Jumaat, 25 November 2011

Utusan Online - Pahang

Utusan Online - Pahang


Penyewa PAKR liat bayar sewa

Posted:

Penyewa PAKR liat bayar sewa

Penyewa PAKR liat bayar sewa

Oleh ZAMZURINA AHMADzamzurina.ahmad@utusan.com.my


Adnan Yaakob bertanya sesuatu kepada salah seorang penerima geran rumah pada Majlis Pelancaran e-Perumahan, e-Pelaburan dan Penyerahan Hak Milik PAKR Tanah Putih Baru 1 dan 2 serta PAKR Kempadang Soi di Kuantan, kelmarin.


KUANTAN 25 Nov. - Sikap segelintir penyewa Projek Perumahan Kos Rendah (PAKR) di negeri ini yang liat menjelaskan bayaran bulanan menyebabkan berlaku tunggakan sebanyak RM10.42 juta sehingga Oktober tahun ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, jumlah tunggakan yang membabitkan 4,239 penyewa rumah murah itu jauh lebih tinggi berbanding kutipan sewa iaitu hanya RM7.26 juta.

"Kerajaan negeri sentiasa bertimbang rasa dan bertolak-ansur kepada golongan berkenaan walaupun terpaksa menanggung beban tunggakan yang tinggi.

"Bagaimanapun, kita tidak akan halau mereka kerana kita merupakan kerajaan yang prihatin. Malah, kita sediakan beberapa pilihan supaya mereka dapat menjelaskan hutang masing-masing," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Majlis Pelancaran e-Perumahan, e-Pelaburan dan Penyerahan Hak Milik PAKR Tanah Putih Baru 1 dan 2 serta PAKR Kempadang Soi di sini semalam.

Hadir sama pada majlis yang dihadiri kira-kira 400 penerima hak milik rumah ialah Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kemudahan Asas dan Pengangkutan negeri, Datuk Mohd. Soffi Abdul Razak dan Ketua Penolong Setiausaha Kerajaan Negeri (Unit Perumahan), Zaeidah Mohamed Isa.

Menurut Adnan, penyewa yang ingkar menjelaskan sewa boleh membuat penjadualan semula perjanjian sewa beli supaya bayaran bulanan dapat diselaraskan dengan kemampuan mereka.

"Mereka juga boleh memilih mengeluarkan wang dalam akaun dua Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk membuat bayaran penuh harga rumah berkenaan.

"Pelbagai cara boleh dilakukan bagi menjelaskan bayaran termasuk meminta bantuan daripada anak-anak yang telah bekerja jika mereka tidak berkemampuan," jelasnya.

Tambahnya, kerajaan sentiasa prihatin kepada keperluan rumah oleh rakyat terutama golongan miskin namun jika masalah pembayaran balik berlaku, usaha untuk membina lebih banyak PAKR akan terganggu.

"Sekiranya RM10 juta itu berjaya dikutip, kerajaan berupaya membina 250 unit rumah kos rendah lagi untuk rakyat miskin di negeri ini," ujarnya.

Dalam pada itu, beliau menasihatkan supaya pemilik PAKR yang mendapat surat hak milik atau geran tidak menjual rumah mereka sebaliknya menghargai hasil titik peluh mereka selama ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Skuad Banjir Pemuda Indera Mahkota sedia hulur bantuan

Posted:

Skuad Banjir Pemuda Indera Mahkota sedia hulur bantuan

Skuad Banjir Pemuda Indera Mahkota sedia hulur bantuan

KUANTAN 25 Nov. - Pemuda UMNO Bahagian Indera Mahkota sentiasa bersiap sedia bagi membantu mangsa banjir di sekitar kawasan Parlimen itu sekiranya berlaku bencana alam itu.

Ketuanya, Mohd. Suhaimi Sulong berkata, satu pasukan khas yang dikenali sebagai Skuad Banjir dibentuk bagi memudahkan pihaknya menghulurkan bantuan segera di kawasan yang dinaiki air.

"Kita sentiasa peka terhadap perkembangan banjir di kawasan Indera Mahkota dan akan menghulurkan bantuan segera sekiranya mendapat maklumat.

"Skuad Banjir akan segera ke pusat-pusat pemindahan banjir yang dibuka bagi menyampaikan bantuan seperti wang tunai dan keperluan asas," kata beliau.

Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia selepas menyampaikan sumbangan kepada dua keluarga di pusat pemindahan Balai Raya Kampung Chendor di sini semalam.

Menurutnya, Skuad Banjir akan tampil menghulurkan bantuan termasuk membekalkan pegawai perubatan sekiranya diperlukan.

"Selain agensi kerajaan berkaitan, badan khas yang ditubuhkan ini juga akan bertindak sebagai pemantau dan seterusnya menghulurkan bantuan dalam usaha membantu mangsa banjir," ujarnya.

Tambahnya, masalah yang berkaitan dengan mangsa banjir adalah perkara biasa dan Skuad Banjir bersedia menghadapinya dalam usaha memastikan mereka berada dalam keadaan yang baik.

"Kita akan turun padang dan mengisi segala kekurangan yang mereka hadapi semasa berada di pusat pemindahan," jelasnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Awasi anak-anak ketika musim tengkujuh

Posted:

Awasi anak-anak ketika musim tengkujuh

Awasi anak-anak ketika musim tengkujuh

PEKAN 25 Nov. - Ibu bapa perlu memastikan anak-anak tidak menjadikan musim tengkujuh yang mula melanda negeri ini sebagai pesta bermain air bagi mengelakkan berlaku kemalangan jiwa.

Ketua Polis negeri, Datuk Sharifuddin Ab. Ghani berkata, dengan cuaca tidak menentu kebelakangan ini, soal keselamatan tidak seharusnya diambil mudah kerana kemalangan boleh berlaku jika tiada pengawasan diberikan kepada anak-anak.

"Perhatian yang penuh perlu diberikan kepada anak-anak kerana mereka suka bermain air dan menganggap musim tengkujuh adalah pesta.

"Oleh itu, ibu bapa perlu bertanggungjawab terhadap anak-anak dan tidak membiarkan mereka bermain air bah," katanya selepas menyaksikan Eksesais Menyelamat Persediaan Bagi Menghadapi Banjir Peringkat Pekan di Pekan River Front di sini semalam.

Seramai 203 orang terlibat dalam eksesais itu yang terdiri daripada anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Majlis Daerah Pekan (MDP), Kementerian Kesihatan dan Jabatan Kerja Raya (JKR).

Pada eksesais itu juga sebanyak 19 bot, dua jet ski dan sebuah helikopter turut terlibat dalam operasi yang diadakan di Sungai Pahang.

Hadir sama, Ketua Polis Daerah Pekan, Supritendan Yahaya Othman.

Tambah Sharifuddin, masyarakat setempat juga perlu memainkan peranan mereka iaitu dengan menegur dan melarang kanak-kanak daripada bermain air bah.

"Saya rasa jika semua pihak memainkan peranan mereka, perkara tidak diingini seperti lemas dan sebagainya boleh dielakkan," katanya.

Sementara itu katanya, polis Pahang sentiasa berada dalam keadaan bersiap sedia menghadapi banjir yang boleh berlaku pada-pada bila masa sahaja.

"Dengan kekuatan anggota menyelamat seramai 990 orang termasuk 287 anggota polis, saya yakin kita dapat menjalankan tugas dengan berkesan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan