Jumaat, 22 April 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Dua bekas pemimpin PKR diperintah bela diri

Posted:

Dua bekas pemimpin PKR diperintah bela diri

Dua bekas pemimpin PKR diperintah bela diri

IPOH 22 April - Dua bekas pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) Perak diperintah membela diri selepas Mahkamah Tinggi di sini hari ini membenarkan rayuan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap keputusan Mahkamah Sesyen yang membebaskan mereka daripada tuduhan rasuah tahun lalu.

Pesuruhjaya Kehakiman Teo Say Eng dalam penghakiman lisannya memerintahkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Changkat Jering, Kapten (B) Mohd. Osman Mohd. Jailu dan bekas Ahli Majlis Daerah Perak Tengah, Usaili Alias mengemukakan pembelaan masing-masing.

Bagaimanapun, beliau menolak rayuan SPRM ke atas tiga lagi tertuduh iaitu ADUN Behrang, Jamaluddin Mohd. Radzi; bekas Ahli Majlis Daerah Perak Tengah, Zul Hassan dan ahli perniagaan, Fairul Azrim Ismail kerana kekurangan bukti.

Say Eng juga menerima permohonan peguam bela Usaili, Surjan Singh supaya kes tersebut didengar di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen yang sama, Azhaniz Teh Azman Teh dan menetapkan sebutan semula kes pada 9 Mei ini.

Azhaniz Teh pada 23 April lalu, melepas dan melepaskan Mohd. Osman, Usaili, Jamaluddin, Zul dan Fairul Azrim daripada 16 tuduhan rasuah membabitkan projek pembangunan Pusat Bandar Baru Seri Iskandar selepas pihak pendakwa gagal membuktikan kes prima facie.

Mereka didakwa melakukan perbuatan itu di pejabat Exco kerajaan negeri Perak, Restoran Kluang Stesen Cafe di sini dan Aquarias Restaurant & Bar, Summit Hotel, Bukit Mertajam di Pulau Pinang di antara 12 Ogos hingga 19 Ogos 2008.

Mohd. Osman dan Jamaluddin keluar dari pakatan pembangkang dan menjadi ADUN Bebas pada 2009.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Warga emas berang sewa lembu tak bayar

Posted:

Warga emas berang sewa lembu tak bayar

Warga emas berang sewa lembu tak bayar

Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR
pengarang@utusan.com.my

MENTERNAK haiwan sememangnya satu cabang perniagaan yang menguntungkan. Namun sebelum menceburi bidang tersebut, seseorang itu seharusnya mengetahui sepak terajang dalam bidang penternakan mahu pun perniagaan.

Tanpa ilmu dalam bidang-bidang tersebut, nescaya kita akan mudah diperkotak-katikkan oleh orang lain hatta rakan kongsi yang diharap-harapkan.

Kes minggu ini melibatkan Hamzah Abdullah, 60, dari Kuala Terengganu. hasratnya untuk bergiat dalam perniagaan menternak haiwan memberi pengalaman baharu dalam kehidupannya.

Kisahnya bermula apabila dia membeli tiga ekor lembu pada 2008. Memandangkan dia tidak berpengalaman mengurus dan memelihara haiwan itu, tanggungjawab tersebut diserahkan bulat-bulat kepada sebuah syarikat penternakan lembu.

Kedua-dua pihak bersetuju dengan dua syarat.

Syarat pertama ialah mengenakan kadar sewa RM4,500 setahun untuk ketiga-tiga ekor lembu itu.

Manakala syarat kedua, hasil pembiakan diserahkan kepada syarikat berkenaan.

Apa yang mengecewakan ialah perjanjian dimeterai hanya tinggal catatan di atas kertas apabila syarikat itu gagal membayar sewa yang sepatutnya.

Nekad untuk menghentikan urus niaga itu, warga emas tersebut menuntut semula bayaran RM25,000 daripada syarikat berkenaan.

Tuntutan tersebut adalah untuk menebus semula bayaran lembu-lembu yang disewakan kepada syarikat terbabit yang gagal memenuhi perjanjian.

Dalam kepayahan, dia sanggup datang ke ibu negara semata-mata untuk menyelesaikan tuntutannya di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM).

Pada prosiding tribunal baru-baru ini, hasil kebijaksanaan Presiden TTPM, M. Suppiah, masalah itu berjaya diselesaikan dengan persetujuan bersama antara Hamzah dan wakil syarikat terbabit.

Wakil syarikat itu yang hanya mahu dikenali sebagai Normala berjanji menjelaskan keseluruhan bayaran tersebut tetapi memohon sedikit masa kerana syarikatnya mengalami kerugian sejak beberapa tahun lalu.

Buat permulaan, ujar Normala, syarikatnya akan menjelaskan bayaran tuntutan sewa RM4,500. Baki sebanyak RM21,000 pula akan dijelaskan secara ansuran sehingga Jun ini.

Suppiah kemudiannya menjelaskan, pengakuan Normala akan direkodkan dan diambil kira sebagai perintah tribunal.

Sekiranya syarikat tersebut gagal berbuat demikian, Hamzah boleh melaporkan kepada Bahagian Penguat Kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan untuk tindakan lanjut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan