Sabtu, 16 April 2011

Utusan Online - Timur

Utusan Online - Timur


Bekalan air terjejas teruk

Posted:

Bekalan air terjejas teruk

Bekalan air terjejas teruk

Oleh TOREK SULONG
utusankelantan@utusan.com.my


Seorang penduduk menunjukkan kawasan tandak yang menakung air untuk bekalan harian dan kegunaan kebun kini dipenuhi pasir dan lumpur kerana hakisan akibat pembalakan di kawasan hutan dara yang baru diluluskan oleh kerajaan negeri di Bukit Kabung, Pasir Puteh, semalam.


PASIR PUTEH 15 April - Lebih 2,000 penduduk yang tinggal berhampiran tanah Rancangan Felcra Teratak Batu dekat sini, kesal dengan tindakan kerajaan Kelantan meluluskan kawasan tadahan air hujan di Bukit Kabung seluas 50 hektar kepada sebuah syarikat pembalakan.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP), Mukim Gong Kelih, Mat Lazim Zakaria mendakwa, kelulusan tersebut menyebabkan kawasan hutan dara itu diteroka, sekali gus memberi kesan buruk kepada penduduk yang tinggal berdekatan, berkemungkinan berlaku hakisan dan tanah runtuh.

Beliau mendakwa, sejak penerokaan kawasan hutan itu dibuat, ada penduduk yang mula berdepan dengan masalah gangguan bekalan air bersih untuk kegunaan harian dan bagi menjalankan projek pertanian melalui sistem tandak atau takungan.

"Tandak yang dibina untuk takungan air bersih dengan kos RM100,000 kini dipenuhi tanah dan lumpur sehingga menyebabkan batang paip yang menyalurkan bekalan air ke rumah penduduk dan kawasan pertanian tersumbat," dakwanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Mat Lazim turut membawa pihak media dan Pegawai Jabatan Alam Sekitar (JAS) Kelantan, Nik Nukima Nik Abdul Majid meninjau sendiri kawasan tadahan air itu yang terletak berhampiran kawasan pembalakan baru.

Beliau memberitahu, selain penduduk di kawasan Felcra Teratak Batu, dua lagi kampung tradisional iaitu Gong Kelih dan Gong Genor turut menerima nasib sama, sehingga ada penduduk terpaksa menggunakan air berlumpur pada musim tengkujuh dan bekalan terhad ketika kemarau.

"Inilah masalah yang kami hadapi iaitu keperluan air semakin kritikal. Sudahlah bekalan air daripada Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB) gagal kami nikmati sejak sekian lama, kini berhadapan pula dengan padah angkara projek pembalakan yang sepatutnya diteliti oleh kerajaan negeri.

"Pemimpin kerajaan negeri patut datang ke rumah penduduk untuk melihat air yang dahulunya jernih, kini mengandungi lumpur. Siapa sebenarnya yang perlu dipertanggungjawabkan dalam hal ini?" soalnya.

Seorang penduduk, Wan Hanafi Wan Sulaiman, 63, berkata, bekalan air ke rumahnya sentiasa terputus akibat permukaan tandak diliputi pasir dan sampah sarap, selain air berlumpur sehingga melekat di pakaian dan pinggan mangkuk.

"Ada penduduk kampung yang membelanjakan antara RM700 hingga RM1,000 untuk membina telaga tiub kerana tidak mahu menggunakan air yang dianggap sudah tidak bersih," dakwanya.

Sementara itu, Nik Nukima berkata, pihaknya tidak menerima permohonan untuk pembalakan di kawasan berkenaan daripada mana- mana pihak, tetapi tidak boleh mengambil tindakan sekiranya kawasan diteroka tidak melebihi 500 hektar.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sultan Kelantan rasmi Masjid Noor Aini

Posted:

Sultan Kelantan rasmi Masjid Noor Aini

Sultan Kelantan rasmi Masjid Noor Aini


Sultan Muhammad V (dua dari kiri) menyampaikan jam digital untuk kegunaan Masjid Nor Aini selepas merasmikan masjid tersebut di Kota Bharu, semalam.


KOTA BHARU 15 April - Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V hari ini berkenan berangkat merasmikan Masjid Noor Aini, Mukim Pasir Hor yang dibina dengan kos RM2.5 juta.

Kos pembinaan masjid itu disumbangkan oleh seorang kerabat diraja, Tengku Noor Aini Tengku Zainal Abidin.

Masjid berkeluasan hampir 3,000 meter persegi yang dibina oleh firma arkitek Zainuddin Harun itu dapat menampung 1,200 jemaah dan siap dibina tahun lalu dengan seni bina Melayu tradisional.

Pada kunjungan hari ini, Sultan Muhammad yang turut diiringi oleh adinda baginda, Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Fa-iz Petra berkenan menyampaikan sumbangan dan sebuah jam digital kepada Imam Tua, Yusoff Mahmood bagi kegunaan masjid.

Baginda kemudiannya berkenan menunaikan solat Jumaat yang diimamkan oleh Imam Muda Masjid Noor Aini, Ahmad Sabri Mohd. Nawi.

Sultan Muhammad selepas itu meluangkan masa beramah mesra dengan para jemaah, termasuk kanak-kanak yang begitu teruja dapat bertemu secara lebih dekat dengan baginda.

Kunjungan baginda turut disertai oleh Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamed dan Timbalan Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Istiadat Melayu Kelantan, Datuk Kamaruddin Mohd. Zin.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

KIST bantu keluarga mangsa nahas

Posted:

KIST bantu keluarga mangsa nahas

KIST bantu keluarga mangsa nahas

KUALA TERENGGANU 15 April - Kolej Islam Sains dan Teknologi (KIST) akan meringankan bebanan keluarga lima pelajarnya yang terlibat dalam nahas ngeri di Besut, semalam.

Ketua Pegawai Eksekutif KIST Cawangan Kelantan, Muhamad Haris Hussain berkata, tragedi itu turut dirasai oleh seluruh warga kampus.

''Kita akan berusaha meringankan beban keluarga itu dan persatuan pelajar kolej mungkin melancarkan kutipan derma.

"Bagi tiga pelajar yang meninggal dunia pula, keluarga mereka akan menerima pampasan daripada perlindungan insurans," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Semalam, tiga pelajar perempuan di kampus utama KIST Bachok, Kelantan maut manakala dua rakannya cedera parah apabila kereta yang dinaiki bertembung dengan sebuah lori tangki di Kampung Gerai, Besut.

Kesemua lima sahabat yang dilaporkan dalam perjalanan dari Kuala Terengganu ke Bachok itu merupakan penuntut tahun dua jurusan kejururawatan di KIST Cawangan Bachok.

Muhamad Haris berkata, dua lagi pelajar yang cedera parah semalam kini dilaporkan mulai stabil.

"Mereka kini masih dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau berkata, pihaknya belum menerima sebarang laporan berkaitan pencerobohan asrama perempuan oleh seorang lelaki sehingga menyebabkan mangsa dikatakan keluar dari asrama untuk menghilangkan tekanan.

Bagaimanapun katanya, pihak kolej telah memanggil beberapa pelajar yang berkenaan untuk siasatan lanjut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan