Jumaat, 1 April 2011

Utusan Online - Utara

Utusan Online - Utara


AIM bantu 20 keluarga miskin

Posted:

AIM bantu 20 keluarga miskin

AIM bantu 20 keluarga miskin

Oleh AZELI ALI
azeli.ali@utusan.com.my


L. Krishnan (kanan) menyampaikan sumbangan kepada 20 penerima pada program sumbangan AIM di Bukit Mertajam, Pulau Pinang, semalam.


BUKIT MERTAJAM 31 Mac - Nasib 20 keluarga miskin sekitar Perai, di sini bakal berubah apabila Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) menyalurkan bantuan pinjaman modal keseluruhan sebanyak RM60,000 bagi membolehkan golongan itu memulakan perniagaan.

Menerusi program anjuran bersama Penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) Perai itu, golongan tersebut akan dibimbing bagi memulakan perniagaan berskala kecil untuk meningkatkan pendapatan keluarga masing-masing.

Pengurus Cawangan AIM Bukit Mertajam, Tuan Norazlina Tuan Lah berkata, pihaknya mula menggerakkan operasi mendapatkan peserta sejak November 2010 sebelum menyelia latihan kepada mereka di bawah Pusat Srikandi Manis di Perai sejak Januari lalu.

''AIM telah memberi pelbagai bentuk latihan, termasuk cara memilih perniagaan, pengurusan kewangan, pengurusan personel, kaedah bayaran balik pinjaman serta kepimpinan dalam perniagaan.

''Antara perniagaan yang diceburi termasuklah menjual nasi lemak, kuih-muih, capati, kain dan makanan ringan selain perusahaan jahitan, kedai runcit serta andaman pengantin dengan modal sehingga RM3,000," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis penyampaian sumbangan modal kepada peserta program tersebut yang disempurnakan oleh Pengerusi Barisan Nasional Parlimen Batu Kawan, Ng Siew Lai di sini hari ini.

Turut hadir Penyelaras DUN Perai, L. Krishnan.

Tambah Norazlina, semua peserta diminta membuat bayaran balik pinjaman dalam masa 50 minggu dan apabila berjaya, mereka boleh membuat pinjaman tambahan sehingga RM50,000 daripada AIM.

Sementara itu Krishnan berkata, semua peserta yang terpilih mesti memanfaatkan sepenuhnya peluang yang diberi memulakan perniagaan sekali gus mengubah nasib keluarga.

''Peserta mesti menggunakan gunakan dana yang diberikan oleh AIM ini sebaik mungkin untuk mengembangkan perniagaan serta mencari peluang bagi menambahkan pendapatan.

''Pihak AIM akan memantau perjalanan peserta melalui mesyuarat mingguan agar tidak timbul sebarang masalah dan setiap peserta digalakkan untuk membantu antara satu sama lain," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada laporan pecah rumah ketika banjir - Tajudin

Posted:

Tiada laporan pecah rumah ketika banjir - Tajudin

Tiada laporan pecah rumah ketika banjir - Tajudin


Raja Puan Muda Perlis, Tuanku Lailatul Shahreen Akashah Khalil (tengah) berkenan memberi gula-gula kepada kanak-kanak yang mendiami Pusat Pemindahan Bencana Banjir di Sekolah Kebangsaan Panggau, Kangar, semalam.


KANGAR 31 Mac - Polis tidak menerima sebarang aduan berhubung kes pecah rumah yang melibatkan mangsa banjir sejak bencana itu melanda Perlis kelmarin.

Ketua Polis Negeri, Datuk Tajudin Md. Isa memberitahu, pihaknya sentiasa memantau perkembangan banjir di negeri ini, termasuk mengadakan kawalan ke kawasan rumah penduduk yang terlibat dalam bencana tersebut.

"Sejak banjir tiga hari lalu (kelmarin), polis sentiasa meningkatkan kawalan bagi mengelakkan pihak tertentu mengambil kesempatan ke atas mangsa banjir, terutama ketika mereka meninggalkan rumah kerana berpindah ke pusat pemindahan," kata beliau.

Beliau berkata demikian ketika mengiringi lawatan Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail dan Raja Puan Muda Perlis, Tuanku Lailatul Shahreen Akashah Khalil ke pusat-pusat pemindahan banjir di sini hari ini.

Sementara itu, kata beliau, cuti kesemua anggota polis di negeri ini dibekukan sementara sejak banjir melanda Perlis kelmarin.

"Semua anggota dikerahkan berjaga-jaga menghadapi banjir sehingga keadaan pulih seperti biasa," tambah beliau.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tourism Malaysia rai media Perak

Posted:

Tourism Malaysia rai media Perak

Tourism Malaysia rai media Perak

IPOH 31 Mac - Kira-kira 100 warga media cetak dan elektronik serta penggiat industri pelancongan tempatan diraikan oleh Tourism Malaysia Negeri Perak dalam satu majlis ramah mesra di Hotel Heritage di Ipoh, kelmarin.

Majlis yang bertujuan mendekatkan pihak Tourism Malaysia negeri dengan media dan penggiat industri pelancongan di negeri itu turut diadakan bagi memperkenalkan Pengarah Tourism Malaysia yang baru, Norshamshida Abdul Rahman.

Norshamshida dalam ucapannya berkata, jalinan rapat antara Tourism Malaysia dengan pihak media memudahkan segala urusan yang melibatkan kedua-dua belah pihak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan