Rabu, 13 April 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Saksi didakwa berbohong

Posted:

Saksi didakwa berbohong

Saksi didakwa berbohong

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 13 April - Pegawai pemasaran sebuah syarikat pengorek pasir, T. Sivanesan didakwa berbohong semasa memberi keterangan dalam prosiding Suruhanjaya Siasatan Kematian Teoh Beng Hock apabila ia bercanggah dengan kenyataannya dalam laporan polis serta prosiding semasa inkues.

Peguam yang mewakili Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah turut mendakwa Sivanesan dijanjikan habuan termasuk diberi jawatan dalam Kumpulan Semesta Sdn. Bhd. sebagai balasan memberi keterangan memburuk-burukkan SPRM dalam prosiding inkues dua tahun lalu.

Menurut Muhammad Shafee, Sivanesan semasa keterangannya dalam prosiding semalam mendakwa dipukul sehingga pengsan sedangkan dalam laporan polis pada 11 September 2008 dia hanya menyatakan didera sehingga hampir pengsan.

Peguam itu turut menggambarkan Sivanesan sebagai talam dua muka serta tidak boleh dipercayai selain tidak setia pada sesiapa apabila lelaki itu mengaku merupakan ahli DAP dan Barisan Nasional (BN) dalam masa sama dan hanya setia kepada mereka yang berbuat baik dengannya.

''Ketika inkues kamu ditanya oleh peguam kamu, Gobind Singh Deo sama ada tangan kamu bergari atau tidak semasa keluarkan plastik ais di bahagian hadapan seluar dalam. Kamu kata tidak. Kenapa kamu tipu suruhanjaya?

''Kamu juga beri pernyataan bohong kerana jika dibelasah sehingga koyak seluar dalam bahagian depan dan belakang seperti yang didakwa, kamu sudah tiada. Saya cadangkan kamu datang ke sini untuk berbohong,'' katanya.

Sivanesan yang dilihat kerap terdiam dan tersenyum bagaimanapun menafikan dia berbohong dengan alasan perkataan digari tertinggal kerana dia demam dan dalam kesakitan semasa membuat laporan polis dan memberi keterangan dalam prosiding inkues dengan merujuk laporan itu.

Dia juga menafikan mendapat kerja di Kumpulan Semesta sebagai balasan bagi keterangannya dalam inkues selain tidak pernah berjumpa dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah, pembantunya, Lee Kee Heng dan ADUN Kinrara, Theresa Kok untuk membincangkan tentang habuan yang masih belum diperoleh.

Sivanesan yang sedang disiasat polis berhubung aduan peras ugut oleh bapa kawan adiknya bagaimanapun mengaku membuat laporan polis dan laporan SPRM selepas menerima ugutan bunuh serta amaran agar dia tidak mengganggu ketuanya, Wong Swee Leong yang juga seorang ahli DAP terkenal di Perak.

Sementara itu, Pengarah Akademi Pencegahan Rasuah Malaysia, Datuk Samarajoo Manickam hari ini turut memberi keterangan berhubung modul, latihan dan teknik soal siasat untuk pegawai-pegawai SPRM.

Beng Hock, 30, Setiausaha Politik Exco Selangor, Hian Wah, ditemui mati di koridor tingkat lima pada 16 Julai 2009 selepas memberi keterangan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di tingkat 14, Plaza Masalam, Shah Alam dekat sini.

Prosiding suruhanjaya yang diadakan di Mahkamah Tinggi Sivil Baharu (NCvC) di Kompleks Mahkamah di sini bersambung esok.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Isteri Raisuddin mengaku 'bercinta bak kekasih'

Posted:

Isteri Raisuddin mengaku 'bercinta bak kekasih'

Isteri Raisuddin mengaku 'bercinta bak kekasih'


Raisuddin Hamzah melihat Siti Fatimah Suberi berbual dengan Norazmi Mohd. Arif ketika hadir ke Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam, semalam.


SHAH ALAM 13 April - ''Kami bercinta seperti pasangan kekasih dan sudah mengenali selama enam bulan sejak kali pertama bertemu ketika dia (Raisuddin) datang ke kedai ayah.''

Pengakuan itu dibuat isteri kedua penyanyi Raisuddin Hamzah, Siti Fatimah Suberi dalam perbicaraan kes pembubaran perkahwinan mereka yang difailkan oleh bapa wanita tersebut, empat tahun lalu.

Prosiding didengar di hadapan Hakim Syarie, Zainor Rashid Hassin di Mahkamah Tinggi Syariah di sini, hari ini.

Siti Fatimah, 23, dan Raisuddin, 54, diwakili oleh peguam syarie, Norazmi Mohd. Arif manakala bapa Siti Fatimah, Suberi Abdullah, 51, diwakili oleh peguam syarie, Roshdan Sujak Rafie.

Ketika pemeriksaan utama Norazmi, Siti Fatimah berkata, dia dan Raisuddin merahsiakan hubungan mereka daripada pengetahuan bapanya kerana telah menjangka hubungan itu tidak akan direstui Suberi atas sebab-sebab peribadi.

Siti Fatimah turut mengaku dalam tempoh perkenalan itu dia berniat serta merancang untuk berkahwin di Songkhla, Thailand.

Katanya, pernikahan berlangsung pada 2 Januari 2007 tanpa paksaan mana-mana pihak di luar pengetahuan keluarganya.

Menurutnya, dia tidak bersetuju permohonan bapanya kerana yakin bahawa pernikahan tersebut sah di sisi hukum syarak.

Katanya, dia mempunyai surat-surat pengesahan perkahwinan daripada Konsulat Malaysia di Songkhla dan Pejabat Agama Islam Gombak Timur.

Wanita itu bukan sahaja menafikan cadangan untuk menjodohkan dia dan anak lelaki Raisuddin seperti didakwa Suberi sebelum ini malah mendakwa dia tidak mengenalinya.

Namun, Siti Fatimah mengaku dia mengenali anak seorang doktor tetapi tidak pernah merancang untuk berkahwin kerana menganggap lelaki itu sahabatnya.

Mahkamah menangguhkan kes tersebut pada 25 Mei ini kerana dokumen pernikahan yang dikemukakan oleh kedua-dua belah pihak tidak seragam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan