Sabtu, 16 April 2011

Utusan Online - Selatan

Utusan Online - Selatan


JPJ sita 18 kenderaan Mr. Black

Posted:

JPJ sita 18 kenderaan Mr. Black

JPJ sita 18 kenderaan Mr. Black

Oleh Farabi Sheikh Said al Jabri
utusanN9@utusan.com.my


Anggota penguat kuasa JPJ mengeluarkan saman terhadap pemandu warga asing yang melakukan kesalahan jalan raya dalam Ops Mr. Black di Nilai, kelmarin.


SEREMBAN 15 April - Lubuk pelajar asing memandu kenderaan tanpa mematuhi peraturan digempur oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dalam operasi di Nilai di sini, semalam.

Dalam Ops Mr. Black pukul 4 petang itu, 18 kenderaan termasuk kereta disita selepas melanggar peraturan jalan raya, termasuk tanpa cukai jalan.

Pengarah JPJ negeri, Saiful Azzri Hamzah berkata, lebih 60 anggota penguat kuasa yang terdiri daripada JPJ, polis dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan terlibat dalam operasi itu.

"Sebanyak 151 saman dikeluarkan kepada pesalah trafik, selain 46 notis arah periksa dikeluarkan oleh pihak penguat kuasa.

"Dalam operasi itu juga, 23 kes melibatkan aspek teknikal. Antaranya cermin gelap, pengubahsuaian enjin dan sebagainya telah dikesan, selain 27 kes lagi melibatkan saman yang dikenakan ke atas pemandu warga asing," katanya di sini hari ini.

Kata Saiful Azzri, operasi yang dilakukan itu bukan sahaja tertumpu kepada warga asing, sebaliknya melibatkan semua pengguna bagi memastikan mereka mematuhi undang-undang.

Jelasnya, tumpuan akan terus dilakukan di kawasan seperti ini memandangkan ramai pelajar asing memandang remeh soal peraturan.

"Operasi menyeluruh di negeri ini akan diteruskan, termasuk pemeriksaan kenderaan persendirian dan perdagangan, di samping operasi bersepadu membabitkan agensi lain seperti polis dan Imigresen," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

10 sekolah sertai Edufund anjuran Giant

Posted:

10 sekolah sertai Edufund anjuran Giant

10 sekolah sertai Edufund anjuran Giant

SEREMBAN 15 April - Sebanyak 10 sekolah di Nilai terpilih menyertai program Edufund anjuran pasar raya besar Giant yang membolehkan lima peratus daripada jumlah pembelian barangan orang ramai didermakan kepada sekolah berkenaan.

Pengarah Pemasaran GCH Retail (M) Sdn. Bhd., Ho Mun Hao berkata, lima sekolah rendah dan lima sekolah menengah yang terlibat dengan program itu merupakan kumpulan kedua dipilih selepas program pertama dilancarkan di Giant Putra Heights, Selangor, Jun lalu.

"Menerusi program ini Giant Bandar Baru Nilai akan menyumbang sejumlah wang tunai kepada 10 sekolah ini bagi tujuan meningkatkan kemudahan pembelajaran dan keselesaan pelajar.

"Kita akan membayar lima peratus menerusi setiap resit pembelian yang dibeli oleh pelajar atau ahli keluarga mereka, resit ini akan dikumpul dalam satu tabung di sekolah berkenaan," katanya selepas merasmikan program berkenaan di sini hari ini.

Sekolah terlibat adalah Sekolah Kebangsaan (SK) Batu 10, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Shamsudin, SK Datuk Shahbandar Abu Bakar, Sekolah Menengah Agama Nilai, SK Desa Jasmin, SMK Taman Semarak dan SMK Desa Cempaka.

Katanya lagi, sumbangan itu akan digunakan oleh pihak sekolah untuk menaik taraf kemudahan seperti perpustakaan dan juga peralatan komputer khusus bagi kegunaan pelajar.

Menurutnya, setiap enam bulan pihaknya akan mengutip resit yang dikumpul di setiap sekolah seterusnya menyerahkan wang tunai kepada pihak sekolah.

"Sekolah yang dipilih terletak sekitar tujuh kilometer dari Giant Bandar Baru Nilai. Kita berharap program ini dapat membantu pelajar mencapai kecemerlangan akademik.

"Selepas Selangor dan negeri ini, kita merancang meneruskan program serupa di beberapa tempat lain hingga ke Johor," tambahnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Remaja didakwa pukul pelajar guna topi keledar

Posted:

Remaja didakwa pukul pelajar guna topi keledar

Remaja didakwa pukul pelajar guna topi keledar

KUALA PILAH 15 April - Seorang remaja lelaki mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan mencederakan seorang pelajar sekolah menengah menggunakan topi keledar, dua minggu lalu.

Tertuduh, S. Vijayakumaran, 18, minta dibicarakan selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Azura Alwi.

Dia didakwa dengan sengaja memukul Muhammad Saufi Samsul Bahrey, 14, dengan objek tersebut sehingga tempurung kepala mangsa retak.

Vijayakumaran dari Gemas didakwa melakukan perbuatan itu di perhentian bas Simpang Jalan Gemas-Londah, Gemas di Tampin dekat sini pukul 6 petang, 4 April lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun atau denda atau sebat jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Mohd. Shukri Hussain mencadangkan supaya tertuduh diikat jamin RM8,000 dengan seorang penjamin.

Peguam V. Gobhi merayu supaya jumlah itu dikurangkan kerana bapa anak guamnya tidak mampu disebabkan menanggung perbelanjaan ahli keluarga yang lain.

Azura membenarkan jaminan RM4,000 dan menetapkan 23 Mei ini bagi sebutan semula kes.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan