Rabu, 27 April 2011

Utusan Online - Timur

Utusan Online - Timur


BN tunai janji di Manek Urai

Posted:

BN tunai janji di Manek Urai

BN tunai janji di Manek Urai

Oleh AZRAN FITRI RAHIM
utusankelantan@utusan.com.my

KUALA KRAI 26 April – Kerajaan Pusat yang diterajui Barisan Nasional (BN) membuktikan kesungguhannya membantu penduduk di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai apabila melaksanakan semua janji yang dibuatnya dengan melibatkan kos sebanyak RM15 juta.

Bekas calon BN pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai, Tuan Aziz Tuan Mat berkata, ia sama sekali menutup mulut pemimpin Pas yang sering menabur fitnah mengatakan BN membuat janji palsu kepada penduduk di kawasan tersebut.

Beliau yang juga Ketua Pemuda UMNO Bahagian Kuala Krai berkata, Pas sepatutnya merasa malu kerana tidak dapat membantu penduduk di kawasan itu biarpun telah diberi mandat untuk memerintah selama 20 tahun.

"Saya merasa amat gembira kerana semua janji-janji ini ditunaikan, ini membuktikan kita tidak bercakap kosong untuk membantu rakyat di sini.

"Kita juga merasa amat kecewa apabila ada pihak menabur fitnah bahawa BN tidak tunai janji ini sedangkan penduduk di Manek Urai melihat sendiri bagaimana projek-projek ini sedang dilaksanakan," katanya ketika ditemui di Kampung Manek Urai Baru di sini semalam.

Terdahulu, beliau mengiringi Pengerusi Barisan Nasional (BN) Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed meninjau kerja-kerja pembinaan jambatan yang menghubungkan Manek Urai Baru dan Lama.

Turut hadir, Ketua UMNO Bahagian Kuala Krai, Datuk Ramzi Abdul Rahman dan Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan, Makhtar Mustafa.

Pada kempen Pilihan Raya Kecil DUN Manek Urai, BN menjanjikan pembinaan jambatan baru bagi menghubungkan Kampung Manek Urai Baru dan Lama dengan kos RM14.1 juta, pengubahsuaian Masjid Temalir (RM600,000)

Selain itu, pusat sukan dan rekreasi di Manjor bernilai RM300,000 turut dibina.

Tuan Aziz tewas dalam pilihan raya kecil itu dengan majoriti 65 undi biarpun sebelum ini kawasan DUN itu merupakan kubu kuat Pas.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

39 pegawai tadbir Terengganu bertukar

Posted:

39 pegawai tadbir Terengganu bertukar

39 pegawai tadbir Terengganu bertukar

KUALA TERENGGANU 26 April - Seramai 39 pegawai tadbir negeri terlibat dalam rombakan terbaharu berkuat kuasa mulai 1 Mei ini.

Arahan pertukaran yang dikeluarkan kelmarin dan ditandatangani Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mazlan Ngah merupakan satu proses pertukaran biasa ekoran persaraan dan pengisian kekosongan jawatan.

Mereka yang terlibat termasuk seorang pegawai daerah selain beberapa pengarah dan penolong pengarah jabatan, ketua penolong kanan serta Penolong Setiausaha Kerajaan Negeri.

Mendahului senarai ialah Pegawai Daerah Besut, Tuan Mamat Tuan Ngah dilantik sebagai Pengarah Pejabat Tanah dan Galian (PTG) menggantikan Osman Muda yang bakal menjadi Pengurus Besar Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT).

Perubahan berlaku disebabkan kekosongan jawatan ekoran persaraan wajib Pengurus Besar PMINT, Datuk Zakaria Awang.

Setiausaha Dewan Undangan Negeri, Abdul Rahim Jusoh dilantik sebagai Pegawai Daerah Besut. Penolong Kanan Setiausaha Kerajaan Negeri, Azhar Jusoh mengambil tempat Abdul. Rahim.

Omar Mat (Ketua Penolong Pentadbir Tanah Besut) ditukarkan sebagai Ketua Penolong Pentadbir Tanah Kuala Terengganu menggantikan Mat Arsad Mohamed yang dilantik sebagai Timbalan Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama (Khidmat Pengurusan).

Ketua Pegawai Operasi Terengganu Integrity And Strategic Institute (T-ISSI), Mohd. Elias Nik dilantik sebagai Timbalan Pengarah PTG (Pengurusan), manakala Wan Ismail Sahaimi Wan Omar (Ketua Penolong Pentadbir Hulu Terengganu) dilantik sebagai Ketua Penolong Pentadbir Tanah Besut.

Ketua Penolong Pentadbir Tanah Marang, Jahani Ismail dilantik sebagai Pengarah Jabatan Khidmat Pengurusan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) menggantikan Wan Mohd. Anuar Wan Endut yang dilantik sebagai Timbalan Pengarah PTG (Pendaftaran).

Pegawai Jawatan Kumpulan Pejabat SUK, Wan Khalid Wan Jusoh pula dilantik mengisi kekosongan jawatan Penolong Pengarah Jabatan Bekalan Air.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mangsa asid terus jalani pembedahan susulan di hospital

Posted:

Mangsa asid terus jalani pembedahan susulan di hospital

Mangsa asid terus jalani pembedahan susulan di hospital


Wan Komsah Wan Ahmad mengelap tubuh suaminya Mohd. Riza Jaafar yang terbakar selepas menjadi mangsa kebocoran asid di Kampung Padang Tanjung, Bukit Payong, kelmarin.


MARANG 26 April - Seorang kakitangan sebuah syarikat penyelenggaraan yang cedera terkena simbahan asid ketika menjalankan kerja di sebuah kilang di sini akan menjalani pembedahan susulan di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 11.30 pagi, 17 Mac lalu, Mohd. Riza Jaafar, 35, melecur hampir 35 peratus bahagian tubuhnya menyebabkan masa depannya kini tidak menentu.

Menurutnya, selepas lebih sebulan berada di hospital akibat insiden tersebut, dia akan menjalani satu pembedahan susulan.

Menceritakan kejadian itu Mohd. Riza memberitahu, ia berlaku ketika dia dan dua lagi rakannya baru hendak memulakan kerja-kerja menguji ketahanan paip memproses produk daripada bahan kimia.

Bagaimanapun katanya, paip yang mengandungi asid itu secara tiba-tiba pecah dan bocor menyebabkan cecair itu mengenai mereka.

"Dua rakan saya hanya cedera ringan manakala saya pula terpaksa dikejarkan ke Hospital Kemaman sebelum dirujuk ke HSNZ akibat melecur," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Padang Tanjung, Bukit Payung semalam.

Jelas Mohd. Riza, berikutan insiden itu, dia menjalani beberapa fasa pembedahan dan terpaksa menahan sakit setiap kali lukanya dicuci.

"Sebaik sahaja terkena asid semua pakaian saya 'cair' kecuali topi keselamatan, cermin mata dan kasut menyebabkan saya terpaksa berbogel," katanya yang terus mencari paip air untuk mandi akibat terlalu panas dan kesakitan.

Menurutnya, dia akan menimbang untuk mengambil tindakan terhadap pihak yang berkenaan selepas keadaan kesihatannya mengizinkan.

"Saya bimbang dengan masa depan keluarga kerana tidak tahu sama ada boleh kembali bekerja atau tidak selepas ini," katanya.

Tambah Mohd. Riza, wakil kilang ada melawatnya selepas kejadian tersebut tetapi tidak menjanjikan apa-apa pampasan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan