Jumaat, 27 Januari 2012

Berita Harian: MukaDepan

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Berita Harian: MukaDepan


Isu PFN: Noh sangkal pembangkang

Posted: 26 Jan 2012 03:20 PM PST

MukaDepan

  • Menteri tegas projek fidlot tidak gagal
  • NFCorp lepasi sasaran sedia 8,000 lembu pada 2010

  • TANJUNG KARANG: Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar, semalam menyangkal pelbagai tuduhan yang dilemparkan pembangkang berhubung isu Pusat Fidlot Nasional (PFN) sambil menegaskan projek ternakan lembu daging itu bukan suatu kegagalan. Beliau berkata, kerajaan juga tidak boleh dipersalahkan jika ada sebarang salah laku berhubung pengurusan dana National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFCorp) dan terserah kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyiasat syarikat itu.

    Sebenarnya saya sudah berulang kali menjelaskan perkara ini di Parlimen tetapi pembangkang menjadikannya sebagai gimik politik. - Datuk Seri Noh Omar.


    "Isu ini sebenarnya timbul akibat kelewatan pelaksanaan projek berkenaan berikutan rentetan masalah yang dialami menyebabkan banyak program pembangunan tertangguh, tetapi ia tidak gagal," katanya selepas menyampaikan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) di Kampung Belimbing di sini.

    Noh berkata, isu pertama dibangkitkan pembangkang adalah mengapa dana RM250 juta itu diberikan kepada NFCorp sebelum perjanjian dibuat dengan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani pada 8 Mac 2010.

    "Hakikatnya, ada dua perjanjian antara NFCorp dengan kerajaan. Pertama antara syarikat dengan Kementerian kewangan dan kedua dengan kementerian ini. Perjanjian pertama dimeterai antara NFCorp dengan Kementerian Kewangan pada 6 Disember 2007 berhubung pemberian pinjaman.
    "Perjanjian kedua, antara syarikat dengan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani pada 8 Mac 2010 berhubung proses pelaksanaan projek," katanya.

    Beliau berkata, isu kedua yang diputarbelitkan pembangkang dengan menuduh kerajaan menyerahkan dana sewenang-wenangnya kepada NFCorp, sedangkan syarikat hanya menerima bayaran berdasarkan kemajuan projek dan cek pembayaran ditandatangani wakil Kementerian Kewangan dan wakil NFCorp.

    "Kementerian Pertanian tidak ada kena mengena dengan akaun syarikat seperti dakwaan pembangkang kerana pada kementerian, bayaran hanya dibuat selepas berpuas hati dengan tahap kemajuan projek.

    "Jadi terserah kepada SPRM untuk siasat akaun NFCorp andai wujud sebarang salah laku syarikat terbabit kerana ia hanya membabitkan mereka," katanya.

    Noh yang juga Ahli Parlimen Tanjung Karang berkata, pada penilaian kementeriannya, NFCorp sudah melepasi sasaran petunjuk prestasi utama (KPI) mereka kerana menyediakan lebih 8,000 ekor lembu setahun seperti termaktub dalam terma perjanjian.

    "Pada 2010 mereka memiliki 8,016 ekor lembu tetapi hanya sempat menyembelih 5,742 ekor disebabkan ketiadaan pusat penyembelihan. Pusat penyembelihan ini sepatutnya dibina oleh kerajaan tetapi tertangguh berikutan penilaian semula tahap daya saing projek PFN oleh perunding bebas yang dilantik pada 2009," katanya.

    Katanya, banyak faktor menyebabkan projek ini mengalami kelewatan bermula daripada proses membersihkan tanah yang berlarutan sehingga setahun lebih, syarikat utama projek PFN menarik diri dan tidak ramai usahawan tampil untuk menternak lembu di pusat fidlot satelit yang disediakan kerajaan.

    "Berikutan pelbagai masalah ini, projek ini menjadi lewat. Bagi NFCorp mereka sudah pun menunaikan tanggungjawab dan melepasi sasaran malah mengambil inisiatif membina pusat penyembelihan sendiri.

    "Pembangkang turut menjaja gambar pagar roboh, tanaman rumput yang tidak menjadi dan sebagainya sedangkan ia bukan milik NFCorp tetapi kawasan yang pada asalnya milik syarikat utama dari luar negara yang menarik diri sebelum projek bermula," katanya.

    Katanya, sasaran kementerian untuk menyediakan 130 pusat fidlot satelit juga tidak terlaksana apabila hanya 59 yang dapat disiapkan dan daripada jumlah itu 26 saja beroperasi manakala 33 belum ada pengusaha.

    "Projek ini penting untuk masa depan negara bagi menjamin keselamatan makanan untuk rakyat kerana ketika ini, penternak tempatan hanya membekalkan 35 peratus daripada keperluan negara.

    "Sebenarnya saya sudah berulang kali menjelaskan perkara ini di Parlimen tetapi pembangkang menjadikannya sebagai gimik politik. Saya berterima kasih kepada Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang yang tampil membuat kenyataan bahawa projek ini tidak gagal," katanya.

    Full content generated by Get Full RSS.

    Pelajar jual Baucar Buku 1Malaysia boleh dipenjara

    Posted: 26 Jan 2012 11:05 AM PST

    chiko

    walton..Itu peringkat sudah sampi mahkamah dan di adili,bukan pilih kasih.
    bagi sesiapa yang ingin bertanding dalam pilihan raya untuk menjadi ahli adun atau perlimen.ia hendaklah tidak di sabitkan hukuman lebih dari 12 bulan atau denda tidak lebih RM2000.00.

    AwangCullen

    hukuman yg tlampau berat. sya stuju dgn pendpt bhwa baucer tu kan dah jd hak milik sah pelajar..so tpulanglah dr dorg apa nk buat.. hehe. tq ^^

    Halim

    Saudara MED, memang betul kenyataan saudara itu. Tetapi tidak sesuai dengan situasi sebenar. Contohnya, kalau kerajaan berikan subsidi harga barang tertentu kepada rakyat, bolehkah rakyat menjual subsidi tersebut kepada orang lain. Contohnya subsidi petrol, kemudian terpulangla kepada rakyat untuk menjual petrol subsidi kepada warga asing yang harga petrol mereka lebih mahal daripada Malaysia.

    Seharusnya kita menghargai dan menggunakan semua pemberian daripada pihak lain. Politik memang kotor kerana si pengamal politik tersebut yang kotor. Kini ramai pemimpin sedang melakukan dosa besar kerana "Apabila diberikan amanah, dia tidak melaksanakan amanah" Amanah sebagai seorang Islam, bapa, pemimpin masyarakat dsb.

    Pee Ja - anda merupakan mahasiswa bijak kerana dapat menggunakan baucer tersebut untuk memupuk sikap yang sangat dituntut Islam dan demi anak.

    Mahasiswa perlu pandai membuat perancangan. Sekiranya buku rujukan untuk semester ini sudah dibeli, boleh membeli buku rujukan untuk semester hadapan. Tanyalah senior apakah buku rujukan yang sesuai dan boleh digunakan. Hargailah setiap bantuan yang anda terima.

    Bekas Pelajar

    Kerajaan harus bertindak berhati-hati dgn isu ini. Jgn samapai pedang makan tuan.

    makcik

    kene sebat??? denda sudah la.

    beelue

    emmm..syukur jugak dpt baucer ni... tp yg kesalnya... tiada plak kedai buku d tempat kami yg mo terima baucer ni... jd utk menukarkan rm200 kpd buku2 kena la pergi sejauh 7 jam perjalanan...masa bekerja ni mana ada cuti panjang...tempoh sah plak nak luput da...eeeeeee

    Sham

    bersyukur ler dgn pemberian...jgn ler beranggapan ada agenda lain oleh kerajaan...bagi salah tk bagi lg dikutuk...tp bila org lain (pembangkang) bg duit ok jer....duit tk halal pun kata tkpe sb tak tau....yg pelajar ni pulak, dr status pelajar dh pandai salahguna abis belajar tk tau ler....takan ler semester dh mula, buku2 dh beli tkde buku lain lg boleh beli ker....kan bnyk lg bahan2 bacaan yg boleh dibeli utk meningktkan pengetahuan....cetek betul ler pndangan bila org mempertikaikan kenapa bagi sekrg & bukn masa mula2 semester bermula....jdkanlah diri spt org barat yg amat meminati membaca...renungkanlah...

    nur ameliya

    baucer ni mmg sgt membantu bg student mcm sy. tak ramai student yg mmpu bli bku yg kbykan harga hmpir rm100. mmg sgt setuju dgn penguatkuasaan ini. klu tak dibuat nnt makin ramai pelajar yg menyalahgunakan baucer ni. kerajaan bg baucer ni pn utk bantu meningkatkn kualiti pendidikan negara kita. ni klu pelaksanaan ni tak dibuat dgn tegas, sia-sia jer usaha ni, baik tak payah buat.

    Maliq

    Bersyukur la dapat bantuan kerajaan utk beli buku. kpd yg byk complain sbb sem dah lama start so buku dah beli, sila sedar bahawa ada byk Universiti dan Kolej kat Malaysia ni, and masing2 ada jadual masok sem yg tersendiri. So mustahil la kerajaan nak set a date yg sesuai utk semua universiti dan kolej. Dah dapat voucher tu, kalau dah terlambat utk beli buku2 teks or rujukan, beli je laa buku2 lain or alat tulis. Bukannya susah sgt. Sila bersyukur dan hargai dgn apa yg ada and kurangkan complain. Pikir dulu dr setiap angle baru bercakap.

    Gory

    Kelakar pun ada baca. Bila tak dapat, kaw kaw kutuk kerajaan. Bila kerajaan buat usaha menanam sifat membaca, kena jugak kutuk. Memang takat ni je mentaliti orang Malaysia. Wang dan kesalahan kerajaan lebih penting daripada perbaiki dan polish ownself

    AskMe

    wang rakyat jgn di.... bagi yg ada akal xkan berbuat begitu. klau x mahu serah kpd yg susah. Buat kebajikan seperti kerajaan Belajar sampai pandai, bodoh sewaktu belajar.

    AAA

    saya salah seorang pelajar yg mendapat bantuan baucer.... bukan kami x reti bersyukur atas bantuan tersebut... kami bersyukur sgt2... masalah yer baucer tu diberikan pada pertghan sem pastu tempoh sah laku sampai 31 mac... kebykan pelajar sume dh beli buku... kalu tempoh sah baucer sampai tahun depan tau paling lame pon sampai sem depan (dlm bulan jun) boleh gak beli buku tuk sem depan.... lagi satu, walaupon baucer tu bernilai RM200 kalu student tu jual pon paling kurang mereka dpt dlm RM 160(paling byk), kalu mereka nk guna kt bookstore pon barang ape je yg mereka boleh beli sampai RM 200 (alat tulis, kertas

    Rakyat biasa

    Wah!!!! pelajar kita jual baucer buku yg berjumlah RM200 boleh dihukum penjara tidak lebih lima tahun, selain denda dan sebat. Manakala bekas menteri mendapatkan dua lot tanah dan sebuah banglo bernilai RM6.5 juta dengan harga RM3.5 juta penjara setahun sahaja. Bijak... bijak.....

    ramlee P

    Bersyukurlah seadanya. RM 200 banyak tu, saya sudah beli alat2 tulis di kedai popular. Banyak barang boleh beli.

    jee

    patutnya baucar tu boleh tukar kat bank ke jadik duit, boleh la digunakan utk beli keperluan belajar, buku atau tampung belanja di kolej....x payah le strict sgt....bukannya pelajar tu bodoh, lurus bendul....

    ny2012

    Hukuman tak diberitahu lebih awal. Baucar diberi tak kena pada masanya. Baucar diberi mempunyai tarikh luput yang singkat. Baucer lebih menguntungkan penjual buku & alat tulis. KLU KRN BAUCAR NI LAH NAK PENJARAKAN PENUNTUT IPT BAIK TAK PAYAH BAGI DARI AWAL... Cuba selidik dulu pembahagian RM100 dan RM500 kpd murid sekolah dan rakyat berpendapatan rendah baru2 ni, bagaimanakah mereka gunakan duit tu. Betulkah arah mereka gunakan duit tu? Cam mana ni? Hanya kerana pemberian RM200 yg mereka ingat dah jadi hak mereka kerana pemberian ikhlas, tup2 kena penjara hingga 5 thn. Baik tak payah bagi la klu PEMBERIAN TAK IKHLAS. Dah tu nak salahkah penuntut pulak. alahaiii.... Apapun terima kasih lah.. next time, kerajaan kena kaji dulu sblm bertindak..

    jusoh chin

    Eeeh pelik.Kenapa nak penjara? Dah jadi hak pelajar.Ikut suka dialah,nak beli buku ke,nak jual ke.

    karimi

    kepada yang merungut tu sbnarnyer nk duit tunai jer.. senang nk shoping kn.. maklumlah ptptn dh nk abes di blnjekn. so nk 200 tunai lak.. xcukup2 kn.. beristifar lah byk2..

    Ismadi

    Memang patut pelajar yang salahguna wang BBIM dikenakan hukuman kerana mereka kurang berdisiplin dan kurang ajar. duit tu sepatutnya digunakan untuk membeli buku. tak kiralah buku apa. ni pandai-pandai pula nak salahkan orang lain pula. Itu baru masuk Universiti, nanti dah keluar makin menjadi lah tu. Mereka ingat mereka tu pandai sangatlah tu. Mereka ni memang tak berguna untuk negara.

    gurutua

    saya sokong penuh mereka tu ditangkap dan tayangkan muka mereka kat akbar dan tv..nilah muka manusia yang tidak tahu bersyukur dan bertrima kasih.

    en. hormat

    voucher itu sudah jadi milik pelajar. kenapa perlu dipersoal apa yang hendak dilakukan mereka. mereka bukan jual barang-barang terlarang seperti dadah dan CD cetak rompak. voucher ini bukan barang awam tetapi milik pelajar, jadi apa kaitannya dengan akta 403?

    zm

    Baucer tu tak yah jual, boleh beli buku buku ilmiah yang lain, beli novel ke, ke buku keagamaan ke, buku buku ala ala politik ke bagi mereka nak sangat berpolitik, beli apa saja yang student fikir perlu dan terjual di kedai buku, kalau tak mahu sedekah saja pada pelajar miskin dan tidak kemampuan. Jgn cakap student apa ibubapa pun guna duit bantuan anak-anak untuk tujuan lain, bayar astro, bayar bil hp, bayar hutang etc etc...apa pun niat kalau kita terima dgn niat baik maka terjadilah sesuatu yang baik, kalau niat kita tersasar maka yg tak baik itu bakal menjelma.

    naz

    ak tak paham kenape nk jual baucar ni? jgn kita salahkan pengeluaran baucer lewat sbb keputusan ini dikeluarkan semasa bajet 2012 pada oktober lepas, kerjaan ambil keputusn utk utamakan pemberian bantuan rm100 kpd pelajar skolah spjg nov-dis. kemudian kjaan buat keputusan utk pemberian baucer buku rm200 pada disember. dan br1m pada januari. fahamilah betapa bukan mudah hendak menyusun dan melaksanakan pemberian ini secara teratur. hargailah usaha kerajaan. dan kalo student akhir tahun sudah beli buku rujukan, gunakanlah rm200 itu untuk membeli buku2 ilmiah yang lain utk percambahan ilmu. buku ini ibarat teman hidup dan pelita khidupan. jgn pernah menyesal membeli buku tq

    Jamil Bin Jassid

    Berat sangat hukuman yang hendak dikenakan.Hukuman ini juga boleh menghancurkan masa depan pelajar tersebut sedangkan tiada apap-apa peraturan yang diberitahu semasa bantuan diberikan dan saya rasa Datuk Seri PM kita pun tak sampai hati nak tengok Pelajar tersebut dihukum sedemikian rupa.Apa yang boleh saya cadangkan supaya cuma dikenakan hukuman bayaran balik pada kerajaan pada kesalahan yang dilakukan.dan boleh juga dikenakan denda melakukan kerja-kerja kebajikan .itu lebih baik.

    HM

    kalau bagi cash, konfom takkan beli buku punya.. ntah2 abis beli topup jer atau beli benda takde faedah..

    penjara lebih 5 tahun, sebat dan denda?
    dah macam pesalah merogol orang jek hukuman nya..

    ejjat

    korang cubala bersyukur sikit.....kerajaan kita dah bagi 2 kira dah baik laa...mak ayah korang pown belum tentu boleh bagi 200 ratus mcm 2 jer...kenpa bagi sekarang laa..kerajaan bagi jugak,,korang sendiri pikir la nak guna mcm mana..walaupun dah setengah sem korang beli laa buku sem depan...bersyukur sikit jadi rakyat Malaysia

    hormatcikit

    kenapa lah nak kena penjarakan pulak.. kata hadiah kepada pelajar, jadi sukahati dorang la nak jual ke, nak lelong ke.

    Walton

    kalau rakyat biasa buat silap sikit,kena penjara bertahun lama nya,kalau VVIP buat besar kena penjara 2 3 tahun siap boleh jamin dan bebas.. nampak sangat undang2 msia ni berat sebelah dan pilih kasih.

    MED

    Kalo dah diberi, apasal plak masih jadi hak kerajaan. Jadi hak pelajar lah. Terpulang kepada pemiliknya apa dia nak buat dengan baucher tu. Yang penting bantuan telah diberikan. Bagaimana cara untuk memanfaatkannya terpulang kepada individu. Samada dijual ataupun digunakan terus, akhirnya baucher sampai gak kepada tauke2 yang berkepentingan. Bukannya boleh redeem kat spa, genting dan seumpamanya. POLITIK KOTOR.

    apahal lak nk dakwa atas Seksyen 403 Kanun Keseksaan atas kesalahan menyalahgunakan harta dengan curang. ..dh tentu bila pelajar terima baucar tu, baucar tu dh jd hak milik pelajar..suka hati le pelajar nk buat apa dgn baucar milik mereka. lain le ada terms n condition printed kat baucar tu...

    Rosdi Abu

    setuju benar..penguatkuasaan ini perlu tegas dan dipanjangkan juga ke atas sesiapa sahaja tak kira ianya ahli politik atau penjawat awam yang menyalahgunakan wang awam dan aset kerajaan sehingga menyebabkan pembaziran dan kerugian kepada negara.

    pee_ja

    sy student part-time pun dpt baucer ni...terima kasih bebyk kepada kerajaan...memandangkan saya tak dpt nak mengunakannya tuk sem akan dtg dgn tempoh masa yg begitu pendek....saya laborkan kepada anak saya yg baru berumur 2tahun..supaya dpt saya tanamkan sifat suka membaca pada diri dia...waktu saya di mph di salah sebuah pusat membeli-belah di ibukota...ramai penuntut yg membeli novel dr buku2 ilmiah utk pengajian masing...

    lalala~

    Sem dah lama start. Majoriti student dah beli buku rujukan. Baucar sah smpi bulan 3 je. Syor tempoh sah laku ditambah sehingga hujung tahun @ boleh ditukar dlm bentuk duit.

    halina

    sepatutnyer hukuman ini diberitahu sblm pemberian baucar. Pelajar ni tak tahu hukuman yg akan dijalaninya seberat ini kerana ada pihak lain yg melakukan kesalahan yg lebih besar tidak dikenakan hukuman yg sebegini.. diharapkan apa yg terjadi membuka mata dan hati kita semua untuk berfikir dan mencegah =)

    yaakop

    Bantuan Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) tidak sesuai untuk diagihkan pada waktu sekarang sebab majoriti pelajar sudah membeli buku keperluan asas. Baucar BB1M sepatutnya diberikan kepada pelajar pada waktu awal-awal kemasukkan pelajar tersebut. BB1M kemungkinan menjadikan satu agenda politik pihak tertentu kerana melibatkan kes boleh dihukum penjara tidak lebih lima tahun, selain denda dan sebat mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan atas kesalahan menyalahgunakan harta dengan curang.

    kery

    x sedar diri nye bebdk yg komen negatif...sedar sikit..org bg voucher tu untk beli buku bagai..yg nak persoalkan kenapa kene tngkp bagai kenapa??? dah bg pndai plak ckp kepentngn perbdi ar, poltik ar..x phm aku manusia x reti bersyukur...

    yaakop

    Bantuan Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) tidak sesuai untuk diagihkan pada waktu sekarang sebab majoriti pelajar sudah membeli buku keperluan asas. Baucar BB1M sepatutnya diberikan kepada pelajar pada waktu awal-awal kemasukkan pelajar tersebut. BB1M kemungkinan menjadikan satu agenda politik pihak tertentu kerana melibatkan kes boleh dihukum penjara tidak lebih lima tahun, selain denda dan sebat mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan atas kesalahan menyalahgunakan harta dengan curang.

    Yangretibase

    Kenapa tak bagi RM200 tunai kepada pelajar. Kaedah baucar sebenarnya menguntungkan pihat lain berganda-ganda, atau itukah matlamatnya sehingga nak mengbukum penjara kepada pelajar! Jangan melampaulah pihak yang tamak!!!!

    annacomel

    kepada huzairimatsani..tahukah anda perkataan pilih kasih atau tidak adil? mengapa bantuan kepada ibubapa yang disalah guna tidak dipenjara? kepada remaja hukuman penjara atas kesalahan yang sama? bukankah remaja mengikut perangai ibu bapanya? tentu anda ibu bapa yang patut belajar PAFA semula barulah semaja akan ikut.saya tidak pernah mengatakan palajar itu tidak perlu dihukum cuma meminta hukuman biar adil dan sama rata.jikalau penjarakan mahasiswa itu kerana salah guna bantuan..penjarakan juga sesiapa sahaja menyalahgunakan bantuan kerajaan.termasuk bantuan subsidi seperti baja dan sebagainya. Cakap biar bijak supaya remaja boleh mencontohi..bukan hentam keromo sahaja. balik belajar kat sekolah!!!

    ani

    student sekarang perlu bersyukur kerana dpat bantuan drpd kerajaan lg, sya dlu blaja guna duit sendiri.. belajar2 bersyukur dgn pemberian org.. kalau x nak gunakn utk diri sendiri, gunakan kepada adik2 yg masih skolah..

    ny2012

    Alangkah baiknya jika bantuan RM100 dan RM500 pun diberi dlm bentuk Baucar, maka barulah ia mendedahkan kebenaran apakah yg akan dilakukan oleh penerimanya. Bukan hanya memandang kesalahan pelajar IPT semata-mata. Mungkin mereka ada sebab yang munasabah terpaksa melakukannya. Lagi pun jika pelajar ini dipenjara, ia cuma akan merugikan negara.

    temulat

    Secara logiknya, kenapa kupon ini diberi pada masa skrg? Kenapa tidak diberi pada awal perngajian dulu? Ada kepentingan peribadi ke? Perlu ke tangkap? Mcm student dah akhir tahun,dia nk gunakan buku untuk buat apa? Dari dia buang mcm tu. Baik dia jual. Mcm tu pun nak kena sebat ke?

    huzairimatsani

    kepada annacomel : pernah dengar tak perkataan amanah? kalau ibubapa yg salahguna bantuan takkan anda nak ikut? dah besar panjang, dah bole pikir..dah belajar sampai ke U, kalau benda jahat anda nak ikut better berenti jer la jadi student...anda ingat mane punca bantuan tu? tahu tak hukum ISLAM kalau amanah yang diberi disalahguna? hukum ape? pergi amik subjek PAFA balik!!

    esma

    Bagaimana pula kalau mereka yang dapat baucer berkenaan tapi tidak menggunakannya atau di koyakkan atau dibuang ? Adakah ia merupakan kesalahan jenayah. Emosi kita harus terkawal.........

    timulak71club

    remaja sekarang sudah tidak kenal erti bersyukur kerana tidak memanfaatkan pemberian baucer buku BB1M dengan sebaik mugkin yang diberikan oleh pihak kerajaan,demi memenuhi tuntutan nafsu sendiri ini merupankan satu gejala yang serius.Kerajaan perlulah menekankan masalah ini dari terus berlarutan sehingga ramai pelajar IPT mendapat keuntungan daripada hasil penjualan baucer buku yang diberikan oleh pihak kerajaan kepada mereka.

    chiko

    dasyatnya hukuman itu,susah juga kan.mesti pelajar itu tidak tahu apa hukuman yang bakal menimpa ia selepas menjual.seelok-eloknya bagi baucar itu dan kemudian terangkan di umum apa yang akan terjadi sekiranya menyalah guna.jadi semua pelajar sudah sedia maklum.

    annacomel

    ini hsnys berksitsn drngsn nilsi murni dsn menunujukkan betapa rendahnya nilai murni yang ada pada remaja kita ketika ini. Hukuman begitu berat tidak patut dikenakan di atas kesalahan ini. banyak kesalahan lain yang lebi berat memerlukan hukuman seperti ini . Banyak juga kesalahan remaja lain yang amat memerlukan perhatian kerajaan. Mengapa ibu bapa yang mendapat bantuan RM100 dan RM500 menyalahgunakan bantuan itu tidak dihukumn demikian rupa?seolah-olah pilih kasih.Atau takut kehilangan sokongan? Paling penting ialah kita telah mengetahui nilai murni remaja telah pudar dan sepatutnya mengambil tindakkan wajar.terima kasih.

    Shukri Sahut

    Alhamdulillah. pemberian baucar ini membantu sebahagian pelajar berpendapatab perkapita rendah dan sederhana membeli bahan rujukan untuk kursus mereka. namun disebabkan beberapa masalah yg berlaku ini mohon kerajaan perlu memberi guideline atau panduan penuh terhadap baucar tersebut dan memastikan ia diberikan tanpa ada sebarang kepentingan terhadap pihak2 tertentu sahaja.

    mira lyea hanania

    bersyukurlah dengan pemberian kerajaan.....bagi saya rm200 x cukup..hihihi.....banyak buku and alat tulis boleh beli

    Full content generated by Get Full RSS.

    0 ulasan:

    Catat Komen