Rabu, 18 Januari 2012

Berita Harian: MukaDepan

Berita Harian: MukaDepan


Sabung nyawa lawan api

Posted: 18 Jan 2012 02:08 PM PST

MukaDepan

Anggota bomba panjat besi perancah padam kebakaran tingkat 31 di KL Sentral

KUALA LUMPUR: Lebih 50 pegawai dan anggota bomba terpaksa bersabung nyawa memanjat besi perancah (scaffolding) bagi memadam kebakaran di Tingkat 30 dan 31 sebuah bangunan dalam pembinaan di KL Sentral, Brickfields di sini, awal pagi semalam.

Pasukan berkenaan terpaksa berbuat demikian kerana kren digunakan bomba hanya mampu mencapai ketinggian sehingga 16 tingkat, manakala lif kontraktor pula hanya sampai sehingga ke tingkat 26. Berikutan itu, anggota bomba mengambil risiko memanjat besi perancah yang dipasang di sekeliling bangunan berkenaan untuk sampai ke tingkat 30 dan 31 dengan membawa bersama hos dan pelbagai peralatan mereka.

Ketika memanjat besi perancah, anggota bomba juga terpaksa berdepan kemungkinan terjatuh kerana angin kencang ketika itu, selain kawasannya yang terlalu sempit menyebabkan peralatan berat yang dibawa turut tersangkut pada besi.

Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur, Azizan Ismail, berkata walaupun usaha mengawal api di bangunan tinggi amat sukar dan berbahaya, latihan memadam kebakaran dan menyelamat yang diadakan dari semasa ke semasa banyak membantu mereka.

Sebanyak 17 jentera bomba dengan 95 anggota dari sembilan balai bomba dari sini dan Selangor dikerahkan ke lokasi kebakaran sebaik menerima panggilan kecemasan daripada orang awam pada jam 3.53 pagi.

Kebakaran jam 3.50 pagi itu dipercayai bermula di tingkat 31 sebelum merebak ke beberapa aras lain. Bagaimanapun, api berjaya dikawal sepenuhnya pada jam 8.40 pagi. Tiada kecederaan dilaporkan dalam kebakaran itu berikutan tiada pekerja dalam bangunan ketika kejadian.

"Punca kejadian dipercayai daripada aktiviti membakar sisa pembinaan yang ditinggalkan dipercayai di tingkat 31 dan melarat ke bahagian lain. Kerugian dianggarkan RM10 juta," katanya.

Pasukan pertama katanya, dengan 15 anggota tiba di lokasi dalam masa lima minit dan terus diarahkan naik ke tingkat 30 untuk memadam kebakaran. Mereka terpaksa menggunakan lif kontraktor sehingga tingkat 26 sebelum memanjat besi perancah sehingga tingkat 30.

"Operasi memadam api berdepan pelbagai kesukaran kerana bangunan yang bakal dibina setinggi 33 tingkat itu sepatutnya menyediakan kelengkapan bomba iaitu hos dan paip pada setiap tingkat yang sudah siap dibina mengikut piawaian yang ditetapkan, namun kontraktor gagal berbuat demikian.

"Malah, kemudahan keselamatan bomba yang ada hanya sehingga tingkat 25, itupun tidak beroperasi menyebabkan anggota kami terpaksa mengambil masa yang lama untuk menyediakan kelengkapan sebelum naik ke tingkat 30.

"Selain itu, anggota kami juga terpaksa mengepam air daripada kolam renang di tingkat 38 kondominium Suasana Sentral Loft yang terletak bersebelahan bagi membantu memadam kebakaran," katanya.

Beliau berkata, selain tingkat 30 dan 31 yang musnah sama sekali, kebakaran turut merebak cepat ke tingkat 28 dan 29 dipercayai berpunca daripada kayu yang disalut minyak di tingkat berkenaan.

Dalam pada itu, kebakaran turut mengakibatkan kesesakan teruk di seluruh ibu kota, khususnya ketika warga kota keluar ke pejabat atau menghantar anak ke sekolah berikutan Jalan Tun Sambanthan terpaksa ditutup sehingga jam 2 petang bagi memudahkan kerja memadam api, selain pergerakan kereta bomba.

Sementara itu, Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB) dalam kenyataan akhbar berkata, kontraktor yang bertanggungjawab membina bangunan 348 Sentral yang terbakar memberi jaminan akan mengambil langkah bagi memastikan kejadian itu tidak memberi kesan kepada orang ramai dan bangunan berhampiran.

Jurucakapnya berkata, pihaknya turut menyiasat kejadian dan memuji kecekapan anggota bomba dalam melaksanakan tugas memadam api dengan cepat.

Bangunan 33 tingkat yang mula dibina pada 2010 itu dijangka siap akhir tahun ini.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen


Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan