Selasa, 1 November 2011

Utusan Online - Muka Hadapan

Utusan Online - Muka Hadapan


9 cedera nahas kereta api, lori tangki

Posted:

9 cedera nahas kereta api, lori tangki

9 cedera nahas kereta api, lori tangki

Oleh HISYAMMUDDIN AYUB
pengarang@utusan.com.my


SEORANG penunggang motosikal merakamkan gambar kereta api yang terbakar setelah sebuah lori tangki minyak di jalan Kota Kinabalu-Putatan dekat Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, semalam.


KOTA KINABALU 31 Okt. – Hampir 200 penumpang kereta api yang dalam perjalanan dari sini ke Papar terselamat apabila kenderaan itu merempuh sebuah lori tangki minyak mengakibatkan berlaku kebakaran dan letupan berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA), di sini petang ini.

Kejadian pukul 5.30 petang itu menyebabkan kesesakan trafik yang teruk apabila jalan hadapan KKIA menghala Putatan terpaksa ditutup pada pukul 6 petang kerana api yang marak.

Difahamkan lori tangki membawa muatan 27,000 liter petrol itu terbakar serta-merta selepas dirempuh, seterusnya berlaku letupan kuat dan asap hitam tebal menjulang setinggi 30 meter.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, bagaimanapun, tiada kemalangan jiwa dilaporkan daripada kejadian malang tersebut dan hanya sembilan orang penumpang dilaporkan cedera.

Beliau berkata, pemandu lori tangki minyak dan pemandu keretapi juga tidak mengalami sebarang kecederaan serius kerana sempat menyelamatkan diri.

"Lori tangki itu dilaporkan cuba melintas laluan keretapi yang terletak berhampiran jalan besar dekat KKIA bagi menghantar minyak ke sebuah stesen terletak berhampiran dengan laluan keretapi tersebut.

"Namun ia dipercayai tidak sempat melintas dan menyebabkan dirempuh keretapi yang menuju ke Papar," katanya pada sidang akhbar di sini, malam ini.

Menurut pemandu lori tangki itu yang ingin dikenali sebagai Pouleh Dansun, sebelum kejadian, dia terdengar hon kuat tetapi menyangka ia dibunyikan oleh kenderaan di belakangnya.

"Namun setelah ditoleh ke kiri sebuah kereta api menuju ke arah saya. Saya cuba memecut lori itu untuk melintas laluan keretapi tersebut tetapi gagal.

"Kereta api itu lalu merempuh bahagian belakang lori dan menyebabkan ia terbakar dan meletup," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurut saksi, penumpang-penumpang dalam kereta api itu berjaya menyelamatkan diri selepas pelanggaran berlaku dengan melarikan diri ke bahagian belakang keretapi.

Mangsa-mangsa yang cedera segera dihantar ke Hospital Queen Elizabeth untuk rawatan.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Sabah Nordin Fauzi berkata, lima kereta bomba dari balai bomba Kota Kinabalu, Penampang dan Lintas dikejarkan ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan kecemasan.

Katanya, mereka juga dibantu dengan sebuah kereta tangki air dan dua kereta bomba dari Perkhidmatan Bomba dan Penyelamat lapangan terbang itu.

Full content generated by Get Full RSS.

Najib, Rosmah berlepas ke Arab Saudi tunai ibadah haji

Posted:

Najib, Rosmah berlepas ke Arab Saudi tunai ibadah haji

Najib, Rosmah berlepas ke Arab Saudi tunai ibadah haji


NAJIB Tun Abdul Razak dan isteri, Rosmah Mansor mengaminkan doa sebelum berlepas menunaikan ibadah haji ke Tanah Suci Mekah di Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang, semalam. Turut hadir Muhyiddin Yassin dan isteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman serta beberapa menteri Kabinet. - BERNAMA


SEPANG 31 Okt. - Lebih 1,000 orang membanjiri Kompleks Bunga Raya Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini, untuk menghantar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menunaikan ibadah haji ke tanah suci Mekah.

Najib yang akan berada di Mekah sehingga 9 November ini ditemani isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor dan adiknya Datuk Mohamed Nazim Tun Razak.

Rombongan Perdana Menteri dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Madinah terlebih dahulu sebelum berangkat ke Mekah bagi mengerjakan rukun Islam kelima itu.

Turut hadir Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isterinya, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman.

Beberapa menteri Kabinet turut kelihatan antaranya Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein; Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob serta Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamad.

Full content generated by Get Full RSS.

Bersedia hadapi banjir – TPM

Posted:

Bersedia hadapi banjir – TPM

Bersedia hadapi banjir – TPM

Oleh HASHNAN ABDULLAH dan NAZMIL NASIRUDDIN
pengarang@utusan.com.my

SEPANG 31 Okt. – Kerajaan lebih bersedia kali ini untuk menghadapi situasi banjir dalam negara yang dijangka luar biasa berbanding tahun-tahun sebelumnya.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pihak beliau kini sedang mengumpul semua maklumat yang berkaitan bagi merangka persiapan yang lebih awal bagi menghadapi situasi banjir tersebut.

''Kita sentiasa bersedia, cuma kita mungkin tidak boleh jangka keadaan macam mana, jadi kita kena bersedia lebih daripada biasa.

''Semuanya sudah pun kita ambil kira termasuklah maklumat daripada kaji cuaca yang maklumkan mungkin keadaan agak lebih daripada biasa dengan angin lebih kuat serta hujan makin lebat, jadi mungkin air akan mengalir lebih dari hulu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghantar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor untuk mengerjakan haji di sini hari ini.

Institut Kajian Bencana Asia Tenggara Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) hari ini mendedahkan musim tengkujuh kali ini dijangka membawa 40 peratus atau 880 milimeter lebihan hujan berbanding tahun lalu berikutan peralihan musim Monsun Timur Laut, bulan depan.

Sehubungan itu, Muhyiddin berkata, Majlis Keselamatan Negara (MKN) telah diarah untuk menetapkan tarikh bagi mengadakan mesyuarat dan taklimat mengenai semua persiapan yang telah dibuat secepat mungkin.

''Kita nak dengar segala persiapan yang dibuat itu termasuklah dengan lain-lain agensi kerajaan yang berkaitan dan juga kita nak tahu daripada segi soal logistik yang kita perlu sediakan.

''Walaupun persiapan awal kita sudah mula tetapi kita nak tengok kalau keadaan mungkin lebih daripada biasa, jadi kita nak tengok apa persiapan lain yang perlu," katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata, buat masa ini pihak kerajaan tidak akan mengeluarkan sebarang amaran bagi mengelakkan timbul suasana panik di kalangan rakyat yang terlibat.

''Saya tidak fikir kita di peringkat awal ini nak buat satu pernyataan yang mungkin akan menimbulkan panik tetapi kita akan pantau keadaan cuaca kita," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan