Rabu, 30 November 2011

Utusan Online - Pahang

Utusan Online - Pahang


Warga Felda komited hadapi cabaran

Posted:

Warga Felda komited hadapi cabaran

Warga Felda komited hadapi cabaran

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanktn@gmail.com


WAN Salman Wan Ismail (kanan) menyampaikan sumbangan kepada seorang warga emas, Ahmad Abdullah (kiri) sempena program Iktiraf Felda Wilayah Jengka di Bandar Tun Abdul Razak Jengka, baru-baru ini.


KUALA KRAU 30 Nov. - Warga Felda perlu komited dan bersedia menghadapi cabaran untuk mengangkat generasi baru pada kedudukan yang kukuh dari aspek politik, ekonomi, sosial dan pendidikan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jengka, Wan Salman Wan Ismail berkata, bagi mengekalkan kedudukan sebagai komuniti contoh, mereka perlu menghadapi cabaran kerana ada yang bersikap seperti "enau melepaskan pucuk".

Tegasnya, mereka perlu bergerak sebagai satu pasukan untuk menentang sebarang cubaan pihak luar yang mahu memecah-belahkan perpaduan dalam Felda.

"Program Ikatan Hati Warga Felda (Iktiraf) diwujudkan untuk memacu usaha penyatuan hati dan kesepakatan tindakan kepada komuniti supaya tidak alpa dengan provokasi pembangkang," katanya ketika berucap merasmikan program Iktiraf anjuran Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM) di sini baru-baru ini.

Menurutnya, program itu memberi peluang kepada komuniti Felda menjalankan pelbagai aktiviti yang selaras dengan konsep 1Malaysia.

Kata beliau, program itu yang disertai oleh semua peringkat umur, diharap akan menjadi pemangkin perpaduan dan kesejahteraan masyarakat Felda dalam menangani cabaran global.

Wan Salman juga mahu warga Felda setia dan kekal bersama kerajaan kerana menjanjikan keuntungan dan kesejahteraan generasi seterusnya pada masa depan.

Full content generated by Get Full RSS.

Sasaran sekolah bebas dadah

Posted:

Sasaran sekolah bebas dadah

Sasaran sekolah bebas dadah

KUANTAN 30 Nov. - Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan syarikat milik kerajaan (GLC) perlu menjalinkan hubungan dengan Kementerian Pelajaran dalam melaksanakan tanggungjawab sosial untuk menjayakan matlamat "Sekolah Bebas Dadah" pada tahun depan.

Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian Kementerian Pelajaran, Datuk Mazlan Mohamad berkata, permuafakatan seperti itu merupakan satu usaha sepadu bagi memerangi gejala dadah dalam kalangan generasi muda.

Menurutnya, tanggungjawab sosial oleh badan terbabit akan dapat membantu menanganinya yang membuktikan kementerian tidak bersendirian dalam usaha membebaskan sekolah daripada dadah.

"Dalam hal ini, komitmen Petronas wajar dicontohi kerana syarikat itu proaktif menyahut seruan kerajaan untuk bersama berusaha memerangi gejala dadah.

"Program Sahabat Pendidikan Pencegahan Dadah (PPDa) anjuran bersama kementerian dan Petronas merupakan contoh terbaik untuk memastikan matlamat sekolah bebas dadah tercapai dalam tempoh tersebut," katanya pada majlis Anugerah Alumni Sahabat PPDa-Petronas peringkat kebangsaan di sini baru-baru ini.

Hadir sama, Pengarah Pelajaran Pahang, Yahya Zainal Abidin dan Pengurus Besar (Bahagian Korporat) Kumpulan Petronas, Haniff Hassan.

Mazlan berkata, program pemuafakatan itu membolehkan para guru dan murid menerima latihan, informasi dan input berkaitan pendidikan pencegahan dadah.

Tambahnya, segala maklumat berkaitan dadah patut diperluaskan kepada semua warga sekolah, keluarga dan anggota masyarakat.

Full content generated by Get Full RSS.

JKKK Kuala Mai juara perlumbaan mini bike

Posted:

JKKK Kuala Mai juara perlumbaan mini bike

JKKK Kuala Mai juara perlumbaan mini bike


MOHAMED Jaafar (belakang dua dari kiri) bersama para pemenang Perlumbaan Mini Bike 2011 DUN Jenderak di Kuala Krau, baru-baru ini.


KUALA KRAU 30 Nov. - Pasukan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kuala Mai muncul juara Perlumbaan Mini Bike 2011 yang diadakan di tapak pasar malam, di sini baru-baru ini.

Pasukan tersebut berjaya membawa pulang wang tunai RM300 beserta trofi setelah mengalahkan JKKK Kuala Krau dan JKKK Gong Halt pada perlumbaan yang diadakan sempena Karnival Dewan Undangan Negeri (DUN) Jenderak.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jenderak, Datuk Mohamed Jaafar berkata, perlumbaan tersebut melibatkan 150 peserta termasuk pasukan jemputan dalam kategori terbuka yang datang dari Kelantan dan Terengganu.

"Perlumbaan itu melibatkan peserta lelaki dan perempuan berumur 12 tahun ke bawah dan kategori terbuka dimenangi oleh pasukan dari Terengganu yang mengungguli tempat pertama dan ketiga," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Mohamed berkata, acara tersebut diadakan buat kali pertama sempena Karnival DUN Jenderak dan akan menjadi acara tahunan selepas ini.

"Sambutan sangat menggalakkan dan kami akan meneruskan kerjasama dengan pihak S&R Motorsport untuk mengadakannya lagi pada masa akan datang," ujarnya.

Menurut Mohamed, perlumbaan tersebut bertujuan mencungkil bakat kanak-kanak dalam sukan lumba motosikal dan aktiviti lasak di samping mengisi masa lapang.

"Saya cukup kagum melihat kebolehan mereka mengendali motosikal mini ini biarpun usia baru mencecah lima tahun dan terima kasih kepada ibu bapa yang memberi semangat serta sokongan kepada mereka untuk melibatkan diri dalam sukan permotoran ini," jelasnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan