Isnin, 28 November 2011

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


PKR hanya berani di bibir - Shafie

Posted:

PKR hanya berani di bibir - Shafie

PKR hanya berani di bibir - Shafie

Oleh NORLIZA MOHAMAD ZAKARIA
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 28 Nov. - Tindakan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali mengugut untuk meruntuhkan kezaliman penjara sekiranya Datuk Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan hanya bertujuan meraih perhatian umum.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal menyifatkan Azmin hanya 'berani di bibir' apabila mengeluarkan kenyataan itu.

"Negara ini bukan tempatnya untuk mereka tunjukkan kedegilan. Jika undang-undang mendapati seseorang itu bersalah, maka hukuman harus dijalankan.

"Ugutan sebegitu memperlihatkan bahawa PKR merupakan sebuah parti yang hanya tahu memberontak serta taksub melampau terhadap pemimpin mereka," kata Mohd. Shafie ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Azmin yang mahu meruntuhkan kezaliman penjara sekiranya ketua pembangkang (Anwar) itu dipenjarakan ketika menyampaikan ucapan dasar pada majlis perasmian Kongres Nasional PKR Kelapan di Johor, Jumaat lepas.

Kata Mohd. Shafie, pemimpin PKR itu jelas tidak menghormati sistem demokrasi negara apabila mengeluarkan kenyataan itu.

"Tidak harus ada kekebalan pada mana-mana individu dalam berpolitik. Mereka (pembangkang) hanya pandai bercakap sebaliknya tidak patuh kepada undang-undang negara.

"Mereka belum lagi memerintah negara sudah mahu menampakkan belang. Bayangkan jika mereka memerintah nanti, barangkali undang-undang akan dilenyapkan dan kuasa Dewan Rakyat meluluskan undang-undang dihapuskan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Ahli, pemimpin UMNO harus perkasakan iltizam yakinkan rakyat

Posted:

Ahli, pemimpin UMNO harus perkasakan iltizam yakinkan rakyat

Ahli, pemimpin UMNO harus perkasakan iltizam yakinkan rakyat

SHAH ALAM 28 Nov. – Semua pemimpin dan ahli UMNO diingatkan supaya sentiasa memperkasakan iltizam mereka dalam melaksanakan setiap usaha untuk menyakinkan rakyat terhadap parti itu.

Ahli Majlis Tertinggi (MT), Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed berkata, iltizam itu harus ditanam dalam setiap pemikiran pemimpin dan ahli UMNO kerana beliau merasakan persepsi bahawa politik adalah mudah bagi parti itu sudah tidak ada lagi pada era ini.

Ini kerana, persepsi sedemikian sebenarnya tidak boleh dipakai lagi kerana UMNO sendiri menerusi Presidennya, Datuk Seri Najib Tun Razak telah melakukan transformasi terhadap parti bagi menyakinkan rakyat di negara ini.

"Malah, Presiden sendiri (Najib) sebelum ini telah berulang kali menyebut bahawa era kerajaan mengetahui segala-galanya sudah tidak ada lagi.

"Justeru, kita perlu perkasakan iltizam kita. Kita tahu keadaan politik telah berubah dan era politik itu mudah bagi UMNO telah berlalu. Tumpuan kita ialah menyakinkan dan mendapat kepercayaan rakyat dengan membuktikan UMNO adalah parti yang benar-benar berkhidmat untuk mereka.

Menurut beliau, di Selangor sendiri parti itu mempunyai 430,000 orang ahli iaitu 380,000 adalah pengundi berdaftar dan mempunyai 2,450 cawangan yang sah.

"Tidak ada sebab kita tidak boleh bangkit,'' tegasnya kepada Utusan Malaysia, hari ini.

Seorang lagi Ahli MT, Datuk Ir. Idris Haron menyifatkan UMNO hari ini bukan lagi sebuah parti yang mendominasi landskap politik negara.

Bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi itu berkata, ini kerana pemikiran masyarakat hari ini tidak lagi berasaskan pembangunan sosioekonomi tetapi lebih kepada ciri-ciri kepimpinan ahli parti itu sendiri.

''Masyarakat hari ini tidak lagi melihat kepimpinan UMNO di peringkat bahagian atau cawangan sebagai tempat untuk mendapatkan kemudahan infrastruktur atau keperluan-keperluan lain kerana ia sudah ada.

''Apa yang diinginkan adalah untuk melihat sejauh manakah pucuk kepimpinan tersebut menangani keperluan dan kehendak mereka walaupun mereka bukan ahli parti," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan