Isnin, 7 Mac 2011

Utusan Online - Kota

Utusan Online - Kota


Kuarters buruk tunggu rebah

Posted:

Kuarters buruk tunggu rebah

Kuarters buruk tunggu rebah

Oleh RASMI ABDULLAH
kota@utusan.com.my


SALAH satu daripada kuarters kerajaan yang sudah usang dan terbiar di Meru, Klang. - UTUSAN/Rasmi Abdullah


KLANG 7 Mac - Sakit mata memandang. Itu yang boleh dikatakan apabila melihat deretan kuarters kerajaan yang sudah usang di Jalan Meru Tambahan di sini dan terbiar sejak sekian lama.

Kuarters yang terletak berhadapan Sekolah Kebangsaan Sungai Binjai, Meru itu hanya menunggu masa untuk rebah menyembah bumi dan tidak sewajarnya wujud di situ lagi.

Setiausaha Kejiranan dan Keselamatan Kariah Batu 7 Meru, Syed Hassan Kuthoos Syed Ahmad Kabeer berkata, penduduk sekitar khuatir berlaku kegiatan tidak bermoral seperti penagihan dadah dan maksiat di kuarters itu.

Menurutnya, tidak mungkin penduduk dapat memantau keadaan di kawasan itu sepanjang masa bagi memastikan ia tidak diceroboh dan disalah guna.

Katanya, dia sendiri pernah melihat sekumpulan remaja memasuki kawasan kuarters itu pada awal pagi tanpa diketahui tujuan mereka.

"Saya tidak berani hendak menegur perbuatan remaja tersebut, apatah lagi meninjau apa yang mereka lakukan kerana bimbang berlaku kejadian tidak diingini," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Beliau mendakwa, kuarters itu sudah terbiar lebih 10 tahun tanpa ada sebarang tanda premis itu akan dirobohkan dan kawasan itu akan dibersihkan atau dimajukan semula.

Katanya, tindakan pihak berwajib membiarkan sahaja kuarters itu bukan sahaja menyakitkan mata malah mengundang risiko jenayah kerana ia berhampiran dengan bangunan sekolah.

"Penduduk cadangkan agar kuarters lama itu dirobohkan dan tapaknya dibersihkan bagi kegunaan ibu bapa meletakkan kenderaan ketika menghantar dan mengambil anak- anak dari sekolah berdekatan," katanya.

Tambahnya, langkah itu juga dapat mengurangkan kesesakan lalu-lintas kerana sebelum ini ibu bapa terpaksa meletakkan kenderaan di bahu jalan ketika mengambil anak-anak mereka.

Seorang pekerja swasta, Nor Faridah Mustapha, 30, berkata, kuarters terbiar itu boleh mengundang risiko penyakit berjangkit dan menjadi sarang binatang berbisa kerana keadaannya yang terurus.

"Sekeliling kuarters itu kini dipenuhi semak-samun hingga boleh mendatangkan bahaya kepada orang ramai yang lalu-lalang di situ," katanya.

Bakarudin Salleh, 45, turut bersetuju agar kuarters lama itu dirobohkan bagi memberikan laluan kepada pembangunan lain yang boleh dimanfaatkan oleh penduduk setempat.

"Lebih elok jika kawasan itu dibangunkan daripada ruang yang begitu luas dibazirkan begitu sahaja, tambahan pula lokasinya amat strategik kerana terletak di tepi jalan.

"Kalau dapat dijalankan pembangunan di tapak kuarters itu khususnya pembangunan komersial, sekurang-kurangnya ia dapat menyumbang kepada kegiatan ekonomi penduduk setempat," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiket tanpa kertas diakui lebih mudah, cepat

Posted:

Tiket tanpa kertas diakui lebih mudah, cepat

Tiket tanpa kertas diakui lebih mudah, cepat


penggunaan sistem tiket bas tanpa kertas di dalam bas RapidKL dapat mengelak penumpang daripada beratur panjang untuk menaiki bas.


KUALA LUMPUR 7 Mac - Pengguna Rangkaian Pengangkutan Integrasi Deras Sdn. Bhd. (RapidKL) menyambut baik sistem baru tiket tanpa kertas yang diperkenalkan syarikat itu baru-baru ini.

Bagi mereka, sistem yang menggunakan kad transit dan berlandaskan sistem pembayaran elektronik itu dilihat lebih memudahkan.

Sistem terbaru itu juga berupaya memberi keselesaan kepada pengguna tanpa perlu berebut-berebut lagi ketika menaiki bas.

K. Yogashini, 20, menggunakan perkhidmatan bas RapidKL setiap hari untuk berulang alik ke kolejnya berkata, menerusi sistem baru itu, dia tidak perlu lagi menukar duit sebelum menaiki bas.

"Kini saya hanya perlu beli kad dan tambah nilai sahaja, tidak perlu lagi setiap kali ingin menaiki bas terpaksa berfikir di mana untuk menukar duit kecil.

"Lebih memudahkan ialah apabila urusan menambah nilai boleh dibuat di atas bas dan stesen transit aliran ringan (LRT)," katanya.

Dia menyokong penuh sistem yang diperkenalkan itu dan berharap ia akan diperluaskan dan digunakan secara berterusan.

Seorang lagi pengguna, Zaitiey Zainal, 24, berkata, sistem secara elektronik itu lebih mudah dan cepat berbanding menggunakan tiket.

Katanya, melalui sistem ini juga, dia sudah tidak perlu berbaris panjang lagi untuk menaiki bas kerana semuanya bergerak dengan pantas.

Ujarnya, sistem itu sememangnya sangat bagus dan memudahkan dan memberi keselesaan kepada pengguna perkhidmatan bas.

"Sejak gunakan sistem ini, saya rasa sangat selesa. Dahulu kita kena berebut-rebut untuk naik bas selepas habis kerja, kini situasi itu sudah tidak berlaku lagi," katanya.

Dia berharap sistem itu akan dikuatkuasakan kepada semua penumpang dan semua laluan supaya tiada lagi penggunaan tiket manual pada masa depan.

Fadzilah Sulong, 25, pula berkata, mungkin ada individu yang kurang selesa dengan sistem itu pada peringkat permulaan tetapi yakin perkara itu akan dapat diatasi dalam masa yang singkat.

Katanya, apabila semua orang dapat menyesuaikan diri dengan sistem itu, mereka akan merasa lebih mudah, selesa dan suka menggunakannya.

"Saya juga baru menggunakan sistem tiket baru ini tetapi kini sudah selesa menggunakannya," kata nya.

RapidKL mula memperkenalkan sistem tiket tanpa kertas secara berperingkat di 16 laluan pada 27 Februari lalu dalam usaha memberikan perkhidmatan yang lebih pantas dan cekap.

Transaksi menggunakan sistem itu mengambil masa kurang daripada lima saat dan sehingga kini, sebanyak 450 bas telah dilengkapi dengan sistem tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Surat arahan pindah dikeluar

Posted:

Surat arahan pindah dikeluar

Surat arahan pindah dikeluar

Oleh NUR NAZLINA NADZARI
kota@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 7 Mac - Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar sedang dalam proses menyediakan surat arahan berpindah kepada penduduk Ladang Bukit Jalil yang akan dikeluarkan pada minggu ini.

Menterinya, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, pihaknya sudah pun mengadakan perjumpaan dengan penduduk dan telah memaklumkan mengenai perpindahan itu.

Menurutnya, kerajaan telah cuba memenuhi semua permintaan penduduk terbabit kecuali permintaan untuk mendapatkan rumah teres kos rendah.

"Adalah mustahil untuk memberi mereka rumah di atas tanah kerana Kuala Lumpur kekurangan tanah dan permintaan itu sememangnya tidak dapat ditunaikan," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri majlis penutup Greater KL: Smart City of the Future Conference di Jalan Conlay, di sini hari ini.

Turut hadir, Pengerusi Institut Strategi dan Kepimpinan Asia (ASLI), Tan Sri Datuk Seri Dr. Jeffrey Cheah dan Ketua Pegawai Eksekutif ASLI, Datuk Dr. Michael Yeoh.

Sementara itu, Raja Nong Chik berkata, kerajaan tidak mahu perkara itu dikaitkan dengan isu perkauman.

"Saya rasa golongan ini sengaja ini mengaitkan isu perkauman sedangkan perkara itu tidak benar sama sekali.

"Soal perkauman sememangnya tidak wujud kerana Sekolah Tamil dan kuil masih dikekalkan di kawasan tersebut," ujarnya.

Minggu lalu, kerajaan memberi tempoh seminggu kepada 29 keluarga di ladang itu yang masih enggan berpindah untuk menerima tawaran berpindah ke Projek Perumahan Rakyat (PPR) Muhibbah di Puchong.

Mereka turut ditawarkan wang ehsan dengan jumlah keseluruhan hampir RM1 juta tetapi difahamkan, penduduk berkeras dengan keputusan mereka untuk tidak berpindah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan