Selasa, 30 Ogos 2011

Kosmo Online - Rencana Utama

Kosmo Online - Rencana Utama


Wanita pertama serah barang kemas

Posted:

Wanita pertama serah barang kemas

Wanita pertama serah barang kemas

Oleh AMMAR JAZLAN MAD LELA
ammar.jazlan@kosmo.com.my

JARUM jam menunjukkan hampir pukul 3 petang. Sejak dari tengah hari, Siti Rahmah Kassim yang ketika itu berusia 29 tahun kelihatan sibuk menguruskan kehadiran ratusan peserta rombongan yang berkumpul di kawasan padang berhampiran pekan Rembau.

Biarpun agak keletihan, wanita itu tetap meneruskan tugas-tugasnya. Selaku penganjur, dia mahu semuanya berjalan lancar dan mengikut jadual yang ditetapkan.

Lapan buah bas yang ditempah khas juga sudah sedia di satu sudut. Kunjungan mereka ke Kuala Lumpur pada petang 30 Ogos 1957 itu bukan untuk bersuka ria, sebaliknya mahu menyaksikan satu peristiwa paling penting dalam sejarah negara.

Siti Rahmah sememangnya sudah lama menantikan tarikh keramat 31 Ogos 1957 itu. Perjuangannya bukan bemula sehari dua, tetapi sejak 1945 lagi melalui Persatuan Melayu Negeri Sembilan dan UMNO.

Dalam ceramahnya, dia banyak memberi kesedaran kepada masyarakat khususnya golongan wanita tentang kepentingan perjuangan membebaskan Tanah Melayu daripada penjajah.

Kini berusia 86 tahun, dia merupakan orang pertama menyerahkan barangan kemas bagi membantu rombongan Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ke London untuk menuntut kemerdekaan.

Liputan meluas

Kisah Siti Rahmah dipukul oleh ibunya sehingga bajunya berlumuran darah kerana memberi gelang perkahwinan pemberian ayahnya pada sebuah majlis yang berlangsung di Dewan Hang Tuah, Bandar Hilir Melaka juga mendapat liputan luas akhbar-akhbar di Tanah Melayu.

Lamunannya terhenti, tindakan sekumpulan peserta lelaki yang tiba-tiba turun dari bas menarik perhatiannya.

Rupa-rupanya, di dalam bas itu bukan sekadar peserta tetapi ada beberapa anggota polis cawangan khas British ditugaskan untuk menggagalkan rombongan berkenaan.

"Mereka cuba menakut-nakutkan segelintir peserta bahawa orang putih akan menjatuhkan bom menggunakan kapal terbang ketika Tunku Abdul Rahman melaungkan merdeka di Stadium Merdeka.

"Tidak hairanlah, ada peserta yang terpengaruh dan mahu pulang ke rumah, namun saya berjaya memujuk mereka kembali. Itu semua taktik jahat orang putih dalam usaha mengagalkan kemerdekaan negara," cerita anak kelahiran Batu Hampar, Negeri Sembilan itu.

Selepas melalui perjalanan panjang dan berliku-liku, rombongan dari Rembau itu akhirnya tiba di Padang Kelab Selangor, Kuala Lumpur ketika malam menjelma.

Siti Rahmah berkata, ibu negara seakan-akan berubah wajah dengan kehadiran ribuan orang ramai dan kenderaan yang datang dari segenap pelosok tanah air.

"Menjelang malam, suasana di sekitar Kuala Lumpur penuh meriah diterangi lampu jalan. Semua orang berpusu-pusu menuju ke Padang Kelab Selangor sambil membawa sepanduk dan bendera Persekutuan.

"Bangunan Sultan Abdul Samad kelihatan begitu gah diterangi lampu- yang berwarna-warni. Di tengah-tengah padang terdapat tiga tiang bendera yang mengibarkan bendera UMNO di sebelah kanan, bendera Union Jack di tengah dan bendera Perikatan di sebelah kiri," ujar bekas Ketua Pergerakan Kaum Ibu UMNO Bahagian Terentang (Rembau) itu.

Laungan Merdeka

Katanya, tepat pukul 11.55 malam, Tunku Abdul Rahman diiringi 30 ahli Perikatan bermotosikal dan polis pengiring pun tiba.

Ujarnya, Tunku telah disambut oleh Datuk Abdul Razak Hussein dan beberapa pemimpin daripada ketiga-tiga parti Perikatan yang mengiringinya ke pentas di tengah padang. Suasana yang sebelum itu riuh-rendah bertukar sunyi sepi, masing-masing tidak sabar menanti detik 12 malam yang menandakan tarikh kemerdekaan negara.

"Tepat pukul 12 malam, jam di menara berbunyi. Secara spontan laungan Merdeka berkumandang daripada ribuan rakyat jelata yang memenuhi segenap penjuru padang," jelasnya.

Ibu kepada enam cahaya mata itu berkata, saat yang tidak dapat dilupakan ialah ketika bendera Union Jack mula diturunkan dan lagu God Save The Queen dimainkan buat kali terakhir sebagai tanda berakhirnya pentadbiran British di Tanah Melayu.

Katanya, ketika itu air matanya mencurah-curah. Dia bagaikan tidak percaya Tanah Melayu akhirnya berjaya mencapai kemerdekaan selepas hampir 170 tahun dijajah British.

Pada malam itu juga, buat pertama kalinya lagu kebangsaan, Negaraku, diperdengarkan kepada umum. Ketika bendera Persekutuan Tanah Melayu yang kini lebih dikenali sebagai Jalur Gemilang dikibarkan, semua orang memberikan tabik hormat.

"Saya lihat wajah Tunku begitu berseri-seri selepas upacara malam itu, begitu juga dengan wajah-wajah rakyat jelata yang hadir.

"Masing-masing kelihatan begitu beremosi. Saya juga tidak terkecuali, ternyata perjuangan saya selama ini menyedarkan masyarakat tentang betapa pentingnya kemerdekaan telah berbalas," ujarnya yang kini bergelar Datuk dan memegang jawatan Pengerusi Tetap Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM) Negeri Sembilan.


PADA usia 86 tahun Siti Rahmah masih cergas dan mampu menjalankan tugasnya sebagai Pengerusi Tetap Perkim Negeri Sembilan.


Episod kemerdekaan negara tidak terhenti begitu sahaja. Keesokannya, kira-kira 20,000 rakyat jelata berkumpul di Stadium Merdeka untuk menantikan pengisytiharan kemerdekaan negara secara rasmi.

"Malam itu saya dan suami menginap di rumah seorang kenalan lama di ibu kota. Tepat pukul 5.30 pagi, kami sudah berada di pekarangan stadium sambil menantikan upacara bersejarah yang bakal diadakan.

"Ketika itu terbit kebimbangan mengenai kisah serangan bom seperti didakwa oleh polis-polis cawangan khas British benar-benar terjadi, bagaimanapun dari mula hingga akhir majlis berjalan lancar," jelasnya.

Menurut Siti Rahmah, upacara penuh simbolik di hadapan tetamu-tetamu kehormat seperti wakil kerajaan British dan wakil Raja-Raja Melayu jelas menandakan penjajahan British telah berakhir.

"Di atas pentas, saya melihat Tunku begitu segak dengan pakaian berwarna hitam Muskat ketika membaca watikah kemerdekaan. Ia diikuti laungan kemerdekaan sebanyak tujuh kali.

"Saat itu tiada kata-kata yang mampu diucapkan. Saya hanya mampu mengucapkan syukur kepada Allah di atas apa yang berlaku.

"Biarpun negara kini telah mencapai kemerdekaan selama 54 tahun, tidak bermakna perjuangan saya telah selesai. Saya akan terus berjuang selagi hayat dikandung badan," ujar serikandi terbilang itu.

Kalimuthu rindu saat bersama Tunku

Posted:

Kalimuthu rindu saat bersama Tunku

Kalimuthu rindu saat bersama Tunku


KENANGAN Kalimuthu bergambar bersama kereta rasmi Tunku Abdul Rahman (gambar kecil).


SEPERTI biasa, R. Kalimuthu bangun lebih awal berbanding penghuni-penghuni lain di sekitar Residensi yang terletak di Jalan Datuk Onn, Kuala Lumpur. Ketika itu jalan tersebut dikenali sebagai Jalan Brockman.

Sebagai salah seorang pemandu peribadi Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj yang ketika itu Ketua Menteri Tanah Melayu, sudah menjadi rutinnya menghantar anak-anak Tunku ke sekolah atau membeli pelbagai barangan basah di pasar berhampiran.

Bagaimanapun, pada 30 Ogos 1957, Kalimuthu mempunyai tugas yang lebih berat dan mencabar berbanding rutin sebelumnya.

Dia diarahkan bertugas untuk membawa Tunku menghadiri upacara pengistiharan kemerdekaan negara yang bakal diadakan di Padang Kelab Selangor menjelang tengah malam.

"Tidak hairanlah, hari itu saya begitu bersemangat bekerja. Pagi-pagi lagi saya sudah bangun membasuh kenderaan rasmi Tunku dan memastikan ia berada di dalam keadaan baik," kata anak kelahiran Kampung Paya Rumput, Melaka itu.

Sekitar pukul 11 malam, 30 unit ahli Perikatan bermotosikal dan pasukan polis pengiring telah tiba di Residensi. Kehadiran mereka adalah untuk mengiringi kenderaan Tunku sehingga ke Padang Kelab Selangor.

Kalimuthu yang kini menumpang di rumah salah seorang anaknya di Jinjang Selatan, Kuala Lumpur berkata, Tunku yang segak berbaju Melayu pada malam itu kelihatan begitu ceria sepanjang perjalanan.

Katanya, biarpun laluan di sekitar ibu negara ketika itu agak sesak dengan kehadiran orang ramai dan pelbagai jenis kenderaan, namun konvoi yang dinaiki tetap berjalan lancar.

Perasaan sebak

"Sebaik tiba, saya terkejut melihat ribuan rakyat jelata telah memenuhi sekitar Padang Kelab Selangor dan Bangunan Sultan Abdul Samad.

"Kesemua mereka bersorak. Sebaik melihat kenderaan dan kelibat Tunku, laungan Merdeka tiba-tiba bergema di sekitarnya," ceritanya.

Selepas menurunkan Tunku yang disambut beberapa pemimpin masyarakat, dia mula meletakkan kenderaan di kawasan yang dikhaskan untuk tetamu-tetamu kehormat yang telah tiba lebih awal.

Biarpun sekadar melihat dari jauh, Kalimuthu tetap berbangga kerana menjadi salah seorang individu penting dalam sejarah negara pada malam itu.

"Sebaik melihat bendera Union Jack diturunkan, perasaan saya tiba-tiba menjadi sebak.

"Siapa sangka, Tanah Melayu akhirnya mencapai kemerdekaan yang diidam-idamkan setiap rakyat jelatanya," ujarnya yang kini uzur akibat sakit tua.

Keesokannya, 31 Ogos 1957, sekali lagi dia diarahkan untuk membawa Tunku ke Stadium Merdeka.

Pagi itu, Tunku kelihatan segak dengan pakaian khas yang sering dipakai oleh pembesar-pembesar Melayu dan kerabat diraja Kedah.

Katanya, stadium yang baru siap itu bergema dengan laungan kemerdekaan sebaik Tunku selesai membaca watikah kemerdekaannya di atas pentas.

"Saya juga tidak melepaskan peluang menjerit laungan Merdeka bersama-sama Tunku pada pagi itu," jelasnya.

Kalimuthu mula mengenali Tunku ketika bertugas sebagai penghantar surat di Persatuan Bola Sepak Selangor.

Ketika itu Tunku bertugas sebagai Timbalan Pendakwa Raya dan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaya.

"Tunku menawarkan saya bekerja sebagai pemandu sambilan. Hanya selepas tahun 1957, barulah saya bekerja secara rasmi dengan pendapatan sekitar RM400 sebulan," jelasnya.

Dikurniakan 14 cahaya mata, 27 cucu dan 11 cicit hasil perkahwinan daripada dua orang isteri, Suppamah (meninggal dunia) dan S. Thenam, Kalimutuhu berkata, dia berkhidmat sebagai pemandu Tunku selama lebih 40 tahun sebelum bersara pada tahun 1990.

Katanya, sepanjang tempoh itu dia begitu menghormati Tunku yang disifatkan seorang negarawan yang ulung dan tiada tolak bandingnya.

"Rutin hariannya begitu sibuk dengan pelbagai urusan dan mesyuarat di seluruh negara. Bagaimanapun, dia tetap mempunyai masa untuk bersama keluarga atau bermain golf yang menjadi sukan kegemarannya," katanya.

Menyifatkan Tunku sebagai seorang majikan yang berdedikasi dan sentiasa menjaga kebajikan para pekerja, Kalimuthu berkata, dia sentiasa merindui kenangan bersama Tunku suatu ketika dahulu.

"Saya antara insan bertuah yang dapat berdamping dengan Tunku sepanjang usianya. Semua kenangan itu akan sentiasa terpahat dalam memori saya," katanya.

Tiada istilah raya ketika berperang

Posted:

Tiada istilah raya ketika berperang

Tiada istilah raya ketika berperang

Oleh ADLAN JAAFAR
adlan.jaafar@kosmo.com.my


MOHD. AZIM ABD. RAHMAN TUNKU MUKMINAH bergambar dengan bingkai gambar yang memaparkan foto-foto kenangan bersama Tunku Abdul Rahman.


PADA pagi Jumaat lebih 60 tahun lalu, Datuk Tunku Mukminah Tunku Muhammad Jiwa sedang bersiap-siap untuk ke sekolah.

Tiba-tiba, beliau dikejutkan dengan berita peperangan yang meletus di tanah tumpah darahnya, negeri Kedah. Sejak hari tersebut, sesi persekolahannya tergantung dan beliau hanya tinggal di rumah menanti perang tamat.

"Setiap petang Mak Ungku duduk di pekarangan rumah yang terletak di Jalan Langgar dan sering melihat keluarga mengusung mayat yang kebanyakannya keturunan India.

"Ketika itu penyakit berjangkit seperti malaria cepat menular dan ia membawa maut jika tidak dirawat," kenang Tunku Mukminah ketika ditemui di kediamannya di Subang Jaya.

Lebih mesra dipanggil sebagai Mak Ungku, anak saudara Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra itu berkata, keganasan Jepun tidak pernah memilih darjat atau darah keturunan seseorang.

Rumah Almarhum ayah beliau pernah menjadi mangsa apabila digeledah dan diperiksa manakala nyawa ayahnya berada dalam keadaan terancam disebabkan tindakan askar Jepun seramai empat orang itu.

Bagaimanapun, Almarhum ayah Tunku Mukminah bernasib baik kerana ketua askar tersebut mengetahui hal berkenaan. Dia sempat menyelamatkan Almarhum daripada sebarang tindakan kejam.

"Lalu, ketua mereka memerintahkan askar-askarnya itu menjalani hukuman seppuku (ritual membunuh diri dengan memotong perut) di hadapan Almarhum (ayah)," ujar Tunku Mukminah kepada Kosmo! baru-baru ini.

Tambah beliau, disebabkan menyaksikan kejadian tersebut di depan mata, ayahnya mengalami demam panas mengejut dan berpanjangan.

Melalui pemerhatian Tunku Mukminah, ketika zaman Jepun selama empat tahun, rakyat sentiasa hidup dalam ketakutan dan tidak pernah menyambut sebarang hari perayaan terutamanya Aidilfitri.

"Apabila terdengar bunyi pesawat terbang melewati kawasan, orang kampung cepat-cepat menghadang lampu pelita supaya tidak dikesan," ujarnya yang mempunyai tiga orang anak hasil perkahwinan dengan Allahyarham Syed Hussain Syed Mansor.

Ditikam Jepun

Tambah beliau, rakyat hanya sibuk mencari makanan untuk meneruskan hidup dan sentiasa takut tatkala terpandang kelibat tentera Jepun. Jika tidak menghormati mereka, padahnya akan diseksa.

Menurut Tunku Mukminah, ayahnya juga pernah hampir ditikam kerana tidak tunduk kepada Jepun ketika berjalan di bandar tetapi terselamat apabila seorang Benggali berteriak memberitahu bahawa ayahnya seorang putera raja.

Makanan juga amat susah walaupun Tunku Mukminah bernasib baik kerana dapat menjamah nasi tetapi sepanjang tempoh tersebut dia tidak pernah merasai kemanisan gula.

"Kesannya, sehingga kini Mak Ungku minum kopi tanpa gula," kata Tunku Mukminah yang kini berusia 79 tahun.

Suasana perayaan Aidilfitri hanya kembali terasa selepas Jepun menyerah kalah dan lama-kelamaan sambutan hari raya semakin meriah.

Imbas Tunku Mukminah, Perdana Menteri Pertama Malaysia sangat suka berkumpul beramai-ramai dengan ahli keluarga dan mengadakan jamuan.

"Almarhum Tunku pasti memasak sendiri juadah jika jamuan kecil-kecilan untuk keluarga diadakan," kata Tunku Mukminah yang amat rapat dengan Tunku Abdul Rahman.

Kata Tunku Mukminah, makanan kegemaran bapa kemerdekaan itu ialah puding Yorkshire dan daging lembu panggang selain menggemari hidangan itik golek masakannya.

"Sifat Almarhum adalah apabila makan hidangan Inggeris, dia akan mengamalkan cara menjamu selera gaya tulen Eropah iaitu siap dengan etika susunan sudu, garfu dan pisau. Jika lauk-pauk Melayu pula, dia akan makan dengan tertib Melayu yang sopan.

Wanita yang kini aktif dengan aktiviti Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) dan Pandu Puteri itu memberitahu, Almarhum meminati penyanyi adik-beradik Hamzah Dolmat dan Kamariah Nor. Setiap kali Almarhum menganjurkan keramaian pasti Almarhum memanggil kedua-dua penyanyi itu.

Komunis

Lain pula pengalaman yang dilalui oleh seorang pesara polis yang kini tinggal di Padang Temu, Melaka, Ibrahim Abu. Dia adalah antara penduduk di Tanah Melayu yang dikerah menganggotai khidmat negara (NSSC) pada tahun 1950 hingga 1951.

Kemudian, pada tahun 1962, dia mengambil keputusan untuk menjadikan polis sebagai pekerjaan tetap sehingga pencen pada tahun 1992.

Sepanjang tempoh itu, dia melihat sendiri peristiwa-peristiwa berdarah disebabkan komunis malah kebanyakan mangsa terdiri daripada anggota pasukannya.

Antara tugasnya ketika menjadi NSSC adalah mengiring, mengawal dan memeriksa penduduk Kampung Baru yang bekerja sebagai pembalak kerana dikhuatiri mereka menjadi tali barut komunis dengan memberi bekalan makanan.

Kekhuatiran pihak berkuasa terbukti benar apabila Ibrahim menyaksikan seramai enam orang pengiring diserang hendap ketika perjalanan mengiringi penduduk kampung ke hutan.

Kejadian yang berlaku pada tahun 1951 di Rompin, Pahang itu telah mengorbankan kesemua anggota NSSC apabila troli besi yang dinaiki mereka meletup.

"Selain itu, banyak lagi perbuatan komunis yang cuba menyusahkan penduduk seperti mencuri rel kereta api sehingga tren tergelincir di Johor Bahru manakala di Air Kuning, Perak pula seramai 16 orang NSSC telah dihantar ke hutan untuk menyiasat sebuah lori balak terbakar.

"Namun, kesemuanya telah diserang dan 12 orang daripada mereka telah mati dalam serangan itu manakala empat orang lagi terselamat disebabkan sempat menyorok dalam tayar," ujar Ibrahim yang kini berumur 80 tahun.

Bunuh komunis

Malah, dia juga pernah menembak mati seorang komunis ketika bertugas di Cawangan Khas E3F dalam Operasi Beruang pada tahun 1980-an.

Operasi Beruang mendapat nama kerana pasukannya pernah menyerang sebuah kawasan di sebatang pokok yang menjadi tempat Letter Dump. Ia merujuk kepada tempat rahsia buat anggota komunis berhubung. Operasi itu mendapat nama sempena keadaan pokok tersebut yang sering menjadi tempat beruang mencakar-cakar kuku.

"Saya berjaya menembak mati seorang pengganas komunis selepas menunggu berjam-jam lamanya kerana yakin dengan maklumat yang diperoleh daripada ahli komunis yang belot.

"Selain itu, saya pernah bertugas di Sarawak dan menentang anggota gerila berhaluan kiri yang dipanggil Pasukan Rakyat Kalimantan Utara (Paraku) pada tahun 1960-an," ujarnya.

Bercerita tentang sambutan hari raya ketika berkhidmat sebagai anggota polis, Ibrahim kerap mendapat giliran berkawal di pos kawalan hutan (fort) pada hari kebesaran Islam itu.

Kawalan menjadi memuncak sejak kes pembunuhan Ketua Polis Negara ketika itu, Tan Sri Abdul Rahman Hashim pada tahun 1974 dan Ketua Polis Perak, Tan Sri Khoo Chong Kong pada 1975. Kedua-duanya dipercayai ditembak oleh penjahat komunis.

"Ketika bertugas pada musim raya, sudah pasti saya sedih apabila terdengar takbir raya pada pagi Syawal. Namun, tugas harus diutamakan kerana fort wajib dikawal seperti hari-hari biasa," katanya yang kali terakhir bertugas mengawal Fort Tapong di Perak.

Sebelum bersara daripada dunia polis, dia telah dianugerahkan Pingat Pangku Negara (PPN) oleh Yang di-Pertuan Agong, Sultan Iskandar Al-Haj ibni Almarhum Sultan Ismail pada tahun 1988.

Kesan keamanan

Bagi penyanyi yang mendapat gelaran Raja Gelek Malaysia, Datuk M. Daud Kilau, 70, cara menyambut dan persediaan raya zaman sebelum merdeka sangat berbeza dengan sekarang.

Namun, itu adalah lambang kepada kemodenan dan kemajuan yang dikecapi kesan daripada kemerdekaan yang telah dicapai.

Menurut M. Daud, dahulu umat Islam akan membayar zakat fitrah dengan menyerahkan sendiri sebungkus beras sama seperti kadar bayaran satu gantang Baghdad makanan asasi.

Jadi, katanya, di tempat pembayaran zakat, terdapat bungkusan diperbuat daripada daun mengkuang yang dipanggil bajam. Dalamnya terisi beras seberat satu gantang.

Bajam disusun sehingga pada ketinggian tertentu yang boleh dicapai manusia bermula awal bulan Ramadan sehingga pagi raya.

Apabila penduduk kampung datang untuk membayar fitrah, mereka secara perseorangan akan membeli beras dalam bajam dan amil akan menyorong bungkusan sebelum akad terima zakat dibuat.

"Bagaimanapun, ketika penghujung tahun 1960-an dan awal 1970-an, bajam sudah tidak kelihatan manakala bayaran zakat menggunakan resit pula," katanya.

Tambah M. Daud, ketika zaman dia kanak-kanak, televisyen merupakan barang mewah yang hanya boleh dimiliki oleh orang berada.

Ketika menonton hari kemerdekaan Tanah Melayu pada tanggal 31 Ogos 1957, dia dan penduduk kampung beramai-ramai menonton di rumah keluarga kaya di kampungnya.

Tambah M. Daud, untuk mendapatkan pengumuman tarikh raya pula kadangkala memakan masa yang panjang untuk diketahui berbanding zaman sekarang.

"Pengumuman hanya diketahui oleh mereka yang mendengar pengumuman daripada radio. Orang yang mendengar itu pula akan menyebarkan berita tersebut ke serata kampung.

"Pada zaman itu terdapat sejenis gendang dipanggil kentong yang berfungsi untuk mengejutkan orang bangun bersahur. Dengan alat itu juga pengumuman dibuat sambil berteriak 'Raya!'," ujar penyanyi yang berasal dari Bagan Datoh, Perak itu.

Hebahan itu akan disambut oleh penduduk kampung lain dengan memberitahu berita kemunculan anak bulan Syawal itu ke bahagian kampung lain.

Tambahnya, berita tersebut sampai ke pengetahuan penduduk kampung sangat lewat iaitu antara pukul 10 hingga 11 malam terutama kepada mereka yang tinggal jauh di pedalaman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan