Jumaat, 11 Mac 2011

Utusan Online - Utara

Utusan Online - Utara


MPK keluar permit sah

Posted:

MPK keluar permit sah

MPK keluar permit sah

KANGAR 10 Mac - Majlis Perbandaran Kangar (MPK) telah mengeluarkan permit kebenaran kepada individu yang dikenali sebagai operator untuk menjalankan operasi mereka secara sah di kawasan jeti Kuala Perlis di sini.

Yang Dipertua MPK, Rosley Mat berkata, operator itu yang beroperasi menggunakan motosikal, kini perlu memakai jaket keselamatan yang tertera MPKPs dan nombor siri bagi membolehkannya beroperasi, sekali gus jaket itu tidak boleh ditukar milik kerana nama mereka telah didaftarkan.

Menurut beliau, sebelum ini individu berkenaan sering berkeliaran menunggang motosikal sambil menggamit pemandu kereta, terutama pelancong untuk meletak kenderaan di kawasan jeti Kuala Perlis.

"Kita mahu ubah imej kawasan jeti di Kuala Perlis ini menjadi kawasan mesra pelancong kerana sebelum ini ramai pelancong yang hendak ke Langkawi, Kedah bimbang meninggalkan kenderaan mereka di kawasan jeti ini kerana wujudnya kumpulan individu sedemikian."

"Namun, dengan pengeluaran permit tersebut pelancong tidak perlu bimbang kerana MPK akan memantau aktiviti dan operasi operator berkenaan, termasuk pengusaha tempat letak kenderaan di kawasan itu," katanya kepada para pemberita di sini, hari ini.

Menurut beliau, melalui peraturan tersebut, semua kenderaan mesti diletakkan dalam kawasan meletak kenderaan yang dikhaskan, manakala tempat letak kenderaan di hadapan pintu masuk jeti hanya untuk kenderaan yang berurusan memunggah barang.

Rosley berkata, pada masa ini terdapat 62 operator sedemikian di kawasan jeti Kuala Perlis, namun hanya 22 daripadanya memiliki lesen memandu.

Justeru, beliau berkata, MPK dengan kerjasama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) serta sekolah memandu akan mengadakan program khas lesen berkelompok kepada operator yang terlibat.

"Operator yang mendapat permit boleh beroperasi sehingga ke Bukit Papan sahaja, jika melepasi kawasan berkenaan seperti di Behor Latif pihak polis akan mengambil tindakan," katanya.

Menurut beliau, MPK juga akan bekerjasama dengan pengusaha tempat letak kenderaan di Kuala Perlis bagi membantu melancarkan operasi berkenaan.

"Pengusaha perlu memberi kerjasama dan bayaran kepada operator yang membawa kenderaan ke tempat letak kenderaan," katanya.

Beliau berkata, terdapat 38 pengusaha tempat letak kenderaan persendirian di kawasan Kuala Perlis, namun hanya 12 pengusaha sahaja yang memiliki lesen manakala permohonan untuk memiliki lesen masih dibuka.

"MPK sendiri telah menambah tempat letak kenderaan di kawasan seluas satu hektar berhampiran stesen bas Kuala Perlis yang boleh memuatkan lebih 1,000 kenderaan pada satu-satu masa," katanya.

Rosley berkata, pada masa ini kadar bayaran tempat letak kenderaan di kawasan berkenaan ialah antara RM8 sehingga RM12 bagi tempoh 24 jam.

Difahamkan sebelum ini, operator berkenaan mampu meraih pendapatan sehingga RM120 sehari melalui kegiatan mereka.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mahu kekal di Gunung Cheroh

Posted:

Mahu kekal di Gunung Cheroh

Mahu kekal di Gunung Cheroh

Oleh KHAIRUL ABIDIN NUAR
utusanperak@utusan.com.my


PARA penduduk setinggan Kampung Gunung Cheroh membuat laporan polis mengenai arahan pindah dari kampung berkenaan di Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh, semalam.


IPOH 10 Mac – Sebanyak 21 keluarga rumah setinggan di Kampung Gunung Cheroh merayu kerajaan negeri supaya membenarkan mereka terus menetap di kawasan yang telah didiami itu sejak tiga generasi lalu.

Seorang penduduk, K. Valliama, 70, berkata, penduduk kampung telah diarah mengosongkan kawasan tersebut dalam tempoh dua minggu dari sekarang kerana tanah berkenaan telah diberikan kepada syarikat pemaju, Fasa Unggul Sdn. Bhd. untuk pembinaan projek pembangunan.

"Saya telah menetap di situ lebih 40 tahun dan mempunyai 10 orang anak. Apa yang saya mahu hanya tinggal di tempat yang sama," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Menurutnya, penduduk telah memohon sekurang-kurangnya lima kali kepada Pejabat Tanah dan Galian negeri sejak 1998 untuk mendapatkan kebenaran mendirikan rumah di situ, namun tiada sebarang maklum balas yang diterima.

Lebih malang katanya, apabila pihak pemaju tidak menawarkan sebarang pampasan untuk proses pemindahan tersebut.

Menurutnya, sebelum ini, 32 keluarga di kawasan tersebut telah dipindahkan ke Buntong dan Taman Loke Lim sewaktu zaman pemerintahan bekas Menteri Besar, Tan Sri Mohamad Tajol Rosli Ghazali serta pakatan pembangkang.

Sehubungan itu, dia berharap, pihak berkuasa dapat mengambil tindakan sewajarnya memandangkan rata-rata penduduk berkenaan merupakan golongan miskin.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

TEKUN lulus RM324,000 untuk 34 peniaga

Posted:

TEKUN lulus RM324,000 untuk 34 peniaga

TEKUN lulus RM324,000 untuk 34 peniaga

TASEK GELUGOR 10 Mac - Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) negeri telah meluluskan pinjaman RM324,000 kepada 34 peniaga di daerah ini sejak dua bulan lalu.

Pengurus TEKUN Parlimen Tasek Gelugor, Azhari Yaacob berkata, setiap peminjam menerima antara RM3,000 hingga RM35,000.

"Langkah ini pastinya menggembirakan mereka dalam usaha menjadi usahawan berjaya," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan bantuan TEKUN di sini kelmarin.

Hadir sama pada malis itu ialah Ahli Dewan Undangan Negeri Permatang Berangan, Shabudin Yahya.

Sementara itu seorang pengusaha rempeyek, Rohaya Yaakub, 43, dari Teluk Air Tawar memberitahu, pinjaman RM35,000 itu akan digunakan untuk memajukan lagi perniagaannya.

"Saya mahu membeli mesin khas bagi membuat rempeyek secara besar-besaran," katanya ketika ditemui.

Menurutnya, selepas ini dia tidak perlu lagi menggunakan tangan untuk membuat rempeyek dan hasilnya pula tidak begitu banyak.

Bagi penjual kain, Khairul Nisah Mohamad, 28, dari Air Melintas Besar, pinjaman RM3,000 yang diterimanya itu boleh membantu untuk memperluaskan rangkaian perniagaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan