Sabtu, 16 April 2011

Utusan Online - Dalam Negeri

Utusan Online - Dalam Negeri


Program sekolah dalam hospital

Posted:

Program sekolah dalam hospital

Program sekolah dalam hospital

Oleh FARHANA JONI
pengarang@utusan.com.my


NOORAINEE Abdul Rahman (kiri) memberi penerangan mengenai program sekolah dalam hospital yang dikenali sebagai Projek Hati Nurani pada sidang akhbar di kediamannya di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 15 April - Yayasan Nurul Yaqeen akan melaksanakan program sekolah dalam hospital bagi mengelakkan pesakit kanak-kanak yang menjalani rawatan jangka panjang tercicir daripada pelajaran.

Isteri Timbalan Perdana Menteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman berkata, program yang dikenali sebagai Projek Hati Nurani itu akan dilaksanakan dengan kerjasama Kementerian Pelajaran dan Kementerian Kesihatan.

Menurutnya, projek ini melibatkan beberapa fasa dengan fasa pertama dimulakan Jun ini di tiga buah hospital terpilih iaitu Hospital Kuala Lumpur (HKL), Hospital Ampang dan Hospital Serdang.

"Saya terpanggil menubuhkan projek ini setelah mendapati sebilangan besar pesakit berusia antara lima hingga 18 tahun ketinggalan pelajaran mereka ekoran terpaksa menjalani rawatan di wad dalam tempoh yang sangat lama.

"Di samping itu, program ini juga mampu memberi motivasi kepada kanak-kanak untuk meneruskan pembelajaran mereka apabila kembali ke sekolah nanti," katanya pada sidang akhbar di kediamannya sini hari ini.

Norainee yang juga Penaung Yayasan Nurul Yaqeen berkata, terdapat dua kaedah pembelajaran yang akan digunakan iaitu pertama secara di dalam kelas dan kedua dengan guru bergerak ke katil pesakit.

"Kita mencadangkan seramai 11 guru bertauliah ditempatkan secara tetap di setiap hospital termasuk seorang guru pendidikan khas, penyelia serta guru di peringkat sekolah rendah dan menengah," katanya.

Rekod HKL pada tahun lalu menunjukkan seramai 932 pelajar menduduki peperiksaan peringkat sekolah dan awam ketika menerima rawatan di wad dengan 812 daripadanya murid sekolah rendah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

'Maklumat Azmi palsu'

Posted:

'Maklumat Azmi palsu'

'Maklumat Azmi palsu'

Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA
mohdasron.mustapha@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 15 April - Angkatan Tentera Malaysia (ATM) hari ini mengesahkan maklumat yang disampaikan Leftenan Kolonel Azmi Zainal Abidin kepada pengendali laman web antikerajaan, Raja Petra Kamaruddin adalah palsu.

Maklumat tersebut yang mendakwa kononnya Perdana Menteri dan isteri mempunyai kaitan dengan pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu sebenarnya tidak pernah wujud dalam simpanan ATM.

Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin berkata, Azmi yang merupakan bekas Timbalan Ketua Cawangan Khas Tentera Darat membuat kenyataan palsu tersebut atas kepentingan peribadinya sendiri.

"Apa yang diceritakan Azmi tiada sebarang kaitan dengan ATM, malah maklumat yang disampaikan kepada Raja Petra itu sebenarnya tidak pernah wujud dalam simpanan kami," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Kelmarin, Raja Petra mendedahkan Azmi bertanggungjawab menyalurkan maklumat kepadanya dalam satu komplot bagi memfitnah Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor berhubung pembunuhan Altantuya.

Ekoran pendedahan itu, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, Azmi bakal berdepan tindakan tegas di bawah Akta Angkatan Tentera jika siasatan mendapati dia bersalah menyalurkan maklumat palsu.

Mengulas lanjut, Azizan memberitahu, siasatan terhadap pegawai tentera itu akan dikendalikan Lembaga Siasatan ATM dan sebarang tindakan yang bakal diambil adalah berasaskan siasatan lembaga tersebut.

"Azmi sebenarnya bukan lagi Timbalan Ketua Cawangan Khas sejak 14 Januari 2008 apabila dia bertukar ke Markas Tentera Darat dan pada masa ini, pegawai kanan berkenaan dikecualikan daripada sebarang tugas rasmi," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Raja Petra serlah wajah sebenar Anwar

Posted:

Raja Petra serlah wajah sebenar Anwar

Raja Petra serlah wajah sebenar Anwar

KUALA LUMPUR 15 April - Pendedahan Raja Petra Kamaruddin mengenai rancangan tersusun untuk memfitnah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor mendedahkan sikap sebenar 'majikannya' sebelum ini iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Selangor, Hamizun Khairuddin berkata, sebagai antara pengasas Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan individu yang sangat dekat dengan Anwar, Raja Petra pastinya mengetahui niat dan rancangan sebenar Ahli Permatang Pauh itu dalam usahanya untuk berkuasa.

''Pendedahan Raja Petra ini membabitkan maklumat yang luar biasa dan perlu diberi perhatian oleh semua pihak kerana ia mendedahkan sikap dan wajah sebenar Anwar.

''Polis juga perlu menjalankan siasatan terhadap individu yang dikaitkan oleh Raja Petra dalam usaha memfitnah Perdana Menteri dan isteri," kata beliau.

Beliau berkata demikian sebagai reaksi kepada kenyataan pengendali laman web antikerajaan, Raja Petra bahawa Anwar semakin hilang kredibiliti sebagai seorang pemimpin pembangkang kerana krisis dalaman parti pembangkang dan masalah peribadi.

Dalam wawancara eksklusif siri kedua yang disiarkan menerusi Buletin Utama di TV3 semalam, Raja Petra yang merupakan antara rakan karib Anwar menambah, Penasihat PKR itu juga tidak lagi dihormati dalam pembangkang.

Dalam perkembangan sama, bekas Naib Ketua Angkatan Muda PKR, Mohd. Zahid Md. Arip berkata, pendedahan Raja Petra semakin menguatkan hakikat bahawa Anwar bukanlah pemimpin berwibawa, jauh sekali layak untuk memimpin negara.

Beliau menambah, pendedahan Raja Petra juga melengkapkan sekian banyak isu dan skandal moral yang dikaitkan dengan Anwar termasuk kes liwat, rakaman video seks, pembohongan 16 September, pluralisme agama dan banyak lagi.

"Hanya pemimpin pembangkang seperti Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Karpal Singh dan Lim Kit Siang sahaja yang percaya dan terus diperbodohkan Anwar," katanya.

Bekas Setiausaha Sulit Anwar, Muhamad Rahimi Osman pula berkata, kredibiliti Anwar sebenarnya sudah lama hilang sebelum pendedahan Raja Petra lagi apabila seorang demi seorang yang pernah berjuang bersama beliau meninggalkannya.

Justeru katanya, rakyat perlu menilai dengan bijak segala pendedahan yang dibuat berkenaan Anwar kerana ia datang daripada individu yang sangat dekat dengan pemimpin pembangkang itu termasuk Raja Petra.

''Nilailah kredibiliti Anwar selepas pembohongan dan isu moralnya didedahkan serta janji-janjinya yang tidak pernah ditunaikan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan