universiti Malaysia Perlis (Unimap) yang akan berperanan sebagai pakar motivasi kepada penuntut universiti berkenaan terutama dalam aktiviti pendakian.

Raja Muda Perlis yang juga Canselor Unimap, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail berkenan menyerahkan watikah pelantikan tersebut pada Majlis Anugerah Seri Gemilang Unimap 2010 yang turut dihadiri Pro Canselor, Raja Puan Muda Perlis, Tuanku Lailatul Shahreen Akashah Khalil di sini, malam tadi.

Menurut Naib Canselor Unimap, Prof. Datuk Dr. Kamarudin Hussin, pelantikan Muhamad Muqharabbin akan membantu Unimap menyerlahkan nama universiti itu dalam arena sukan dan pendakian, sejajar usaha Unimap menjadi antara 500 universiti terbaik dunia menjelang 2015.

"Beliau akan membantu Unimap dalam usaha menawan Base Camp Gunung Everest selewat-lewatnya tahun depan selain mengadakan program motivasi dan pendakian di beberapa gunung di negara ini," katanya.

Jelasnya, Unimap juga bercadang menawarkan satu unit dalam kokurikulum yang memberi tumpuan terhadap aktiviti latihan mendaki gunung.

Sementara itu, Muhamad Muqharabbin berkata, beliau sudah bersedia untuk mencurahkan ilmunya bukan sahaja kepada penuntut Unimap malah kepada masyarakat di negeri ini.

Beliau yakin penyertaan penuntut dalam pelbagai aktiviti terutama pendakian akan menyerlahkan minat mereka dalam bidang-bidang sukan yang lain.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

YSB buka pusat hemodialisis di Kulim

Posted:

YSB buka pusat hemodialisis di Kulim

YSB buka pusat hemodialisis di Kulim


Tunku Puteri Intan Safinaz menyampaikan kerusi roda kepada salah seorang penduduk di Kampung Jalan Baru, Kulim, semalam.


KULIM 15 April - Yayasan Sultanah Bahiyah (YSB) akan membuka sebuah lagi pusat hemodialisis di Kulim bagi membantu pesakit buah pinggang mendapatkan rawatan.

Pengerusi YSB, Datuk Seri Tunku Puteri Intan Safinaz Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah berkata, pusat yang bernilai RM1.5 juta itu akan beroperasi di Taman Kota Kenari di sini.

Katanya, kerja-kerja mengubahsuai bangunan kedai kini giat dijalankan dan dijangka siap dalam tempoh terdekat.

"Banyak pesakit buah pinggang daerah ini menghadapi kesulitan untuk mendapatkan rawatan. Ada di antara mereka terpaksa pergi ke Sungai Petani ataupun Seberang Perai untuk berbuat demikian.

"Oleh itu, bagi mengatasi masalah ini, kita akan bina sebuah lagi pusat hemodialisis di Kulim untuk memudahkan orang ramai menggunakan perkhidmatan secara percuma," katanya kepada pemberita selepas menyertai program gotong-royong bersama anggota Kem Integrasi Sukarelawan YSB di Kampung Jalan Baru, Mukim Sedim, dekat sini, hari ini.

Hadir sama Pegawai Daerah Kulim, Datuk Mohd. Noh Ahmad.

Menurut Tunku Intan Safinaz, pembinaan pusat hemodialisis itu mendapat kerjasama daripada Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) apabila mereka bersetuju menyumbangkan 10 buah mesin bernilai RM500,000.

"Kita tertarik untuk menubuhkan pusat rawatan sedemikian di Kulim setelah melihat kejayaan di Alor Setar. Selain itu, penubuhan pusat seumpama itu penting selepas mengambil kira bilangan pesakit baru yang menghidap penyakit buah pinggang semakin bertambah setiap tahun," jelasnya.

Terdahulu, ketika berucap merasmikan Kem Integrasi Sukarelawan YSB, beliau berkata, pihaknya mengalu-alukan penyertaan orang ramai ke dalam kerja-kerja bercorak kemasyarakatan.

Pada majlis itu, beliau turut menyumbangkan kerusi roda kepada enam warga emas dan 15 pelajar yang memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan awam 2010.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan