Khamis, 14 April 2011

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Moral seorang pemimpin

Posted:

Moral seorang pemimpin

Moral seorang pemimpin

Oleh ZULKIFLEE BAKAR
pengarang@utusan.com.my

''Saya juga akan memperbaiki diri dengan membaca al-Quran, mendapatkan nasihat guru agama, menderma kepada golongan miskin dan berbuat perkara baik bagi mendapat keberkatan hidup di dunia dan akhirat.'' Itulah kata-kata yang dilafazkan oleh Ahli Parlimen Parti Keadilan Sejahtera (PKS), Arifinto ketika mengumumkan peletakan jawatannya selepas didapati menonton video lucah semasa persidangan Dewan Perwakilan Rakyat (DPR), Indonesia, Jumaat lalu.

Mungkin Arifinto telah melakukan kesilapan, namun dengan keinsafan yang beliau tunjukkan seharusnya menjadi pengajaran kepada semua individu yang bergelar pemimpin. Tetapi malangnya tidak semua pemimpin mahu mencontohi Arifinto atau mana-mana pemimpin di dunia terutamanya di Jepun dan Korea yang bersedia meletakkan jawatan apabila dikaitkan dengan satu skandal atau dakwaan. Ada di kalangan pemimpin yang lebih bersedia berkonfrantasi dan bermati-matian mempertahankan dirinya.

Dia menjelajah ke seluruh negara mendakwa dirinya dianiaya, menjadi mangsa fitnah dan kezaliman politik pihak tertentu. Namun apa yang menjadi persoalan segala pintu yang dibuka bagi membolehkan dia membersihkan namanya ditolak mentah-mentah.

Sebaliknya, dia lebih cenderung hendak menyeret rakyat untuk bersama-sama menyokongnya atas alasan dia dizalimi, kesudahannya negara boleh menjadi kucar-kacir dan tidak tenteram.

Rasulullah SAW bersabda: ''Tidaklah seorang pemimpin mempunyai perkara kecuali ia akan datang dengannya pada hari kiamat dengan keadaan terikat, entah ia akan diselamatkan oleh keadilan, atau akan dijerumuskan oleh kezalimannya." (Riwayat Baihaqi dari Abu Hurairah dalam kitab Al-Kabir).

Mungkin bagi pemimpin yang berkenaan, dia berasa berhak untuk mempertahankan diri tetapi dalam masa yang sama dia juga perlu faham bahawa rakyat juga berhak mempunyai penilaian yang betul sama ada seseorang itu layak atau tidak menjadi pemimpin. Dalam soal ini, kita perlu memahami bahawa moral memainkan peranan yang cukup penting sebelum seseorang itu disanjung sebagai pemimpin.

Sebab itulah rakyat tidak harus terpedaya dengan 'lakonan' oleh mana-mana juga individu bergelar pemimpin yang dilihat sering sahaja berdolak-dalik dalam menjawab sesuatu dakwaan melibatkan dirinya. Jika rakyat merasakan apa yang mereka ketahui itu satu kebenaran maka mereka perlu mengakuinya dengan membuang segala sifat taksub apatah lagi simpati.

Ia bersesuaian dengan pesanan Rasulullah SAW melalui sabda baginda yang bermaksud ''Rasa takut (segan) terhadap manusia jangan sampai menghalangi kamu untuk menyatakan apa yang sebenarnya jika memang benar kamu melihatnya, menyaksikannya atau mendengarnya."

Kita juga perlu berfikir dengan bijak apabila ada pihak berhujah bahawa Islam melarang membuka aib sesama Islam. Sudah tentulah sebagai orang Islam kita mengakuinya kerana perkara itu sudah dinyatakan di dalam al-Quran dan juga hadis Rasulullah SAW. Tetapi dalam Islam juga membenarkan kemungkaran yang dilaksanakan oleh seseorang pemimpin itu didedahkan.

Ini bagi mengelakkan mereka terpedaya dengan sandiwara mana-mana pemimpin yang zahirnya dilihat begitu baik dan bersih berikutan kebijaksanaannya berkata-kata dan memutar belit fakta. Penyelewengan oleh seseorang pemimpin dalam apa juga perkara termasuk moral perlu didedahkan kepada masyarakat. Langkah itu akan membolehkan orang ramai menghindari pemimpin tersebut daripada dipilih dan digantikan dengan pemimpin lain yang amanah terhadap Islam dan rakyat.

Ini bermakna tindakan mendedahkan kesalahan pemimpin itu adalah kerana ingin mengelakkan masyarakat daripada ditimpa kejahatan akibat perbuatan pemimpin berkenaan. Renungkanlah sejarah Islam dahulu bagaimana ketika zaman Khalifah Islamiah, seseorang boleh mendedahkan kepada khalifah keburukan para menteri yang berada di bawah pimpinannya.

Melalui cara sedemikian menteri atau pemimpin yang terlibat boleh ditegur atau digantikan dengan orang lebih baik. Begitulah juga kedudukan kita sekarang, moral perlu menjadi perhitungan paling penting dalam kita menentukan siapa yang harus kita ikuti sebagai pemimpin. Jangan sampai kerana ketaksuban kepada seseorang pemimpin itu, kita menolak segala fakta yang menjurus kepada kebenaran dan menegakkan keadilan.

Pada masa ini, kita sudah lihat ada sekelompok manusia yang begitu taksub. Mereka membutakan mata dan menutup telinga bagi mendengar kebenaran. Mereka membuat andaian segala yang berlaku adalah satu konspirasi dan bermotifkan politik tetapi dalam masa yang sama enggan memberi ruang kepada usaha mencari kebenaran itu.

Jika benar mereka mahukan pemimpin yang mereka sayangi itu diangkat sebagai pemimpin tertinggi dan percaya bahawa dia tidak melakukan perbuatan keji, maka sokonglah usaha bagi membersihkan namanya. Kita harus ingat dalam Islam amanah memilih pemimpin bukanlah satu perkara yang ringan. Jika kita tersilap memilih pemimpin, kita boleh dikategorikan melakukan khianat kepada Allah, Rasul-Nya dan kaum mukminin.

Sebab itulah, Rasulullah SAW memberikan peringatan melalui sabda baginda bermaksud: "Barangsiapa memilih seseorang menjadi pemimpin untuk suatu kelompok, yang di kelompok itu ada orang yang lebih diredai Allah daripada orang tersebut, maka ia telah berkhianat kepada Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman."

Atas sebab itulah, apabila pemimpin yang kita sanjung berhadapan dengan sesuatu dakwaan, kita janganlah mudah melatah sehingga menutup pintu kebenaran dengan ketaksuban.

Berpeganglah kepada peringatan Rasulullah SAW bahawa kebenaran pasti mengalahkan kebatilan. Mereka juga tidak harus lupa bahawa Allah SWT mengingatkan kita bahawa manusia hanya mampu merancang tetapi Allah yang menentukan segalanya.

Justeru sejauh mana pun manusia merancang menjatuhkan seseorang pemimpin tetapi selagi pemimpin itu berada di jalan yang benar, dia tidak akan takut kepada usaha berkenaan kerana sesungguhnya orang yang benar itu sentiasa diberkati dan dilindungi Allah SWT. Tetapi apa yang kita saksikan sekarang ada pemimpin yang terus bersandiwara di pentas alam fana ini dan mungkin mereka mampu memperdayakan manusia tetapi hanya Allah SWT yang maha mengetahui apa yang terjadi di langit dan di bumi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Nabi Muhammad SAW laknat pemberi, penerima rasuah

Posted:

Nabi Muhammad SAW laknat pemberi, penerima rasuah

Nabi Muhammad SAW laknat pemberi, penerima rasuah

Oleh Aziz Jamaludin Mhd Tahir

PERKATAAN 'rasuah' berasal daripada perkataan Arab, 'al-risywah'. Dalam al-Quran, rasuah digolongkan dalam kata umum batil, iaitu meliputi juga jenayah lain seperti merompak, memeras ugut dan menipu.

Di negara ini, dari segi undang-undang, semua perbuatan 'memberi dan menerima suapan' adalah sebahagian daripada perbuatan dan kesalahan jenayah rasuah.

Rasuah bukanlah satu fenomena baru. Ia suatu fenomena universal tanpa batasan waktu dan tempat. Tiada negara boleh mendakwa bebas daripada jenayah rasuah. Kewujudannya bermula sejak sejarah peradaban manusia yang dinodai oleh sifat-sifat tamak dan haloba. Rasuah merupakan satu jenayah berat yang mudah menular ke dalam sistem hidup masyarakat.

Membanteras gejala rasuah di dalam masyarakat adalah satu jihad sosial yang sangat utama demi keadilan yang dituntut oleh Allah SWT. Perbuatan ini dengan sendirinya mencemar Islam dan negara. Mereka bukan sahaja pengkhianat kepada rakyat, malah mereka telah mengakibatkan agama Islam tercela dan negara musnah.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Pemberi rasuah dan penerima rasuah masuk neraka."

Rasuah terus bermaharajalela, amaran Nabi SAW tidak sedikitpun menakutkan mereka. Tetapi buat mereka yang imannya sudah diselaputi oleh serakah duniawi, sabda Rasulullah SAW itu tidak akan mencecah ke hati nuraninya. Rasulullah SAW juga meramalkan akan datang muncul satu zaman yang mana manusia menjadikan wang sebagai berhala mereka.

Setiap kepingan wang atau dolar menjadi agama mereka. Perut-perut mereka menjadi tuhan-tuhan mereka. Perempuan-perempuan mereka menjadi kiblat mereka. Imam mereka sudah hilang kecuali namanya sahaja. Seks menjadi tumpuan mereka. Kemuliaan seseorang itu akan diukur berdasarkan kekayaannya.

Dalam hal ini, terdapat banyak hadis sahih yang menunjukkan baginda melaknat orang yang memberi rasuah dan penerima rasuah. Rasuah adalah satu daripada dosa besar manakala rasuah paling keji dan besar dosanya ialah rasuah berkaitan hukum. Ini kerana hukum ditetapkan oleh Allah SWT, sementara manusia hanya pelaksana.

Dalam konteks rasuah di Malaysia, paling banyak kita menerima laporan ialah mengenai salah laku penjawat awam kerana seolah-olah mereka sahaja yang bersalah dalam hal ini. Sebenarnya, yang patut juga dipersalahkan ialah tangan yang memberi kerana dalam sistem persaingan, mereka sanggup melakukan apa sahaja demi mencapai hasrat dan tujuan.

Persoalan yang melingkari penjawat awam, misalnya dalam kes yang melibatkan negara kehilangan lebih satu bilion ringgit ekoran masalah kutipan cukai oleh pihak berkuasa kastam memberikan gambaran seolah-olah penjawat awam sahaja yang bersalah. Penjawat awam dikatakan menerima sejumlah wang bagi memberikan laluan kepada kemasukan barangan yang diisytiharkan cukai yang rendah ataupun dilepaskan begitu sahaja.

Seharusnya pihak SPRM perlu juga membuat penyiasatan mendalam mengenai kejujuran syarikat atau orang perseorangan yang membawa masuk barangan tersebut. Tanpa membuat siasatan dan bertindak mengenakan hukuman yang berat ke atas syarikat terbabit, maka semakin lama akan menyebabkan penjawat awam terasa seolah-olah mereka terus dijadikan kambing hitam dalam usaha kerajaan menghapuskan gejala rasuah dalam masyarakat.

Perlu juga disiasat secara jelas apakah motif sebenar sesebuah syarikat yang banyak bertindak sebagai 'philanthropist' atau dermawan dengan mengeluarkan bantuan dan tajaan dalam jumlah yang besar kepada sesebuah badan sukarela ataupun pertubuhan. Apakah syarikat-syarikat itu benar-benar ikhlas sebagai memenuhi tanggungjawab sosialnya?

Perbuatan rasuah sejak permulaan sejarah lagi sudah berlaku. Rasuah datang dalam pelbagai kaedah. Ada melalui acara permainan golf, janji pakej umrah malah tidak keterlaluan rasuah menggunakan wanita cantik untuk memperoleh sesuatu perkara yang dihajatinya, selain menggunakan wang dan menaja percutian mewah seseorang. Kebiasaannya, orang yang dijadikan sasaran ialah mereka yang mempunyai kedudukan atau ada kuasa membuat keputusan berhubung dengan apa yang diinginkan itu.

Contoh klasik mengenai perkara ini boleh kita lihat melalui hubungan cinta antara Samson dan Delilah. Samson merupakan seorang panglima besar dan tidak mampu dikalahkan oleh sesiapa. Disebabkan ketaksubannya terhadap kecantikan Delilah, mereka akhirnya terjerat dengan kesilapan sendiri. Samson mendedahkan kelemahan yang ada pada dirinya, iaitu rambutnya yang panjang dan tidak pernah digunting.

Mengetahui kelemahan tersebut, pada suatu hari ketika Samson tertidur di pangkuan Delilah, rambutnya digunting. Selepasnya kekuatan Samson menjadi lemah, dan ketika itulah seluruh kerajaan yang dipimpin oleh Samson jatuh dan menjadi milik penduduk Palestin. Legenda itu kemudiannya dijadikan asas permusuhan antara Islam dan Kristian sehingga menerbitkan rasa marah yang mendalam. Legenda itu kemudiannya dibangkitkan kembali oleh tentera Perang Salib untuk membunuh kekuatan empayar Islam.

Menurut anggaran terbaru, negara dikatakan mengalami kerugian besar jika gejala rasuah tidak dapat dibendung. Baru-baru ini didedahkan pula lebih RM1 bilion telah berlegar dalam kelompok tertentu sehingga menyebabkan SPRM membuat sasaran untuk mendapatkan kembali RM3 bilion menerusi siasatan yang melibatkan kakitangan kastam secara besar-besaran. Lebih enam puluh orang telah disiasat dan sebahagian besar sedang menunggu untuk didakwa di mahkamah.

Kesedaran mengenai keburukan rasuah yang dikempenkan setiap masa nampaknya kurang memberi kesan menyeluruh. Dengan menjadikan penjawat awam sebagai sasaran utama, ia tidak boleh dilihat sebagai sesuatu yang bermaruah, kerana puncanya masih belum dapat dibasmi sepenuhnya.

Disebabkan rekayasa perniagaan moden memerlukan persaingan, maka syarikat yang inginkan projek kerajaan sanggup memperuntukkan sebahagian kecil wang untuk melobi dan belanja keraian tertentu asalkan projek itu menjadi miliknya.

Senario ini perlu diselidiki secara mendalam jika kita ingin menghapuskan rasuah. Persoalan rasuah adalah tidak sama dengan tanggapan apabila penawaran menjadi lebih kecil manakala permintaan semakin meningkat, menyebabkan perlumbaan menjadi sengit. Asas persaingan adalah membentuk suasana pertandingan yang sihat, tetapi tentunya ada muslihat lain di sebalik persaingan tersebut. Inilah yang seharusnya dibasmi secara menyeluruh oleh SPRM ataupun pihak berkuasa.

Seseorang penjawat awam yang dikaitkan dengan rasuah haruslah diurus dengan baik dan tidak menjadikan mereka berada dalam tekanan yang melampau. Kemungkinan rasa tertekan yang dialami oleh mereka yang tertuduh menyebabkan lebih menyakitkan hati penjawat awam apabila mereka dibawa ke balai polis dengan tangan bergari. Mereka seharusnya diberikan layanan yang mesra, dan cara siasatan yang tidak menyebabkan tertuduh terasa bagaikan berada dalam suasana aib yang besar.

Persoalan mengurus mereka yang tertuduh perlu dilaksanakan secara berhemah. Meskipun mempunyai bukti, tetapi sebenarnya berdasarkan undang-undang, selagi mahkamah belum membuat keputusan bersalah, maka tertuduh perlu dilayan sebaik mungkin.

Pihak yang mengurus usaha membanteras rasuah sepatutnya juga dapat mencari bukti untuk mendakwa mereka yang memberi rasuah. Pemberi rasuah perlu dikenakan hukuman lebih berat berbanding mereka yang menerima. Jika pemberi rasuah dikenakan hukuman lebih berat, bermakna intensiti penjawat awam melakukannya adalah kecil kerana tidak ada pihak terlalu terdesak meminta untuk diberikan kelonggaran atau pelenturan undang-undang.

Semua pihak perlu memperkuatkan iktikad dan memasang semangat untuk membanteras rasuah. Orang politik jangan menjadi kumpulan pendesak yang kuat kerana teladan yang diperoleh penjawat awam membekas dalam karier mereka sendiri.

DATUK AZIZ JAMALUDIN MHD TAHIR

Yang Dipertua Yayasan Dakwah

Islamiah Malaysia

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan