Sabtu, 31 Mac 2012

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Media cermin nurani rakyat

Posted:

Media cermin nurani rakyat

Pertama-tamanya marilah kita memanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana dengan rahmatnya dapat kita semua bersama-sama pada malam ini bagi menjayakan Malam Wartawan Malaysia 2012 yang diadakan khusus untuk menyampaikan hadiah kepada para pemenang Hadiah Kewartawanan Malaysia MPI - Petronas 2011.

Saya juga mengucapkan terima kasih kepada Institut Akhbar Malaysia (MPI), selaku pihak penganjur majlis ini, di atas undangan yang dipanjangkan kepada saya, untuk menjadi tetamu kehormat dan seterusnya menyampaikan hadiah kepada para wartawan yang telah menghasilkan karya-karya kewartawanan yang diiktiraf cemerlang sepanjang tahun lalu.

Usaha mengiktiraf kecemerlangan para pengamal media melalui kerjasama strategik antara MPI dan Petronas ini merupakan satu usaha yang baik dan murni demi meningkatkan mutu kewartawanan itu sendiri. Saya berharap kerjasama dua entiti berlainan bidang ini dapat diteruskan pada masa-masa akan datang, melampaui tahun 2014 selepas penajaan Petronas berakhir.

...

Sila dapatkan naskhah Mingguan Malaysia hari ini.

Martabatkan jenama Islam Islam di tangan siapa?

Posted:

Martabatkan jenama Islam Islam di tangan siapa?

DI BANDAR Mostar, Bosnia Herzegovina terdapat mercu tanda berupa sebuah jambatan melengkung yang dibina tanpa tiang pada awal zaman pemerintahan Empayar Islam Osmaniah. Dalam perang penghapusan orang Islam oleh puak Serb pada 90-an, jambatan yang bersejarah itu musnah akibat bedilan bom.

Atas inisiatif Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO), jambatan yang asalnya dibina oleh arkitek Islam bernama Sinan itu berjaya dibangunkan semula. Sinan yang berketurunan Turki turut membina beberapa masjid tersohor yang menjadi mercu tanda zaman kegemilangan pemerintahan Othmaniah yang berpusat di Turki. Malah Taj Mahal di India yang suatu masa dulu dianggap bangunan tercantik di dunia turut mendapat sentuhan minda dan tangan Sinan.

Jambatan Mostar dari segi rupanya tidaklah sehebat Taj Mahal, tetapi yang mengagumkan jurubina dan jurutera UNESCO semasa pembinaan semula ialah kekukuhannya sekalipun dibina tanpa tiang.

...

Sila dapatkan naskhah Mingguan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan