Ahad, 6 Mac 2011

Malaysiakini :: Berita

Malaysiakini :: Berita


Hujah akhir sebelum keputusan bicara dalam perbicaraan

Posted: 06 Mar 2011 06:49 PM PST

Perbicaraan kes liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim bersambung hari ini dengan mahkamah mendengar hujah akhir dari pihak pendakwa dan pembela dalam bicara dalam perbicaraan.

Anwar, bersama dengan peguam Sankara Nair and ahli parlimen Subang, Sivarasa Rasiah, memberi keterangan untuk pihak pembela, manakala Superintendent Ahmad Taufiq Abdullah, memberi keterangan untuk pihak pendakwa.

Anwar dan Sankara memberitahu mahkamah itu bahawa tiada alasan penangkapan dinyatakan oleh apabila ketua pembangkang ditahan pada Julai 2008 oleh sepasukan anggota polis yang bertopeng.

Sivarasa pula, dalam keterangannya berkata, beliau telah mengingatkan pegawai penyiasat supaya tidak menahan Anwar semalaman, selepas ahli parlimen Permatang Pauh itu selesai memberi kenyataan dan selepas menjalani pemeriksaan perubatan.

Dalam bicara dalam perbicaraan itu, peguam Karpal Singh cuba untuk membuktikan yang penangkapan itu tidak sah dan tiga bahan yang diambil dari sel tempat Anwar ditahan semalam - yang mengandungi mengandungi DNA 'Male Y' - dibuat secara tidak adil dan menyalahi undang-undang.

Ahmad Taufiq pula memberitahu mahkamah yang beliau telah memaklumkan kepada Sankara dan Anwar bahawa penangkapan itu dibuat berdasarkan dakwaan di bawah seksyen 377B untuk liwat dengan persetujuan.

Bagaimanapun , pegawai polis itu mengakui bahawa waran tangkap bertarikh 15 Julai, 2008, hanya diserahkan kepada Anwar di ibu pejabat polis Kuala Lumpur (IPK KL) - tempat ketua pembangkang ditahan.

Tumpuan sekarang ialah sama ada Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah akan membuat keputusannya mengenai penerimaan bahan bukti penting itu, hari ini.

Tiga bahan tersebut - yang pihak pendakwa mahu mahkamah menerimanya sebagai bahan bukti - boleh menentukan kejayaan atau kegagalan kesnya terhadap Anwar.

LAPORAN LANGSUNG

8.31am: Pemimpin Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tiba di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dengan isterinya yang juga presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail. Kedua-dua pemimpin itu bersalaman dengan wakil-wakil dari kedutaan Denmark.

8.37am: Peguambela Sankara Nair memasuki dewan mahkamah dengan rakannya, Datuk Param Cumaraswamy.

8.50am: Masih lagi tiada kelihatan pihak pendakwa. Biasanya, mereka sampai sebelum ketibaan peguambela.

8.57am: Pasukan pendakwa diketuai Peguamcara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden tiba.

9.01am: Peguambela utama, Karpal Singh berada di mahkamah.

Mahkamah sedia untuk mula bersidang. Terdapat kira-kira 60 orang dalam dewan mahkamah. Bagaimanapun, masih ada kerusi kosong di barisan depan dan barisan dewan.

9.06am: Mahkamah mula bersidang di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah.

9.07am: Yusof memohon untuk memanggil semula Supt Ahmad Taufik, untuk menyerahkan waran tangkap sebagai bahan bukti.

Tetapi Karpal membantah. Katanya, hari ihi telah ditetapkan untuk mendengar hujah kerana bicara dalam perbicaraan telah ditutup.

Menurut Karpal, ini merupakan satu perbicaraan jenayah dan permohonan patut dibuat semasa bicara dalam perbicaraan.

Yusof menerangkan bahawa waran tangkap telah tersalah letak dan dia telah menjumpai salinan asal. Jumaat lalu, waran tangkap yang dikemukakan di mahkamah, bukan salinan asal.

9.12am: Hakim Zabidin menolak permohonan oleh pihak DPP.

9.15am: Karpal mula menyampaikan hujahnya. Katanya, bahan bukti tersebut mesti dikeluarkan kerana:

* Pencabulan perlembagaan persekutuan kerana penangkapan menyalahi undang-undang.

* Diperolehi melalui cara yang tidak adil.

Karpal kata beban pembuktian di sini ialah pada imbangan kebarangkalian.

[Berita lanjut menyusul]

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kerdau p'raya 'paling melampau', kata Tuan Ibrahim

Posted: 06 Mar 2011 05:31 AM PST

Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mendakwa, parti itu tewas dalam pilihan raya kecil DUN Kerdau disebabkan peningkatan jumlah para pemilih.

"Bagaimanapun daripada sudut jumlah undi di tiga kawasan Felda, ada peningkatan," katanya dalam sidang media di markaz PAS di Kerdau malam ini selepas keputusan rasmi diumumkan.

Ditanya sama ada keputusan hari ini menunjukkan PAS kehilangan undi Melayu, Tuan Ibrahim menafikannya kerana Kerdau merupakan kubu kuat BN.

azlan"Dengan segala jenteranya, agak sukar bagi kita. Bagi saya ini cuma kemerosotan kecil," katanya lagi.

Tuan Ibrahim juga terus menyatakan perasaan tidak puas hati kepada perjalanan proses pilihan raya kali ini sebagai "pilihan raya paling melampau".

Justeru, tambahnya, PAS akan menyarankan supaya dilakukan reformasi melalui program pemutihan pilihan raya Bersih 2.0.

Dalam pada itu, Tuan Ibrahim turut menafikan dakwaan Pakatan gagal menterjemahkan kandungan Buku Jingga dalam pilihan raya kali ini.

Beliau memberi alasan, pilihan raya Kerdau lebih tertumpu kepada isu tempatan.

Sementara itu, exco kerajaan tempatan Selangor Ronnie Liu pula berkata Pakatan tidak perlu susah hati kerana ujian sebenar adalah dalam pilihan raya umum.

Ditanya tentang sokongan undi Cina di Kerdau kali ini, Ronnie berkata perkara itu tidak dapat diukur kerana bercampur dengan kaum lain dalam satu daerah mengundi.

Calon BN Syed Ibrahim Syed Ahmad memperolehi kemenangan besar dengan majoriti 2,724 undi, menewaskan Hassanuddin yang mendapat 2,336 undi.

Keputusan pilihan raya kecil itu diumumkan oleh pegawai pengurus pilihan raya, Datuk Tarif Abdul Rahman kira-kira 8.20 malam ini.

Majoriti kemenangan BN itu menunjukkan parti itu berjaya mengembalikan tahap sokongan yang dinikmatinya pada pilihan raya umum 2004 di mana parti itu mendapat majoriti sebanyak 2,565 undi.

Ia juga menunjukkan pertambahan hampir 70 peratus berbanding majoriti yang diperolehi BN sebanyak 1,615 undi pada 2008.

Pilihan raya kecil itu turut mencatatkan jumlah keluar mengundi sebanyak 83 peratus atau 7,480 orang pemilih keluar mengundi selepas semua 13 pusat mengundi ditutup 5 petang tadi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan