Selasa, 28 Disember 2010

Utusan Online - Dalam Negeri

Utusan Online - Dalam Negeri


Memorandum kongsi kepakaran siasat kes kejuruteraan

Posted:

Memorandum kongsi kepakaran siasat kes kejuruteraan

Memorandum kongsi kepakaran siasat kes kejuruteraan


Zakaria Jaafar (dua dari kiri) dan Tan Swee Kee (dua dari kanan) menyaksikan pertukaran memorandum antara Mohd. Jamidan Abdullah (kiri) dan Dr. Ch'ng Guan Bee di Putrajaya, semalam.


PUTRAJAYA 27 Dis. - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memeterai memorandum kerjasama dengan Kumpulan Ikram Sdn. Bhd. (Ikram) dalam bidang forensik kejuruteraan bagi mempercepatkan penyiasatan kes-kes kejuruteraan termasuk yang berprofil tinggi dan berkepentingan awam.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pengurusan dan Profesionalisme) SPRM, Datuk Zakaria Jaafar berkata, perjanjian yang ditandatangani pada hari ini membolehkan perkongsian kepakaran di antara kedua-dua pihak dapat meningkatkan kemampuan membanteras rasuah dalam aspek kejuruteraan.

Beliau berkata, Bahagian Operasi Khas yang ditubuhkan untuk menyiasat kes-kes berprofil tinggi dan berkepentingan awam telah menyiasat kontrak kerja yang bernilai RM2.7 bilion sejak mula beroperasi pada Jun lalu.

''Dalam menjalankan kes-kes sebegini (berprofil tinggi dan berkepentingan awam), SPRM berdepan dengan pelbagai masalah seperti aktiviti memanipulasi akaun dan penyelewengan kerja-kerja kejuruteraan.

''Diharapkan kerjasama dengan Ikram dapat membantu SPRM mempercepatkan tempoh siasatan kes-kes seumpama ini," katanya ketika berucap dalam majlis menandatangani Memorandum Kerjasama Forensik Kejuruteraan dan Pembinaan Kapasiti antara SPRM dengan Ikram di sini hari ini.

Memorandum tersebut ditandatangani oleh Pengarah Operasi Khas SPRM, Datuk Mohd. Jamidan Abdullah dan Pengarah Pusat Forensik Kejuruteraan dan Perkhidmatan Perundingan Ikram, Dr. Ch'ng Guan Bee.

Memorandum itu membolehkan Ikram bekerjasama dengan SPRM dalam bidang perundingan kejuruteraan forensik dan pembangunan modal insan.

Dalam pada itu, Ketua Eksekutif Ikram Training, Tan Swee Kee berkata, siasatan forensik kejuruteraan akan melibatkan setiap peringkat dalam kitar hayat sesuatu projek pembinaan.

''Ia melibatkan enam peringkat iaitu perancangan, reka bentuk, perolehan, pembinaan, penyerahan dan penyelenggaraan.

''Selain itu, kitar hayat pengurusan kemudahan aset pula melibatkan 10 peringkat dari peringkat perancangan aset hingga ke pelupusan aset," katanya.

Beliau berkata, Ikram mempunyai kepakaran dalam semua disiplin kejuruteraan serta lengkap dengan semua kemudahan makmal yang diperlukan.

''Antara penyiasatan forensik kejuruteraan yang dilaksanakan termasuk kegagalan cerun di Bukit Antarabangsa dan Putrajaya, keruntuhan pasar raya Jaya di Petaling Jaya serta penilaian keadaan semasa bangunan Parlimen," katanya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Semakin ramai berani mengaku terlibat seks songsang

Posted:

Semakin ramai berani mengaku terlibat seks songsang

Semakin ramai berani mengaku terlibat seks songsang

KUALA LUMPUR 27 Dis. - Budaya seks songsang merupakan satu ancaman kepada negara dan tindakan segera perlu diambil bagi mengelakkannya daripada terus berkembang menjadi penyakit kronik kepada masyarakat.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, kegiatan itu bukan sahaja menjadi ancaman kepada negara malah turut memberi kesan negatif kepada pembangunan sosial masyarakat.

Katanya, semakin ramai yang berani membuat pengakuan terlibat dengan kegiatan seks songsang itu secara terbuka seperti menerusi dalam talian dan ia merupakan perkembangan yang sangat tidak sihat.

''Setakat maklumat yang kami peroleh sehingga kini, golongan yang terjebak dengan kegiatan seks songsang semakin bertambah luas sehinggakan ada di kalangan pensyarah institusi pengajian tinggi (IPT) juga terjebak dengan kegiatan tidak bermoral ini.

''Oleh itu, Jakim telah mengarahkan agar setiap jabatan agama Islam negeri membuat pemantauan dan pemeriksaan awal bagi mencegah penularan budaya tidak sihat itu di negara ini,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas tindakan seorang lelaki Melayu berusia 32 tahun yang membuat pengakuan seorang gay menerusi salah satu video kontroversi bertajuk It Gets Better In Malaysia: Memberi harapan untuk lesbian, gay, biseksual dan transeksual.

Sementara itu, Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Noh Gadut pula berkata, badan-badan kerajaan serta bukan kerajaan perlulah bekerjasama menangani masalah tersebut kerana masalah tidak akan selesai sekiranya semua tanggungjawab memantau dan menanganinya diserahkan kepada pihak berkuasa seperti jabatan agama Islam semata-mata.

Katanya, kerjasama itu perlu dalam usaha membendung masalah yang menjadi wabak dalam masyarakat pada masa kini.

''Hukuman sahaja tidak akan menyelesaikan masalah ini. Jika untuk jangka masa pendek, mungkin ia membantu tetapi bagi jangka panjang ia tidak memberikan impak besar dalam menyedarkan kumpulan itu supaya menghentikan kegiatan terkutuk tersebut.

''Justeru itu saya berharap semua pihak termasuklah badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan dapat mengambil tindakan serta inisiatif tersendiri bagi mengatasi masalah ini seperti mengadakan program kesedaran. Jangan tunggu keluar berita di akhbar sahaja baru mahu bertindak kerana ia sudah terlewat,'' jelasnya.

Noh menambah, masyarakat terutamanya golongan beragama Islam perlu ingat bahawa pernah wujud kaum pada zaman Nabi Lut dahulu yang mengamalkan kegiatan songsang itu dan akhirnya menerima balasan ditelan oleh bumi.

''Kita jangan fikir perkara seumpama itu tidak boleh berlaku pada masa ini. Justeru saya menyeru kepada golongan terlibat supaya segera bertaubat manakala masyarakat sekeliling membantu menyedarkan mereka dan jangan mengambil sikap lepas tangan terutamanya golongan ibu bapa,'' katanya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan