Rabu, 14 Mac 2012

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Anwar terus berdolak-dalik

Posted:

Anwar terus berdolak-dalik

KUALA LUMPUR 14 Mac - Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa sidang Dewan Rakyat semalam terus berdolak-dalik berhubung kenyataannya menyokong segala usaha bagi melindungi keselamatan negara Israel yang dibuat menerusi satu wawancara dengan The Wall Street Journal (WSJ) pada 26 Januari lalu.

Berikut adalah kenyataan asal Ketua Pembangkang itu seperti yang disiarkan dalam wawancara WSJ itu:

"I support all efforts to protect the security of the state of Israel," although he stopped short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state, a step which he said remains contingent on Israel respecting the aspirations of Palestinians.

Terjemahan: "Saya menyokong segala usaha bagi melindungi keselamatan negara Israel."

Namun beliau tidak mengesahkan akan membuka hubungan diplomatik dengan negara Yahudi (Israel), satu langkah yang menurutnya tertakluk sama ada Israel akan menghormati aspirasi rakyat Palestin.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6 petang untuk artikel penuh.

Tidak perlu jawatan pemangku

Posted:

Tidak perlu jawatan pemangku

Oleh MOHD. SHARIZA ABDULLAH
utusankedah@utusan.com.my

ALOR SETAR 14 Mac - Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak menyatakan tiada keperluan untuk mewujudkan jawatan pemangku bagi membantunya mengurus tadbir negeri ini jika beliau ingin bercuti selepas pergolakan dalaman Pas Kedah yang berlarutan sejak sebulan lalu.

Azizan mendakwa, pentadbiran kerajaan Pas Kedah pada masa ini berjalan lancar dan menganggap krisis yang berlaku sudah selesai.

"Tiada... tiada (pemangku). Semuanya dalam kawalan. Ribut sudah hilang, okey," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco kerajaan negeri di Wisma Darul Aman di sini hari ini.

Spekulasi mengenai kemungkinan Azizan akan melantik pemangku Menteri Besar tercetus ekoran kemelut dalaman Pas Kedah apabila dua Exco kanan kerajaan negeri, Datuk Phahrolrazi Zawawi dan Dr. Ismail Salleh yang tempoh perkhidmatan mereka luput pada 7 Mac lalu enggan dilantik semula akibat perbezaan pendapat ketara dengannya.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6 petang untuk artikel penuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan