Selasa, 31 Januari 2012

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Baharudin mati sakit jantung

Posted:

Baharudin mati sakit jantung

Baharudin mati sakit jantung

Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 31 Jan. – Inkues untuk menyiasat punca kematian pemandu teksi, Baharudin Ahmad ketika perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) pada 9 Julai tahun lalu diberitahu bahawa lelaki itu meninggal dunia disebabkan oleh penyakit jantung.

Perkara tersebut diberitahu oleh anak sulung Baharudin, Dr. Ummi Mirza, 26, di Mahkamah Koroner di sini hari ini, berdasarkan laporan bedah siasat yang dilakukan oleh seorang pakar patologi Hospital Kuala Lumpur (HKL) selepas ayahnya disahkan meninggal dunia.

Beliau turut dimaklumkan oleh pakar tersebut yang dikenali sebagai Dr. Khairul Anuar, selain penyakit jantung, hasil bedah siasat juga mendapati tidak wujud kesan lebam pada seluruh badan Baharudin.

Jelasnya lagi, laporan bedah terbabit turut menyatakan, kesan retak di bahagian tulang rusuk Baharudin disebabkan oleh bantuan pernafasan pemulihan kardiopulmonari (CPR) yang dilakukan terhadap Allahyarham ketika dijumpai di Pusat Beli-Belah Avenue K di sini.

Ketika ditanya oleh Timbalan Pendakwa Raya, Ahmad Ishrakh Saad sama ada saksi kelima inkues tersebut bersetuju dengan hasil laporan bedah siasat berkenaan, Ummi Mirza menjawab, beliau tidak bersetuju dengan penemuan tersebut.

Terdahulu, Ummi Mirza yang merupakan lulusan ijazah perubatan dari sebuah universiti di Indonesia, memberitahu, beliau mengetahui berita ayahnya dimasukkan ke HKL menerusi panggilan telefon oleh adik keduanya, Muhammad Nasrul, 23.

''Selepas mendengar berita tersebut, saya dengan pantas berlari menuju ke wad kecemasan HKL untuk mencari ayah.

''Saya pun menghubungi telefon bimbit ayah yang kemudiannya dijawab oleh seorang wanita tidak dikenali yang memperkenalkan diri sebagai Syairah, selain memberitahu di mana lokasi arwah berada,'' ujar Ummi Mirza yang kini merupakan pegawai perubatan siswazah di HKL.

Beliau ketika itu bertugas di Jabatan Pembedahan Am secara tiba-tiba terlihat ayahnya dalam sebuah bilik yang sedang dikelilingi oleh sekumpulan doktor dan jururawat bertungkus-lumus merawat Baharudin.

''Saya berdiri di hadapannya dan hanya mampu menangis selain berkata, ayah, Mirza minta maaf, halalkan makan minum. Terima kasih ayah.

''Seorang doktor yang merawat arwah kemudian memaklumkan kepada saya bahawa ayah telah pun meninggal dunia sebelum tiba ke hospital,'' kata wanita terbabit.

Turut dipanggil sebagai saksi pada prosiding inkues kedua hari ini ialah dua pegawai polis yang mengawasi di kawasan sekitar Kuala Lumpur City City Center (KLCC) iaitu Supritendan Zahari Mohd. Yosoff, 55, dan Inspektor Muhammad Rostam Muhammad Noh, 33.

Kedua-duanya dalam keterangan berasingan mengatakan bahawa Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) tidak pernah menggunakan semburan water canon dan gas pemedih mata ketika itu.

Ditanya oleh peguam Ahmad Jufliz Faiza yang mewakili keluarga Baharudin berhubung situasi KLCC pada hari kejadian, Zahari selaku Pegawai Pemerintah Unit 1 FRU, memaklumkan kawasan tersebut dalam keadaan tenang dan terkawal.

Prosiding inkues di hadapan Koroner Zulkpli Abdullah diadakan untuk menyiasat punca kematian Baharudin, 60, yang ditemui meninggal dunia ketika perhimpunan haram Bersih pada Julai tahun lalu disambung pada 2 Februari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

DNA tiga mangsa pada kayu kriket, zink

Posted:

DNA tiga mangsa pada kayu kriket, zink

DNA tiga mangsa pada kayu kriket, zink

SHAH ALAM 31 Jan. - Seorang ahli kimia hari ini mengesahkan bahawa asid deoksiribonukleik (DNA) pegawai Bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohamad yang dibunuh bersama-sama jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, ditemui pada sebatang kayu kriket.

Pengarah Bahagian Forensik Jabatan Kimia Malaysia, Lim Kong Boon, 58, semasa memberi keterangan di Mahkamah Tinggi di sini turut mengesahkan DNA pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin dan peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim pula ditemui pada tiga keping zink.

Katanya, keputusan itu diperoleh selepas beliau membuat ujian perbandingan ke atas kesan darah dan tisu yang ditemui pada kayu kriket serta kepingan zink dengan sampel-sampel darah yang diterima bersama 152 bahan bukti daripada pegawai penyiasat, Asisten Supritendan Mohd. Ishak Yaakob dua tahun lalu.

"Kemungkinan DNA yang diperoleh daripada dua kesan darah pada kayu kriket itu adalah anak kandung kepada Satinah Mokhtar dan bapa kandung kepada Muhammad Azri Shahzan, Nur Aneesa Salbiah dan Muhammad Faiz Ridzmi adalah lebih daripada 99.999 peratus sebagaimana ia dikira berdasarkan pangkalan data populasi Melayu Malaysia,'' jelas beliau.

Menurut Kong Boon, DNA Kamaruddin dan Ahmad Kamil pula ditemui pada tisu dan kesan darah yang diperoleh pada tiga keping zink selepas beliau membuat ujian perbandingan dengan sampel darah ibu dan anak kedua-dua mangsa tersebut.

Katanya, kemungkinan DNA itu adalah milik anak kandung kepada Zainab Ahmad (ibu Kamaruddin) dan bapa kandung kepada Balqis Dayana dan Izran Akmal adalah 99.8525 peratus.

Sementara kemungkinan DNA yang ditemui pada tisu dan kesan darah pada dua keping zink lagi adalah anak kandung kepada Bibi Habibon (ibu Ahmad Kamil) dan Abd. Karim Isa (ayah Ahmad Kamil) adalah lebih daripada 99.9999 peratus.

Dalam kes ini, bekas peguam, N. Pathmanabhan dan tiga pekerja ladangnya, T. Thilaiyalagan, 20, R. Matan, 21, dan R. Kathavarayan, 31, didakwa membunuh Sosilawati, 47; Kamaruddin, 44; Ahmad Kamil, 32; dan Noorhisham, 38.

Mereka didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting dekat sini antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos 2010.

Saksi pendakwaan ke-32, Cif Inspektor N. Govindan dalam keterangannya sebelum ini memberitahu, kepingan zink yang ditemui di dalam sebatang sungai di tepi ladang kelapa sawit di Banting itu digunakan sebagai alas untuk membakar mayat mangsa.

Sementara kayu kriket pula ditemui oleh seorang lagi pegawai polis di dalam salah sebuah rumah di Ladang Gadong iaitu tempat kesemua mangsa didakwa dibunuh sebelum dibakar.

Berdasarkan laporan kimia bertarikh 16 November 2010 setebal 23 muka surat itu, Kong Boon turut mengesahkan DNA Sosilawati juga ditemui pada pencungkil gigi yang diperoleh dari kereta BMW bernombor pendaftaran WTL 11.

Sementara tiga DNA lelaki pada dua puntung rokok, satu kesan darah dan tiga helai rambut yang terlekat pada kayu kriket yang sama didapati tidak sepadan dengan mana-mana sampel darah yang diberikan kepada beliau.

Begitu juga campuran sekurang-kurangnya dua DNA yang ditemui pada pemegang kayu kriket juga tidak mempunyai padanan.

Menurut saksi pendakwaan ke-89 itu, tiada DNA diperoleh daripada sepasang kasut, manakala kesan darah pada sarung kusyen dan potongan kusyen yang diambil dari salah sebuah rumah di Ladang Gadong disahkan adalah darah haiwan.

''Tiada keputusan DNA yang kukuh diperoleh daripada sampel- sampel tulang kerana ia telah kehilangan bahan organik dan lembapan padanya kerana terbakar teruk pada suhu yang tinggi iaitu lebih 500 darjah Celsius.

''Begitu juga hasil ujian ke atas sehelai rambut dan dua calitan putik kapas daripada kereta AAJ 5 (kereta Ahmad Kamil), lima calitan pada kereta WTL 11 dan enam kesatan termasuk dua daripada dua utas jam tangan,'' katanya lagi.

Perbicaraan di hadapan Hakim Akhtar Tahir yang masuk hari ke-62 bersambung esok.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan