Khamis, 10 Mac 2011

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Melayu lupa keberkatan?

Posted:

Melayu lupa keberkatan?

Melayu lupa keberkatan?

Oleh NIZAM YATIM
nizam.yatim@utusan.com.my

NAMPAKNYA orang Melayu Islam telah lupa mengenai pentingnya keberkatan dalam hidup. Bagi Muslim yang mukmin, mereka percaya keberkatan memainkan peranan penting dalam hidup. Oleh itu, mereka akan memastikan segala makanan dan minuman yang masuk ke dalam mulut adalah halal berikutan ia akan menjadi darah daging mereka.

Muslim sedemikian, akan memastikan mereka tidak melakukan penipuan dan menerima rasuah bagi mengkhianati kaum sendiri kerana mereka tahu wang yang diperoleh secara tidak halal akan menyebabkan wujudnya titik-titik hitam di dalam hati.

Apabila hati telah mati dan menjadi keras, orang Melayu akan menjadi semakin liberal dan bersikap tidak apa apabila hak kaum mereka untuk bekerja atau berniaga diketepikan.

Itulah rintihan yang diluahkan oleh seorang aktivis masyarakat kepada wartawan Utusan Malaysia dalam satu pertemuan lebih dua jam pada cuti hujung minggu baru-baru ini.

Apa yang disebut oleh Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan itu adalah masalah besar yang kini menghimpit orang Melayu khususnya para peniaga kerana mereka tidak lagi dibantu oleh kaum sendiri.

Menurut beliau, ahli-ahli politik Melayu kini hanya sibuk bergaduh sesama sendiri bagi merebut kuasa dan agama Islam yang masing-masing anuti gagal untuk menyatukan mereka.

Dalam masa sama, agensi dan jabatan kerajaan yang sepatutnya menolong orang Melayu lebih mementingkan keuntungan dan melupakan agenda sebenar untuk mengembalikan hak dan maruah kaum itu.

Beliau memberi contoh restoran di sebuah kompleks beli-belah ternama di Kuala Lumpur yang menjadi tempat temu bual kami yang sehingga kini gagal untuk mendapat sokongan kewangan daripada kerajaan.

Jelas beliau, pengusaha terbabit wajar dibantu kerana dia telah menjalankan tanggungjawab murni untuk mempamerkan pelbagai produk yang dihasilkan oleh usahawan kecil Melayu di premisnya.

''Restoran ini adalah segelintir premis yang diusaha peniaga Melayu di sini dan saudara dapat lihat ia dihimpit oleh banyak gerai lain yang dipunyai bukan kaum kita.

''Ada agensi kerajaan yang pernah menjanjikan bantuan RM5,000 tetapi setelah tiga tahun, pengusaha restoran ini masih menunggu janji ini ditunaikan," ujarnya.

Menurut Nadzim, beliau turut menerima aduan daripada seorang usahawan penternakan yang mendakwa beliau ditekan sebuah agensi kerajaan supaya berpindah dari ladangnya.

''Ternakan beliau telah diracun pihak tertentu sehingga rugi berjuta-juta ringgit. Taktik ini digunakan supaya beliau keluar dari situ kerana kawasan berkenaan akan dimajukan sebagai padang golf oleh usahawan dari negara jiran.

''Masalah ini berlaku kerana ada sesetengah agensi kerajaan kita diketuai oleh Napoleon Kecil yang hanya mementingkan keuntungan termasuk komisen yang diterima, bukannya agenda utama untuk membantu orang Melayu," katanya.

Beliau menyifatkan Napoleon Kecil itu sebagai sangat berkuasa dan cukup angkuh kerana mereka tidak menghiraukan surat sokongan daripada Perdana Menteri yang dibawa oleh usahawan itu yang mengarahkan isu berkenaan diselesaikan segera secara baik.

Dalam pada itu, beliau juga melahirkan kebimbangan bahawa sikap mengabaikan keberkatan dalam hidup turut menular di kalangan syarikat yang dimiliki parti politik Melayu.

''Jangan terkejut jika saya beritahu saudara bahawa syarikat terbabit telah memesan berpuluh ribu kuih yang dihasilkan usahawan Cina. Mungkin alasan yang diberikan adalah kerana harga yang murah dan servis lebih baik.

''Saya tidak menyalahkan usahawan Cina terbabit kerana dia pandai, tetapi saya menyalahkan orang Melayu seperti ini yang tidak sedar diri," katanya.

Bagaimanapun, tegas beliau, komen itu bukan bererti beliau mempertikaikan ajaran Islam sebagai agama yang cintakan keamanan dan kedamaian di antara kaum.

''Islam tidak pernah menegah umatnya berniaga atau berurusan dengan kaum atau bangsa lain. Namun, sebagai Muslim, sepatutnya kita sentiasa membantu saudara seagama dalam segenap bidang.

''Inilah pentingnya soal hati tadi. Jika hati kita tidak mati, sudah tentu kita akan memberi keutamaan membeli barangan atau perkhidmatan di kedai Muslim.

''Jika sudah tidak ada orang Islam yang mampu mengeluarkan sesuatu produk, barulah kita berniaga dengan bukan Islam. Ini tidak, ramai orang kita yang lebih suka berniaga dengan bukan Islam sedangkan produk yang sama boleh didapati di kedai Muslim," ujarnya kesal.

Dalam pada itu, beliau turut melahirkan kehairanan dengan sikap menteri-menteri Melayu yang amat payah untuk membantu kaum sendiri.

''Ada menteri kita kata, saya tidak boleh nak tolong, kerana saya ikut buku. Kalau ikut buku, kita tidak perlu menteri lagilah kerana kita boleh berurusan terus dengan pegawai-pegawai.

''Kita berjumpa menteri kerana mengharapkan mereka dapat menggunakan kuasa budi-bicara termasuk yang menyentuh hak keistimewaan orang Melayu. Menteri kita nampaknya macam tidak jelas agenda masing-masing, hendak tolong pun susah.

''Menteri ini tidak sedar bahawa kaum lain sangat mementingkan aspek bantu membantu dan mereka kena belajar dengan menteri Cina, bagaimana mereka menolong orang Cina," katanya.

Tambah beliau, di seluruh dunia budaya bending backwards (melentikkan badan ke belakang) untuk menolong adalah perkara biasa bagi bangsa maju seperti China, Jepun dan Yahudi.

''Kita patut belajar daripada Datuk Seri S. Samy Vellu (bekas Presiden MIC) kerana beliau pernah menelefon Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bagi memaklumkan permohonan sebuah syarikat kaum India untuk mendapatkan sijil halal. Kita mana ada menteri nak buat kerja macam ini,'' ujar beliau.

Tegas beliau, lebih banyak bantuan harus diberikan kepada orang Melayu berikutan kedudukan kaum itu yang masih tidak sama rata dengan kaum lain.

''Kalau kita yang tidak tahu ikat tali sarung tangan tinju pun disuruh berlawan dengan bekas juara dunia, Mike Tyson, ini tentu tidak boleh. Jika ini dibiarkan, kita akan terikat dengan undang-undang dunia iaitu yang kuat akan menjadi raja dan yang lemah menjadi hamba.

''Saya harap saudara tulis perkara ini, bagi menyedarkan semua pihak bahawa kedudukan orang Melayu kini cukup hina kerana kita lemah dalam segenap segi termasuk sosial, ekonomi dan pendidikan,'' katanya.

Walaupun situasi sekarang tidak memihak kepada orang Melayu, ujarnya, beliau yakin mereka boleh menjadi kaum yang kuat, jika sedar diri dan sanggup berubah dari sekarang untuk menolong kaum sendiri.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jihad Bisnes Waqaf Korporat

Posted:

Jihad Bisnes Waqaf Korporat

Jihad Bisnes Waqaf Korporat

Oleh Muhammad Ali

JOHOR Corporation (JCorp) menandatangani Perjanjian Persefahaman dengan Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAIJ) pada 4 Disember 2009. Perjanjian ini mempunyai implikasi besar kepada masa depan JCorp sebagai badan korporat serta perjuangan menjayakan Jihad Bisnes untuk kepentingan bangsa, negara dan umat Islam. Selain memungkinkan JCorp terusmenerus mewakafkan saham syarikat miliknya mengikut kaedah yang diiktiraf sebagai Waqaf Korporat, ia memberi pengiktirafan undang-undang (legitimacy) kepada institusi Waqaf Korporat menerusi penubuhan Waqaf An Nur Corporation Berhad (WANCorp).

Pengiktirafan itu memberi laluan kepada WANCorp untuk berkembang menjadi sebuah badan korporat bertaraf wakaf pertama di Malaysia. Dengan taraf ini, iaitu dengan kombinasi kedua-dua kelebihan institusi wakaf dan institusi korporat, WANCorp diyakini boleh menjadi institusi teras kepada usaha memperkasa ekonomi Melayu dan umat Islam Malaysia.

Justeru, WANCorp berpotensi memainkan peranan strategik dalam konteks menjayakan agenda transformasi Melayu Islam dalam konteks Model Baru Ekonomi (MBE).

Ciri utama yang membezakan Waqaf Korporat dengan wakaf harta, wang dan saham terletak pada kaedah pengurusan harta, iaitu yang dimulakan dengan saham syarikat JCorp yang telah diwakafkan. Insya-Allah, langkah ini kemudiannya boleh disusuli pewakafan saham syarikat milik semua pihak (termasuk milik swasta dan GLC lain) yang ingin bersama menjayakan konsep Waqaf Korporat untuk kepentingan jangka panjang bangsa Melayu dan umat Islam amnya.

Ada beberapa matlamat strategik penubuhan WANCorp demi menjadikannya badan korporat pengurus saham serta hal ehwal kepentingan bisnes dalam syarikat yang sahamnya diwakafkan. Antara pertimbangan utama rangka struktur WANCorp disusun seperti itu adalah untuk mengimbangi dua tuntutan asas.

Pertama, konsep struktur pemegang amanah mengurus wakaf wajib memenuhi sepenuhnya syarat asas pewakafan menurut hukum syarak dan syariat. Kedua, ia distruktur sebegitu rupa supaya dapat memenuhi keperluan keberkesanan bisnes dan korporat.

Apapun, Waqaf Korporat perlu distrukturkan supaya dapat menentukan urusan bisnes berjalan licin dalam memenuhi keperluan korporat, umpamanya untuk memangkinkan pertumbuhan menerusi pengambilalihan dan usaha sama (joint venture, merger and acquisition) dapat dipermudah. Semua ini membolehkan syarikat terbabit menambah nilai aset, di samping menjamin kelangsungan bisnes menjana harta kekayaan berpanjangan dan berkekalan.

Kaedah susunan struktur dan sistem pengurusan WANCorp telah diasaskan mengikut amalan korporat swasta (khasnya mengikut acuan Syarikat Awam Tersenarai – PLC). WANCorp juga telah menerima pakai amalan pengurusan terbaik JCorp, terutama aspek urus tadbir korporat terbaik, ketelusan dan kebertanggungjawapan.

Di peringkat awal, semua tanggungjawab mengurus dan mengendalikan hal ehwal bisnes WANCorp telah mendapat kerjasama dan sokongan penuh Kumpulan JCorp yang mana telah terbukti kecemerlangannya. Dalam kata lain, di peringkat permulaan, semua tanggungjawab pengurusan bisnes WANCorp telah diamanahkan kembali kepada pengurusan JCorp. Namun, WANCorp kini dalam proses membentuk barisan pengurusan korporatnya sendiri untuk menentukan ia berdikari dan berautonomi, menepati tuntutan menyempurnakan sepenuhnya amanah mutawwali sebagai sebuah badan pengurusan wakaf.

Tanggungjawab mengurus sendiri aset yang diwakafkan memberi WANCorp kedudukan istimewa, kerana tidak seperti harta wakaf lain, pengurusannya telah diserah amanah kepada WANCorp oleh pihak berkuasa agama negeri. Prinsip menentukan supaya tanggungjawab pengurusan bisnes diserahkan kepada orang yang ahli dalam bisnes sangat penting untuk menempa kejayaan.

Lagipun, ia selaras dengan anjuran Islam yang mengingatkan bahawa sekiranya sesuatu amanah tidak diserahkan kepada yang ahli, pasti mengundang kehancuran dan kemusnahan usaha yang diamanahkan itu. Kita lihat sebelum ini banyak kegagalan umat Islam mengurus aset dan harta, mengakibatkan kebocoran dan kehilangan hak milik, termasuk yang diswastakan kepada mereka. Kemungkinan besar ini berlaku berpunca daripada pengabaian prinsip penyerahan amanah yang tidak menepati anjuran Islam.

Saya yakin inilah antara pertimbangan utama pihak berkuasa agama Johor ketika menerima pembaharuan yang diperkenal menerusi konsep Waqaf Korporat, lalu menyerahkan amanah pengurusan kepada WANCorp sepenuhnya, tertakluk kepada kuasa yang ada pada Lembaga Pengarah serta peraturan dan undang-undang yang membabitkan perjalanan sebuah syarikat awam berdaftar.

Proses penubuhan dan langkah menggerakkan WANCorp telah dijayakan menerusi beberapa peringkat. Langkah pertama JCorp mewakafkan saham kepada WANCorp di bawah konsep ini berlaku pada 8 Julai 2005 apabila 75 peratus saham syarikat Tiram Travels Sdn. Bhd. milik JCorp bernilai RM260,568 (nilai aset bersih) diwakafkan. Tiram Travels terlibat dalam bisnes pengendalian pakej haji dan umrah.

Kemudian, pada 3 Ogos 2006, langkah lebih besar dan berani diambil ketika Datuk Nooh Gadut memegang jawatan Mufti Johor. Sesungguhnya, WANCorp terhutang budi kepada Nooh yang melihat konsep Waqaf Korporat sesuatu yang perlu segera dijayakan demi kepentingan jangka panjang umat.

Langkah kedua ini membabitkan pewakafan saham RM200 juta (nilai aset bersih) dalam tiga syarikat JCorp yang tersenarai di Bursa Malaysia iaitu RM142 juta dalam Kulim Malaysia Bhd. (syarikat memiliki Sindora Bhd. dan rangkaian restoran KFC dan Pizza Hut serta bisnes minyak sawit, termasuk sebuah anak syarikatnya tersenarai di London Stock Exchange); RM45 juta dalam KPJ Healthcare Bhd. dan RM13 juta dalam Johor Land Bhd. Justeru, secara tidak langsung, WANCorp kini mempunyai kepentingan dalam bisnes antarabangsa dengan nilai berbilion ringgit, terutama menerusi rangkaian restoran KFC yang semua makanan dam minumannya dipastikan halal.

Sekalipun jumlah saham yang diwakafkan sejauh ini masih kecil, potensi untuk terus menambahnya sangat baik, terutama jika WANCorp mendapat sokongan penuh menerusi pewakafan saham (atau wang untuk membeli saham) dari kalangan umat Islam, bukan saja di Malaysia, malah di seluruh dunia. Paling penting, terdapat prospek untuk mengekalkan hak milik saham-saham yang diwakafkan kepada WANCorp, insya-Allah, berkekalan dan berkesinambungan untuk manfaat generasi masa depan, sekali gus memperkasa ekonomi bangsa dan umat.

Pewakafan saham KPJ Healthcare (KPJ) pula menepati cita-cita WANCorp menjayakan Jihad Bisnes yang diperjuangkan di JCorp sejak 1982-2010, dan akan diteruskan untuk kepentingan negara, bangsa dan agama. Ketua Eksekutif KPJ serta barisan pengurusan dan para doktor pakar KPJ daripada kalangan semua bangsa, agama dan keturunan dapat memanfaatkan semangat perkasa Jihad Bisnes ini, sehingga berjaya membina dan mengembangkan bisnes KPJ menjadi pemimpin pasaran. Justeru, konsep Jihad Bisnes dan Waqaf Korporat tidak eksklusif Muslim, malah sangat inklusif, dan juga tidak menghalang pencapaian tinggi bisnes.

Sesungguhnya, Waqaf Korporat menjanjikan pembaharuan peranan organisasi korporat untuk kepentingan besar masyarakat dan negara. Ini perlu mendapat perhatian, khasnya dalam keadaan krisis ekonomi dunia hari ini akibat kerakusan sistem bisnes dan korporat anjuran kapitalisme Barat.

Jelas sekali Waqaf Korporat diyakini dapat menyumbang terhadap usaha mengimbangi ketidakadilan ekonomi dan sosial dengan menggunakan kaedah institusi Islam.

Tan Sri Muhammad Ali Hashim

Timbalan Presiden, Dewan Perdagangan

Islam Malaysia (DPIM) dan Pengerusi Pengasas,

Waqaf An Nur Corporation Bhd. (WANCorp)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan