Selasa, 28 Disember 2010

Utusan Online - Muka Hadapan

Utusan Online - Muka Hadapan


Tiga negeri alami perubahan

Posted:

Tiga negeri alami perubahan

Tiga negeri alami perubahan

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my


Tengku Adnan Tengku Mansur, memegang senarai nama pada sidang media Pelantikan Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri-Negeri 2011 di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 27 Dis. – Spekulasi mengenai perubahan kepimpinan baru UMNO negeri-negeri terjawab apabila tiga negeri iaitu Kedah, Terengganu dan Pulau Pinang yang sebelum ini diterajui oleh Naib Presiden dikembalikan kepada pemimpin-pemimpin di peringkat negeri.

Ketiga-tiga negeri terbabit menerima perubahan di peringkat pengerusi dan timbalan pengerusi.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor ketika mengumumkannya berkata, perkara itu telah diputuskan sendiri oleh Presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Di Kedah beliau berkata, Datuk Ahmad Bashah Md. Hanipah dipilih sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri itu dengan mengambil alih tugas daripada Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal.

''Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Tun Mahathir pula telah dilantik sebagai timbalan beliau. Di Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said akan mengetuai semula UMNO negeri yang sebelum ini dipegang oleh Naib Presiden, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengumumkan pelantikan semula Pengerusi dan Timbalan Pengerusi UMNO negeri di Ibu Pejabat UMNO di sini hari ini yang berkuat kuasa 1 Januari ini.

Tengku Adnan berkata, bagi jawatan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Terengganu dipegang oleh Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, Yahya Khatib.

Di Pulau Pinang beliau berkata, jawatan Pengerusi Perhubungan UMNO negeri yang sebelum ini dipegang oleh Naib Presiden, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi bertukar tangan kepada timbalannya, Datuk Zainal Abidin Osman.

Beliau berkata, kekosongan jawatan yang ditinggalkan oleh Zainal Abidin itu diisi oleh Senator Datuk Musa Sheikh Fadzir.

Di Perlis pula ujarnya, jawatan pengerusi masih dipegang oleh Menteri Besarnya, Datuk Seri Dr. Md Isa Sabu tetapi di peringkat timbalan pengerusi jawatan itu diserahkan kepada bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim menggantikan Datuk Zahidi Zainul Abidin.

Dalam perkembangan sama beliau berkata, sembilan lagi negeri tidak mengalami perubahan termasuk Selangor dan Wilayah Persekutuan.

''Ini bermakna Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin masing-masing masih mengekalkan jawatan sebagai pengerusi di Selangor dan Wilayah Persekutuan,

''Begitu dengan timbalan bagi kedua-dua negeri juga tidak mengalami sebarang perubahan,'' katanya lagi.

Bagi negeri-negeri lain katanya adalah seperti berikut - (Negeri Sembilan) pengerusi, Datuk Seri Mohamad Hasan dan timbalan pengerusi, Datuk Shaziman Abu Mansor ; (Pahang) Pengerusi, Datuk Seri Adnan Yaakob dan timbalannya, Datuk Mohd. Sharkar Shamsudin .

Lain-lain negeri katanya, (Melaka) pengerusi, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dan timbalannya Datuk Wira Abu Seman Yusop; (Johor) pengerusi, Datuk Abdul Ghani Othman dan timbalan pengerusi, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad

''(Sabah) pengerusinya, Datuk Seri Musa Aman dan timbalan pengerusi, Datuk Seri Datuk Mohamad Salleh Tun Said, Perak pula akan diterajui Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir manakala timbalannya, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah,'' katanya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Perubahan kembalikan sokongan kepada BN

Posted:

Perubahan kembalikan sokongan kepada BN

Perubahan kembalikan sokongan kepada BN

KUALA LUMPUR 27 Dis. - Kepimpinan baru UMNO Pulau Pinang digesa supaya menyelesaikan segera masalah dalaman di beberapa bahagian tertentu demi mengembalikan sokongan rakyat terhadap Barisan Nasional (BN).

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, bagi memastikan perkara itu berlaku, kepimpinan baru parti di negeri berkenaan perlu merapatkan hubungan sesama Ahli Jawatankuasa (AJK) Perhubungannya.

"Teruskan agenda yang telah dirancangkan semasa saya menjadi Pengerusi Badan Perhubungan (UMNO) Pulau Pinang," katanya dalam khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada Utusan Malaysia hari ini.

Ahmad Zahid diminta mengulas tentang pelantikan Datuk Zainal Abidin Osman sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Pulau Pinang yang baru berkuat kuasa hari ini, bagi menggantikannya di jawatan itu.

Dalam satu sidang akhbar hari ini, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor turut mengumumkan pelantikan Datuk Musa Sheikh Fadzir sebagai timbalan Zainal serta perubahan dalam dua lagi barisan kepimpinan UMNO negeri iaitu Terengganu dan Kedah.

Ahmad Zahid menambah, perubahan dalam kepimpinan UMNO negeri itu menunjukkan keyakinan Presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak terhadap kedua-dua pemimpin tempatan tersebut.

Justeru katanya, barisan pimpinan baru UMNO Pulau Pinang perlu berusaha keras untuk mengembalikan sokongan rakyat kepada BN memandangkan ramai daripada mereka yang telah 'merajuk' dengan parti termasuk dari kalangan orang Melayu sendiri.

Selepas pilihan raya umum lalu, UMNO membuat keputusan untuk meletakkan tiga Naib Presidennya mengetuai jentera parti iaitu masing-masing di Pulau Pinang, Kedah dan Terengganu sementara Najib menerajui Selangor manakala Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin pula mengetuai jentera di Wilayah Persekutuan.

Bagaimanapun, pengumuman hari ini menyaksikan Najib dan Muhyiddin kekal di portfolio negeri berkenaan.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan