Jumaat, 4 Mac 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Lelaki bunuh kekasih enggan jual anak

Posted:

Lelaki bunuh kekasih enggan jual anak

Lelaki bunuh kekasih enggan jual anak


ANGGOTA polis mengangkat mayat K. Magapugie yang ditemui mati dipercayai dipukul di Taman Sejati Indah, Sungai Petani, Kedah, semalam.


SUNGAI PETANI 4 Mac - Pasangan ini hidup bersekedudukan lebih setahun lalu dan hasilnya dikurniakan seorang 'cahaya mata' berusia kira-kira dua bulan.

Sepanjang tempoh tersebut, wanita itu kerap mengadu kepada jiran yang dia dipukul teman lelakinya.

Malah, difahamkan mangsa pernah lari ke rumah ibunya di Johor Bahru kerana tidak tahan dipukul tetapi kembali berdamai selepas dipujuk teman lelakinya.

Namun, segala-galanya berakhir hari ini apabila wanita terbabit ditemui mati dengan kesan lebam di bahagian kepala.

Mangsa dipercayai dipukul menggunakan objek tumpul yang ditemui di rumah sewanya di Jalan Indah 6, Taman Sejati Indah, dekat sini hari ini.

Mangsa, K. Magapugie, 33, dikatakan bertengkar dengan teman lelakinya berusia 23 tahun selepas didakwa enggan menyerahkan bayi mereka untuk dijual kepada orang lain akibat kesempitan hidup.

Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Mohd. Zakaria Ahmad, pada mulanya lelaki itu tampil membuat laporan di Balai Polis Sungai Petani memaklumkan isterinya mati terjatuh di dalam rumah.

"Suspek membuat laporan polis kira-kira pukul 9 pagi. Bagaimanapun tingkah lakunya yang mencurigakan mendorong polis menghantar sepasukan anggota ke rumah terbabit untuk membuat pemeriksaan," katanya ketika ditemui pemberita di tempat kejadian di sini hari ini.

Hadir sama Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Hashim Ali.

Mohd. Zakaria berkata, polis yang tiba di rumah terbabit mendapati mayat mangsa ditutup rapi dengan kain dan diletakkan di ruang tamu.

"Pemeriksaan lanjut mendapati ada beberapa kesan kecederaan di bahagian badan dan kepala mangsa. Ekoran itu, suspek ditahan bagi membantu siasatan," katanya.

Beliau memberitahu, berdasarkan keterangan saksi, pasangan tersebut dikatakan bergaduh kira-kira pukul 4 pagi ini.

"Kedua-duanya bertengkar dengan kuat sehingga boleh didengari oleh jiran-jiran pada awal pagi. Tidak lama selepas itu, suspek dikatakan keluar dari rumah dan kembali semula tetapi jiran-jiran tidak lagi mendengar suara wanita terbabit," katanya.

Tambah Mohd. Zakaria, semakan lanjut mendapati, pasangan itu tinggal tanpa ikatan perkahwinan sejak lebih setahun lalu dan hasilnya mempunyai seorang anak lelaki berusia kira-kira dua bulan.

"Suspek tidak mempunyai pekerjaan tetap sementara mangsa pula tidak bekerja. Kita percaya, pasangan ini menghadapi masalah kewangan kerana didapati gagal membayar tunggakan bil elektrik serta air sejak beberapa bulan lalu," katanya.

Kata beliau, siasatan kes tersebut dianggap selesai berikutan penahanan suspek berkenaan.

"Polis mengklasifikasikan kes itu di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu membunuh dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman mati mandatori," katanya.

Katanya, mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) untuk dibedah siasat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dua suspek kes bunuh pemandu teksi ditembak mati

Posted:

Dua suspek kes bunuh pemandu teksi ditembak mati

Dua suspek kes bunuh pemandu teksi ditembak mati


HAMZA Taib (tengah) menunjukkan beberapa butir peluru dan pistol yang dirampas daripada penjenayah ditembak mati semasa sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sabah, Kota Kinabalu, semalam.


KOTA KINABALU 4 Mac - Polis menembak mati dua penjenayah yang dikehendaki kerana dipercayai terlibat dalam kes pembunuhan pemandu teksi di ladang kelapa sawit di Jalan Sungai Batang, Sandakan, Isnin lalu.

Dalam kejadian pukul 2.05 petang semalam, kedua-dua suspek itu ditembak kira-kira tujuh kilometer dari lokasi pemandu teksi terbabit dibunuh.

Pesuruhjaya Polis Negeri, Datuk Hamza Taib berkata, penjenayah itu berjaya dikenal pasti hasil maklumat awam dan intipan pihak polis.

"Apabila sampai di tempat kejadian, lelaki berkenaan diarahkan menyerah diri tetapi telah bertindak melepaskan tembakan kearah polis.

"Pasukan polis terpaksa membalas tembakan dan mengenai kedua-dua penjenayah itu," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Negeri, di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Negeri, Senior Asisten Komisioner Omar Mamah dan Timbalannya (Risikan dan Operasi), Asisten Komisioner Mohd. Khalil Mohd. Kadir.

Pada Isnin lalu seorang pemandu teksi ditemui mati tertiarap berhampiran teksinya dengan kesan tembakan di mulut dan kerongkong di kawasan tapak pembinaan Universiti Malaysia Sabah (UMS) Jalan Sungai Batang, Batu 10, Sandakan.

Mangsa, Junaidi Saman, 53, dijumpai oleh seorang pengawal keselamatan tapak pembinaan tersebut dalam keadaan tertiarap kira-kira satu meter daripada teksinya pada pukul 6.30 petang.

Menurut Hamza, hasil pemeriksaan di lokasi kejadian menemui sepucuk pistol jenis Colt 45, empat butir peluru dan telefon bimbit daripada suspek-suspek.

Katanya, bagaimanapun tiada sebarang pengenalan identiti ditemui pada suspek-suspek berusia 30-an itu.

"Motif kejadian masih disiasat dan kita tidak menolak kemungkinan samun dan balas dendam.

"Pihak polis percaya penjenayah itu terlibat dalam pembunuhan pemandu teksi berdasarkan kepada jenis senjata yang digunakan," katanya.

Beliau berharap orang ramai terus memberi kerjasama dengan menyalurkan maklumat kepada pihak polis bagi membanteras jenayah di negeri ini.

"Jadi saya ingin merakamkan terima kasih kepada orang ramai yang beri maklumat tersebut kepada polis," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan