Khamis, 14 April 2011

Berita Harian: Mutakhir

Berita Harian: Mutakhir


Rakyat Malaysia tidak perlu cop pasport setiap kali keluar masuk Brunei

Posted: 14 Apr 2011 03:00 AM PDT

MutakhirSarawak

LIMBANG: Rakyat Malaysia dari Sabah dan Sarawak yang kerap ke Brunei tidak perlu mengecop pasport mereka pada setiap kali memasuki negara itu bermula 1 Ogos ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang mengumumkan Kemudahan Pengembara Kerap (FTF) itu berkata, kemudahan berkenaan dapat memudahkan perjalanan di sempadan Brunei dan Lebuh Raya Pan Borneo.

"Pada ketika ini, pengguna dari Miri ke Lawas dan Sabah, perlu mengecop pasport mereka sebanyak lapan kali untuk sehala. Jadi jika mereka pulang, sekurang-kurangnya dua muka surat pasport penuh dengan cop," katanya pada majlis pelancaran Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Tedungan di sini, petang tadi. Terdapat tiga pintu masuk di sepanjang Lebuh Raya Pan Borneo iaitu Sungai Tujoh di Miri, Tedungan dan Pandaruan di Limbang.

Kemudahan FTF itu turut mengurangkan harga pasport terhad untuk memasuki Brunei ketika ini iaitu dari RM150 kepada RM50 bermula 1 Mei ini.

Pasport terhad itu sah untuk tempoh lima tahun.

Perdana Menteri berkata, FTF itu menjadi kenyataan hasil kerjasama erat di antara Kerajaan Malaysia dan Brunei.
Beliau turut mengumumkan pemberian pasport percuma kepada 10,400 pegawai dan kakitangan imigresen kerana sifat dedikasi mereka menjalankan tugas.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Resolusi terhadap Libya tidak benarkan operasi tentera: Russia

Posted: 14 Apr 2011 02:18 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]SANYA, China: Presiden Russia, Dmitry Medvedev, berkata resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu terhadap Libya tidak membenarkan penggunaan pasukan tentera.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan