Sabtu, 12 Mac 2011

Utusan Online - Dalam Negeri

Utusan Online - Dalam Negeri


Sungai Bonus punca adenovirus?

Posted:

Sungai Bonus punca adenovirus?

Sungai Bonus punca adenovirus?

Oleh WAN RAHIMAH WAN DRAMAN
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 11 Mac - Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak menolak kemungkinan keracunan makanan dan faktor persekitaran antara punca menyebabkan kematian seorang pelatih di Pusat Latihan Polis (Pulapol) Jalan Semarak di sini pada Selasa lalu.

Malah, Sungai Bonus yang mengalir di dalam pusat latihan tersebut dikatakan boleh menyumbang kepada punca merebaknya adenovirus, yang dikesan punca kematian ke atas pelatih Konstabel Mohd. Azizan Azizi, 21.

Yang pasti, virus 'maut' bawaan tikus yang melanda pusat latihan itu belum ditangani sepenuhnya apabila seramai 32 pelatih masih ditahan di Hospital Besar Kuala Lumpur (HKL) akibat mengalami simptom jangkitan virus berkenaan sehingga pukul 4 petang ini.

Salah seorang daripada mereka pula ditempatkan ke pusat rawatan rapi (ICU) HKL.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Hussin Ismail berkata, seramai 560 pelatih, termasuk enam staf kini ditempatkan di pusat pengasingan dalam Pulapol sebagai langkah berjaga-jaga.

Jumlah itu, katanya, didapati meningkat berbanding seramai 412 pelatih yang diasingkan untuk menerima rawatan lanjut semalam.

"Jumlah mereka yang ditahan di hospital dan pusat pengasingan dalam Pulapol akan bertambah dan berkurang bergantung kepada hasil pemeriksaan yang dijalankan secara berterusan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis serah dan terima tugas jawatan Pengarah Jabatan Logistik Polis Diraja Malaysia (PDRM) di Mes Pegawai Kanan, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman hari ini.

Serangan adenovirus yang berpunca daripada kencing tikus itu meragut nyawa seorang pelatih Pulapol pada malam Selasa lalu.

Ekoran itu, pelbagai langkah dengan kerjasama beberapa agensi termasuk pasukan perubatan Kementerian Kesihatan terlibat dan kini giat menangani virus berkenaan daripada terus merebak.

Semua latihan dan aktiviti di Pulapol telah digantung sehingga ia disahkan selamat oleh pihak Kementerian Kesihatan.

Menurut Hussin, mana-mana pelatih dan individu sama ada di dalam atau luar Pulapol yang didapati ada tanda-tanda jangkitan seperti demam, batuk dan cirit-birit akan diarah menjalani pemeriksaan segera.

"Mereka ini akan terus ditempatkan di pusat pengasingan sama ada dalam Pulapol atau di hospital, bergantung kepada tahap jangkitan dialami.

"Tindakan segera ini penting segala langkah berjaga-jaga agar virus berjangkit ini tidak terus merebak," katanya.

Malah, tegas beliau, perkhidmatan pengusaha makanan di kantin dalam pusat latihan berkenaan juga telah dihentikan.

Sebarang aktiviti dan langkah seterusnya bergantung kepada laporan hasil ujian dan kajian dari Kementerian Kesihatan, katanya.

Bagi meningkatkan keselamatan tahap kesihatan para pelatih untuk jangka panjang, Hussin berkata, sebuah bangunan asrama dan pusat pentadbiran baru di Pulapol telah sedia untuk digunakan.

Kedua-dua bangunan bernilai RM114 juta itu kini dalam proses untuk diisi, tambahnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lanun: India mohon kerjasama Malaysia

Posted:

Lanun: India mohon kerjasama Malaysia

Lanun: India mohon kerjasama Malaysia

Oleh Marzuki Yusoff


Dr. Manmohan Singh menerima kunjungan hormat Muhyiddin Yassin di kediaman Perdana Menteri India itu di New Delhi, kelmarin. – BERNAMA


NEW DELHI 11 Mac – India berharap Perjanjian Kerjasama Ekonomi Komprehensif (CECA) dengan Malaysia dapat berjalan lancar selain meminta kerjasama dalam memerangi ancaman lanun di perairan antarabangsa.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, harapan tersebut dinyatakan oleh Dr. Manmohan Singh dalam pertemuan mereka di kediaman Perdana Menteri India itu, semalam.

Menurut Muhyiddin, Manmohan begitu komited untuk melihat semua perkara yang dipersetujui oleh kedua-dua negara dapat dilaksanakan apabila CECA berkuat kuasa pada Julai tahun ini.

Mengenai ancaman lanun Somalia, kata Muhyiddin, beliau menyatakan pendirian Malaysia yang turut memandang serius isu tersebut.

''Saya telah memaklumkan kepada Perdana Menteri India bahawa beberapa orang lanun Somalia yang ditangkap kini dalam proses menghadapi perbicaraan.

''Usaha menangani ancaman lanun ini selain melibatkan komitmen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), ia juga memerlukan kerjasama dari negara-negara yang menggunakan laluan perdagangan tersebut,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan ucapan bertajuk, Pentadbiran Global di Abad Ke-21: Isu-Isu Berbangkit dan Cabaran' di Hotel Taj Mahal di sini, hari ini.

Program itu anjuran Pertubuhan Perundingan Undang-Undang Asia - Afrika dengan kerjasama Kementerian Luar India. Muhyiddin dalam rangka lawatan rasmi lima hari ke negara ini atas jemputan Manmohan.

Mengulas lanjut, Timbalan Perdana Menteri berkata, Manmohan juga gembira dengan kerjasama yang semakin erat antara kedua-dua negara terutama dalam bidang pelaburan, perdagangan, sosial dan sebagainya.

''Manmohan juga berterima kasih atas penglibatan banyak syarikat Malaysia dalam usaha membangunkan projek infrastruktur di India.

''Dalam pertemuan itu, saya mengambil kesempatan memaklumkan kepada Manmohan mengenai harapan syarikat-syarikat Malaysia agar kerajaan India dapat membantu syarikat terbabit supaya dapat terus berkembang,'' tambahnya.

Menurut Muhyiddin, beliau juga turut menyentuh mengenai kerjasama baru yang lebih erat dengan India dalam bidang lain termasuk pelancongan, pendidikan dan teknologi maklumat yang negara itu lebih ke hadapan,'' katanya.

Pada sidang akhbar sama, Muhyiddin memberitahu, Manmohan berharap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dapat hadir ke upacara sambutan ke-20 memperingati hubungan India - ASEAN yang akan berlangsung di New Delhi.

Mengulas pertemuannya dengan Menteri Luar India, S.M. Krishna, Timbalan Perdana Menteri berkata, Malaysia berharap negara itu dapat menyelesaikan isu cukai berganda dan perkara-perkara berkaitan dengan kastam.

''Malaysia juga menyatakan harapan agar India dapat memberi sokongan terhadap kita dalam badan-badan antarabangsa yang Malaysia menjadi ahli seperti dalam Badan Hak Asasi Manusia, Majlis Perundingan Antarabangsa dan lain-lain lagi,'' ujarnya. – UTUSAN

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tadbiran global elak krisis dunia - Muhyiddin

Posted:

Tadbiran global elak krisis dunia - Muhyiddin

Tadbiran global elak krisis dunia - Muhyiddin

NEW DELHI 11 Mac - Bencana alam, isu kemiskinan, ekonomi dan ketidakstabilan politik sehingga menjejaskan sesebuah negara memerlukan satu mekanisme global bagi mengelak berlakunya lebih banyak krisis dan kekacauan di dunia ini.

Selain itu, negara-negara kecil perlu segera disediakan mekanisme agar suara mereka dapat didengari secara lebih berkesan di peringkat antarabangsa terutama dalam isu-isu berkaitan ekonomi dan kewangan global.

Ketika melontarkan pandangannya mengenai konsep pentadbiran global kepada para diplomat asing, ahli akademik dan pemimpin pertubuhan bukan kerajaan (NGO) antarabangsa di sini hari ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, banyak isu dan permasalahan besar yang berlaku di sesebuah negara atau rantau, tidak boleh lagi dianggap sebagai masalah domestik negara atau rantau terbabit.

Perkembangan pesat dalam teknologi maklumat, kata beliau, menyebabkan masyarakat dunia pada abad ini menjadi semakin bergantung antara satu sama lain sehingga tragedi besar yang menimpa sesebuah rantau seperti bencana alam atau krisis kewangan termasuk akibat salah urus negara bakal memberi kesan kepada rantau lain dari segi ekonomi dan sosial.

''Jika sebuah kilang misalnya menutup operasi, ia menjejaskan peluang pekerjaan serta pasaran global. Apabila berjuta-juta penduduk menganggur, keadaan itu akan mewujudkan kekecewaan rakyat sehingga boleh mencetuskan ketidakstabilan dan huru-hara.

''Begitu juga jika sesebuah pemerintahan tidak berupaya menguruskan negara, ia boleh memburukkan lagi krisis kewangan bukan saja di negara mereka tetapi boleh menular ke seluruh dunia," tegasnya.

Timbalan Perdana Menteri berkata demikian ketika menyampaikan ucapan bertajuk, ''Pentadbiran Global di Abad ke-21: Isu-Isu Berbangkit dan Cabaran'' pada program khas anjuran Pertubuhan Perundingan Undang-Undang Asia - Afrika (AALCO) dengan kerjasama Kementerian Luar Negara India di Hotel Taj Mahal.

Muhyiddin dalam rangka lawatan rasmi lima hari ke India atas jemputan Perdana Menteri negara ini, Dr. Manmohan Singh dan Menteri Luarnya, S.M. Krishna.

Dalam ucapannya itu juga, Timbalan Perdana Menteri berkata, cabaran yang dihadapi oleh pemerintah dunia pada abad ini ialah bagaimana mahu mewujudkan satu sistem pentadbiran global yang benar-benar efektif dan boleh pula diinteraksikan di kalangan negara lain atau rantau. - UTUSAN

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan