Jumaat, 26 Ogos 2011

Utusan Online - Muka Hadapan

Utusan Online - Muka Hadapan


JAIM serbu markas fahaman Syiah

Posted:

JAIM serbu markas fahaman Syiah

JAIM serbu markas fahaman Syiah


Rahimin Bani menunjukkan tiga buah buku yang telah diharamkan KDN serta risalah yang dikatakan mempunyai fahaman Syiah di sebuah rumah di Taman Paya Dalam, Melaka, semalam.


MELAKA 25 Ogos - Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) hari ini menyerbu sebuah rumah di Taman Paya Dalam dekat sini yang dipercayai menjadi markas sebuah kumpulan penganut fahaman Syiah.

Dalam serbuan itu, sejumlah 35,000 buku dan risalah mengenai fahaman Syiah yang telah diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri ditemui di rumah tersebut.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa JAIM, Rahimin Bani berkata, buku dan risalah yang ditemui itu telah siap dibungkus dan akan diedarkan melalui pos ke seluruh masjid dan jabatan-jabatan kerajaan.

Lebih mengejutkan, katanya, satu memorandum mengenai penubuhan Persatuan Syiah Malaysia yang akan dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin turut ditemui di situ.

"Siasatan awal mendapati, buku-buku yang akan dihantar itu datang daripada Majlis Syiah Malaysia beralamat di Ulu Tiram, Johor Bahru dan sejumlah 6,000 naskhah telah dihantar ke seluruh negara," katanya kepada pemberita selepas mengetuai serbuan itu di sini, hari ini.

Antara ajaran kumpulan itu adalah menghalalkan para pengikutnya bernikah secara kontrak dan membenarkan sembahyang jamak dilakukan pada bila-bila masa walaupun bukan dalam keadaan darurat.

Pengikut ajaran tersebut juga menyanjung Ahlul Bait iaitu ahli keluarga Nabi Muhammad SAW secara keterlaluan dengan menganggap golongan itu maksum atau bebas daripada dosa serta anti para sahabat kecuali Saidina Ali.

Menurut Rahimin, turut ditahan dalam serbuan yang berakhir pukul 2 petang itu ialah seorang remaja berusia 18 tahun yang mengaku bekerja di situ serta lima remaja berusia antara 14 dan 15 tahun.

Beliau berkata, kumpulan Syiah itu dikesan mula mengedarkan buku-buku terbabit di seluruh masjid dan surau di negeri ini sejak Julai lalu tetapi berjaya dipintas oleh JAIM melalui surat yang diedarkan.

"Kita percaya, rumah ini telah disewa sejak empat bulan lalu untuk menjadi pusat pengedaran buku-buku dan risalah fahaman sesat ini

"Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengisytiharkan ajaran itu perlu dihindari, begitu juga Jawatankuasa Fatwa Negeri Melaka yang telah mengeluarkan fatwa supaya masyarakat Islam berpegang teguh fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah," katanya.

Tambahnya, kesalahan dilakukan mengikut Seksyen 48 Enakmen Kesalahan Syariah Negeri Melaka 1991 di bawah kesalahan penerbitan agama yang bercanggah dengan hukum syarak.

Masjid Terengganu sasaran buku ajaran Syiah

Posted:

Masjid Terengganu sasaran buku ajaran Syiah

Masjid Terengganu sasaran buku ajaran Syiah

KUALA TERENGGANU 25 Ogos - Pengedaran buku mengenai 'kebenaran' ajaran Syiah yang dikaitkan dengan akidah Islam sebenar ke masjid-masjid seluruh negeri ini sejak beberapa hari lalu menimbulkan tanda-tanya umum.

Sehubungan itu juga, Jabatan Hal Ehwal Agama Negeri Terengganu (JHEAT) telah mengarahkan pihak masjid yang menerima buku tersebut agar menyerahkannya kepada pejabat agama terdekat.

Buku-buku itu diposkan kepada semua pengerusi masjid untuk diagihkan kepada imam yang bertugas di setiap masjid di mana setiap bungkusan mengandungi tiga set buku yang perlu dituntut di pejabat pos.

Salah sebuahnya berjudul Akhirnya Kutemui Kebenaran, buku terjemahan berbahasa Arab tulisan Dr. Muhammad al-Tijanji Al-Samawi setebal 245 halaman dan terdapat catatan ia terbitan kumpulan Pengajian Islam Universiti Islam Antarabangsa, 1995.

Sebuah lagi buku setebal 548 halaman berjudul Dialog Mengenai Islam dan Akidah Islam Sebenar dan Kewajipan Muslim Mentaati Kepimpinan Yang dilantik Allah dan Rasul Demi Perpaduan Dan Kejayaan Dunia Akhirat.

Setiap bungkusan itu disertakan dengan cap pengirim atas nama Majlis Syiah Malaysia, beralamat No. 148, Jalan Haji Mahmood, Ulu Tiram, Johor di samping terdapat cop beralamat Majlis Syiah Malaysia, 1012, Desa Melawati, Kuala Lumpur yang diragui.

Pengerusi Masjid Kampung Petai Bubus di sini, Tuan Syarif Putera menyifatkan ia mungkin langkah halus untuk menyemai fahaman itu melalui para imam di peringkat akar umbi.

''Ia juga mungkin salah satu taktik, di mana apabila menjadi isu dan heboh diperkatakan, ia mungkin mendorong untuk membaca buku itu dan memudahkan mereka mempercayai dan menerima ajaran Syiah.

''Gejala seumpama itu dengan keberanian yang makin diperlihatkan dalam menyebarkan ajaran yang ditegah di negara ini, perlu dibanteras dengan tegas kerana ia boleh mencetuskan kecelaruan yang membahayakan akidah umat Islam," ujarnya.

Sementara itu, Pengarah JHEAT, Mohd. Rozali Salleh ketika ditemui Utusan Malaysia memberitahu, pihaknya telah meneliti buku-buku yang diserahkan kepada pihak berkuasa.

''Kita telah maklumkan kepada semua pegawai agama dan masjid tentang buku-buku fahaman Syiah sedang cuba diedarkan ke masjid seluruh negeri oleh pihak tertentu.

''Kita akan menjalankan pemantauan bersama pihak Kementerian Dalam Negeri berhubung mereka yang dikaitkan dengan penghantaran bahan-bahan ini," ujarnya.

Beliau berkata, pada masa yang sama pihaknya akan memanggil satu mesyuarat khas bersama para pegawai masjid mengenai langkah kawalan penyebaran bahan seumpama itu di masjid-masjid.

KPDNKK temui MITI

Posted:

KPDNKK temui MITI

KPDNKK temui MITI

Oleh MD. AZRIN ROSLY
pengarang@utusan.com.my

PETALING JAYA 25 Ogos – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan mengadakan pertemuan dengan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) bagi membincangkan langkah yang boleh diambil dalam isu penjualan 65 peratus pegangan dalam Esso Malaysia Berhad (Esso).

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ExxonMobil International Inc. (ExxonMobil) akan diminta memberi peluang kedua kepada Boustead Holdings Berhad yang dimiliki Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) untuk membeli saham tersebut.

"Walaupun penjualan pegangan tersebut telah ditandatangani antara ExxonMobil dengan San Miguel Corporation (SMC), kita akan lihat terma-terma perjanjian mereka, mungkin ia boleh dijual kembali kepada syarikat tempatan.

"Namun, kerajaan tidak boleh campur tangan keterlaluan kerana ia merupakan transaksi di antara entiti perniagaan," katanya pada sidang akhbar selepas melakukan pemantauan Skim Kawalan Harga Musim Perayaan Hari Raya Puasa 2011 di Pasar Tani Seksyen 17, di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai kekhuatiran pelbagai pihak berhubung penjualan Esso kepada syarikat minuman keras dari Filipina itu.

Dalam pada itu, Ismail Sabri berkata, secara peribadi, sudah tentu beliau juga mahu melihat syarikat tempatan memiliki Esso.

''Namun sebagai negara yang mesra perdagangan dan pelaburan, kerajaan tidak boleh terlalu campur tangan dalam urusan perniagaan,'' ujarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan