Sabtu, 16 April 2011

Berita Harian: Mutakhir

Berita Harian: Mutakhir


BN menang DUN Bukit Saban

Posted: 16 Apr 2011 03:25 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]KUCHING: Barisan Nasional menang kerusi Bukit Saban dalam keputusan pertama pilihan raya negeri Sarawak yang diumumkan pada 6.15 petang tadi.

Hentian Puduraya beroperasi hari ini

Posted: 16 Apr 2011 03:15 AM PDT

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Hentian bas Puduraya yang kini berwajah baru selepas kerja menaik taraf kemudahannya dimulakan Mac tahun lalu, memulakan operasinya hari ini.

Bagaimanapun, Pengarah Urusan UDA Holdings Berhad, Datuk Jaafar Abu Hassan, berkata ada beberapa masalah kecil yang membabitkan bahagian teknikal seperti lampu dan pendingin hawa yang masih belum siap.

"Ini adalah hari pertama operasi, kita masih dalam tempoh percubaan. Benda-benda kecil sahaja yang belum siap seperti masalah teknikal. "Segala penambahbaikan diharap dapat disiapkan dalam sebulan ini, namun kelengkapan lain sudah siap dan boleh digunakan sepenuhnya," katanya kepada pemberita ketika mengadakan lawatan pemeriksaan hentian bas itu.

Dengan pembukaan hentian itu, operasi bas ekspres di terminal sementara Bukit Jalil dihentikan sepenuhnya.

Hentian Puduraya yang dibuka pada 1976, ditutup sementara sejak Mac tahun lalu selepas kerajaan mendapati terminal di hentian itu perlu dinaik taraf dan diubah suai bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan di samping menjamin keselesaan orang ramai.

Ia sepatutnya dibuka pada Disember tahun itu tetapi ditangguhkan kepada 1 Mac tahun ini. Bagaimanapun tarikh pembukaan ditangguhkan lagi sehingga dibuka sepenuhnya hari ini.
Jaafar berkata, menerusi pembahbaikan itu, Hentian Puduraya kini dilengkapi 296 kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan strategik serta dikawal selia oleh 48 petugas bagi menjaga keselamatan dan keselesaan pengunjung.

"Operasi bas bermula 6 pagi tadi dan sehingga 11.30 tengah hari tadi sebanyak 146 bas berlepas dari hentian itu," katanya.

Beliau berkatam UDA Holdings sedang dalam perancangan menguatkuasakan penggunaan e-ticketing dalam masa dua bulan bagi menangani masalah perayu atau "ulat" tiket yang menjadi isu di Hentian Puduraya.

"Kami masih dalam perbincangan dengan pengusaha bas tentang perkara ini," katanya.

Apabila kita dapat kuatkuasakan sepenuhnya e-ticketing, orang ramai tidak perlu datang beramai-ramai untuk beli tiket. Mereka boleh beli melalui internet sahaja," katanya.

Sementara itu, Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Ahmad Phesal Talibm yang turut serta dalam lawatan itu berkata kementeriannya sedang meneliti tempat untuk laluan bas dua tingkat di luar terminal itu.

"Setakat ini kami berpuas hati dengan segala penambahbaikan di hentian ini dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan meneliti tempat untuk kemudahan hentian bas dua tingkat," katanya.

Sementara itu, tinjauan mendapati beberapa kedai runcit sudah mula beroperasi dan dipenuhi pengunjung seawal 6 pagi, namun kemudahan lif, tangga bergerak serta medan selera masih belum beroperasi.

Beberapa pengunjung Hentian Puduraya ketika ditemui berpuashati dengan kemudahan yang disediakan.

Seorang pekerja sebuah kedai menjual makanan ringan, Hamimamtun Hassan, 25, berkata lebih banyak kemudahan tempat menunggu disediakan dan dalam keadaan teratur.

Seorang pelajar universiti tempatan, S Vasudevan, 21, berkata proses membeli tiket kini lebih mudah apabila semua kaunter tiket diletakkan di satu aras yang sama dan lebih tersusun dengan paparan skrin maklumat disediakan mengenai platform dan masa bas bertolak. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan