Sabtu, 16 April 2011

Utusan Online - Muka Hadapan

Utusan Online - Muka Hadapan


Kuasa di tangan 979,796 pengundi

Posted:

Kuasa di tangan 979,796 pengundi

Kuasa di tangan 979,796 pengundi

Oleh SAIFUL HAIZAN HASAM dan MOHD. ZAAIN MD. ZIN
pengarang@utusan.com.my


Abdul Aziz Mohd. Yusof menunjukkan gambar isyarat 'Tolong Senyap' semasa beliau meninjau persiapan terakhir SPR di sebuah pusat penamaan calon di Kuching, semalam. - BERNAMA


KUCHING 15 April - Seramai 979,796 pengundi berdaftar akan menentukan parti yang menjadi pilihan mereka untuk membentuk Kerajaan Negeri Sarawak bermula 8 pagi esok di 1,749 pusat mengundi di negeri ini.

Ia merupakan pilihan raya yang paling sengit dalam sejarah politik negeri ini apabila buat pertama kali kesemua 71 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) ditandingi.

Seramai 213 calon bertanding iaitu 71 daripada Barisan Nasional (BN), 15 DAP, 26 Parti Kebangsaan Sarawak (Snap), 49 Parti Keadilan Rakyat (PKR), lima Pas, enam Parti Cinta Malaysia (PCM) dan 41 lagi calon Bebas.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjangkakan semua keputusan pilihan raya akan diketahui selewat-lewatnya pukul 11 malam, manakala keputusan paling awal dijangka diperoleh pada pukul 8 malam.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof mengingatkan ejen atau wakil parti bertanding supaya tidak mengganggu petugas-petugas SPR ketika proses pengiraan undi untuk mengelak berlaku kelewatan pengumuman keputusan.

Beliau juga menasihatkan pengundi supaya menunaikan tanggungjawab mereka pada sebelah pagi kerana cuaca pada sebelah petang esok diramal hujan dan menjangkakan peratusan keluar mengundi antara 65 hingga 75 peratus berbanding 63.2 peratus pada 2006.

Sementara itu, pihak polis pula memberi jaminan proses pilihan raya negeri esok akan berlangsung dengan aman dan lancar.

Timbalan Pesuruhjaya Polis Sarawak, Datuk Law Hong Soon berkata, pihaknya telah mengenal pasti lokasi dan jumlah anggota yang perlu ditempatkan termasuk untuk mengawasi tempat pengiraan undi.

"Semua pusat dan saluran mengundi memang ada anggota polis untuk memastikan proses pengundian berjalan lancar seperti beratur dengan sistematik, tiada perayu undi dan kekacauan," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sarawak hari ini.

Untuk membentuk Kerajaan Negeri Sarawak, parti yang bertanding perlu menang di 36 kerusi DUN, manakala bagi mencapai majoriti dua pertiga pula, mereka perlu menang sekurang-kurangnya di 48 DUN.

Secara realistik, BN dilihat tidak berdepan masalah untuk memperbaharui mandat, namun kemampuan pembangkang untuk menambah kerusi juga tidak boleh diperkecilkan.

Sebelum DUN Sarawak dibubarkan pada 21 Mac lalu, BN menguasai 63 kerusi diikuti DAP (enam) dan masing-masing satu milik PKR dan PCM.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jangan undi ikut sentimen - Najib

Posted:

Jangan undi ikut sentimen - Najib

Jangan undi ikut sentimen - Najib

KAPIT 15 April - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengingatkan pengundi di negeri ini supaya tidak mengundi mengikut sentimen pada Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10 esok.

"Jangan undi ikut sentimen dan isunya kita perlu kerajaan yang mampu (membawa pembangunan)," katanya pada pemberita selepas merasmikan Terminal Penumpang Ekspres untuk bot, di sini hari ini.

Beliau berkata, pengundian esok berkisar mengenai masa depan Sarawak dalam memberikan kualiti hidup yang tinggi dan masa depan yang terjamin kepada penduduknya.

"Persoalan yang harus difikirkan oleh pengundi Sarawak ialah kerjasama antara pusat dan negeri untuk masa depan yang lebih terjamin (memandangkan) Sarawak adalah sebuah negeri yang besar dan luas dan perlu banyak pelaburan terutama dari segi prasarana yang maju dan moden.

"Ini persoalan penting. Siapa yang boleh deliver (membawa pembangunan), dan bukan saja (sekadar) slogan atau retorik atau kempen yang memburukkan peribadi seseorang," kata Perdana Menteri.

Najib dalam lawatan kerjanya itu telah berkunjung ke serata pelusuk kawasan pedalaman negeri ini termasuk Serian, Ba'Kelalan dan Lawas. — BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Najib umum peruntukan RM90 juta bina jalan Song-Kapit

Posted:

Najib umum peruntukan RM90 juta bina jalan Song-Kapit

Najib umum peruntukan RM90 juta bina jalan Song-Kapit

KAPIT 15 April — Datuk Seri Najib Tun Razak meneruskan tinjauan mesra ke pelosok pedalaman Sarawak hari ini ke Pekan Song dan Kapit di Ulu Rajang, sungai terpanjang di Malaysia.

Sebaik tiba dengan helikopter di padang daerah Song pada pukul 9.30 pagi, Perdana Menteri terus menuju ke tengah pekan Song dengan 5,000 penduduk kebanyakannya masyarakat Iban melaungkan "1Malaysia" dan "Hidup Barisan Nasional".

Najib yang menjadi Perdana Menteri pertama tiba di pekan kecil itu, diberi sambutan persembahan kebudayaan tradisional pelbagai kaum oleh pelajar dari sekolah menengah di pekan itu.

Dalam ucapannya, Najib mengumumkan peruntukan RM90 juta untuk pembinaan jalan dari Song ke Kapit, yang ketika ini hanya dihubungi dengan menggunakan sungai sejauh kira-kira 40km.

Katanya tender bagi projek itu akan dipanggil tidak lama lagi untuk membolehkan kerja pembinaan dimulakan.

Pengumuman Perdana Menteri itu mencerahkan harapan penduduk di pedalaman Rajang untuk menikmati kemudahan jalan raya Sibu-Kanowit-Song-Kapit yang ketika ini hanya menggunakan bot ekspres Sungai Rajang.

Perjalanan bot ekspres dari Sibu ke Song mengambil masa lebih satu jam melalui pekan Kanowit manakala perjalanan dari Song ke Kapit mengambil masa tiga jam.

Najib juga membidas pemimpin pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang membuat janji kepada penduduk pedalaman sekarang tetapi tidak membantu mereka semasa beliau (Anwar) menjadi Menteri Kewangan suatu ketika dahulu.

Katanya, pembangkang hanya datang semasa pilihan raya, sebaliknya Barisan Nasional (BN) akan terus membawa pembangunan selepas pilihan raya.

Perdana Menteri berkata, kini semua orang termasuk penduduk Sarawak tahu kisah Anwar.

"Semua orang dah tahu. Sebut jam tangan Omega sahaja orang Song pun tahu.

Tahu tak cerita jam Omega?" tanya Najib, disambut orang ramai yang menjawab.

"Tahu". Semasa berjalan sekitar pekan itu kemudian untuk bersalaman dengan orang ramai, Najib sempat meluangkan masa menurunkan autograf di bahagian belakang baju T yang dipakai seorang juruteknik, Amran Mahmud, 29.

Menurut Amran, beliau memang menantikan kedatangan Perdana Menteri sejak semalam untuk mendapatkan autograf.

"Peristiwa ini tak akan dilupai. Saya akan simpan baju ini," kata Amran.

Selepas tinjauan mesra itu, Najib menaiki helikopter untuk meneruskan perjalanan ke Kapit. Semalam, Perdana Menteri menjelajah hingga ke kawasan tanah tinggi Bario untuk bertemui masyarakat Kelabit di bahagian timur-laut Sarawak. — BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan