Khamis, 30 Disember 2010

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Isu Nie Ching: MAIS akan panggil nazir masjid

Posted:

Isu Nie Ching: MAIS akan panggil nazir masjid

Isu Nie Ching: MAIS akan panggil nazir masjid

SHAH ALAM 30 Dis. - Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) akan memanggil nazir Masjid Taman Cheras Jaya, Balakong untuk menjelaskan mengenai kelakuan Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching yang memakai baju ketat dan tidak menutup aurat semasa melakukan senamrobik di pekarangan tempat ibadat umat Islam itu.

Timbalan Setiausaha MAIS, Abdul Halem Hapiz Salihin berkata, pihaknya juga akan menyiasat mengapa tindakan wakil rakyat daripada DAP itu yang tidak menghormati adab ketika memasuki kawasan masjid tidak ditegur oleh pihak pengurusan masjid.

Sambil melahirkan rasa kesal dengan sikap Nie Ching yang tidak mengambil iktibar daripada teguran Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah terhadap kelakuannya sebelum ini, beliau menyifatkan Nie Ching tidak menghormati sultan sebagai ketua agama Islam negeri.

''Sudah beberapa kali dijelaskan yang adab masuk ke masjid serta kawasan sekitarnya perlu memakai pakaian yang sopan dan menutup aurat.

''Tetapi sebagai pemimpin kepada masyarakat pelbagai kaum dan agama di kawasannya, Nie Ching seolah-olah tidak peka dengan adab dan peraturan sedangkan beliau pernah ditegur sebelum ini.

''Perkara yang lebih kita kesalkan mengapa pihak masjid atau orang Islam yang bersamanya ketika itu langsung tidak menegur kelakuan beliau," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai tindakan Nie Ching yang didakwa masuk ke pekarangan Masjid Taman Cheras Jaya dengan memakai baju ketat semasa melakukan senamrobik bersama jemaah masjid itu yang dilaporkan di muka depan Utusan Malaysia hari ini.

Menurut Abdul Halem Hapiz, tidak salah melakukan aktiviti berfaedah seperti senamrobik di pekarangan masjid tetapi biarlah mematuhi adab seperti memakai pakaian yang sesuai.

Tambah beliau, sepatutnya wakil rakyat itu dinasihatkan memakai pakaian sukan yang lebih sopan seperti berlengan panjang dan menutup kepala serta senamrobik diasingkan antara lelaki dan wanita atau lelaki di hadapan dan wanita di belakang.

Kata beliau, tindakan selanjutnya mengenai perkara itu akan diketahui selepas mendapatkan penjelasan nazir dan melakukan siasatan.

Nie Ching sebelum ini pernah menimbulkan kontroversi kerana menyampaikan 'tazkirah' di dalam sebuah surau di Kajang Sentral pada Ogos lalu.

Kelakuannya itu menimbulkan kemurkaan Sultan Sharafuddin dan umat Islam di negara ini.

Nie Ching telah memohon maaf kepada baginda di atas perbuatannya itu.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Perbuatan dianggap tidak bersopan

Posted:

Perbuatan dianggap tidak bersopan

Perbuatan dianggap tidak bersopan

KUALA LUMPUR 30 Dis. - Tindakan Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching melakukan senamrobik di pekarangan Masjid Taman Cheras Jaya dekat sini dianggap tidak menghormati adab dan sopan di kawasan rumah Allah.

Pengerusi Majlis Amal Islami Malaysia, Datuk Nakhaie Ahmad berkata, aktiviti yang disertai peserta lelaki dan perempuan yang tidak diasingkan itu bukan sahaja tidak bersopan malah telah melanggar syariat Islam.

Menurutnya, sebagai bukan Islam, Nie Ching sepatutnya tidak berpakaian ketat kerana senamrobik itu diadakan di kawasan masjid.

"Aktiviti senamrobik yang tidak mengasingkan antara lelaki dan wanita itu seolah-olah menjadikan kawasan masjid sebagai "disko" yang mana peserta bebas berpakaian ketat dan menari mengikut muzik," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Nakhaie mengulas kejadian terbaru Nie Ching berada di pekarangan Masjid Taman Cheras Jaya, Balakong, Selangor dengan berpakaian ketat melakukan senamrobik bersama jemaah masjid itu.

Menurut wakil rakyat DAP itu menerusi laman blognya, acara senamrobik itu adalah program pertama Karnival Maal Hijrah anjuran masjid berkenaan.

Nakhaie menambah, walaupun senamrobik itu dianggap riadah namun lelaki dan wanita perlu diasingkan dengan berpakaian sopan memandangkan acara itu diadakan di pekarangan masjid.

Ditanya apakah keadaan seumpama itu tidak dilarang oleh jawatankuasa masjid itu, Nakhaie berkata, jika mereka sudah menjadi fanatik kepada parti pembangkang, perbuatan 'zalim' atau maksiat juga dibolehkan.

"Keadaan ini seperti 'asabiah' yang bermaksud walaupun membuat kezaliman atau kesalahan tetapi masih disokong kerana kecenderungan kepada satu-satu pihak," ujarnya.

Nabi Muhammad SAW katanya, tidak menerima orang yang mengamalkan asabiah sebagai umatnya kerana sikap tersebut dilarang dalam Islam.

Sebaliknya kata beliau, sesuatu aktiviti yang disokong atas dasar kekitaan untuk perpaduan dan tidak melanggar hukum Islam tidak boleh dikaitkan dengan 'asabiah'.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan