Rabu, 6 April 2011

Malaysiakini :: Berita

Malaysiakini :: Berita


Deepak perjelas isu hutang Carpet Group

Posted: 06 Apr 2011 07:15 AM PDT

Usahawan permadani Deepak Jaikishan hari ini membuka mulut setelah dakwaan demi dakwaan dihamburkan ke atasnya melalui tulisan di blog popular Malaysia Today.

Deepak berkata, beliau membuat keputusan untuk memberi penjelasan setelah laman berkenaan menyiarkan satu lagi dakwaan ke atasnya semalam.

NONEMalaysia Today dalam tulisan itu mengemukakan tuduhan mengenai skandal hutang yang ditanggung oleh syarikat milik Deepak, Carpet Group.

Deepak menjelaskan, syarikatnya sememangnya telah membuat pinjaman yang berjumlah hampir RM600 juta daripada firma kewangan antarabangsa Kuwait Finance House.

"Dalam tempoh masa itu, pinjaman itu secara beransur-ansur telah dikurangkan melalui penjualan hartanah dan perniagaan lain," kata Deepak kepada wartawan hari ini.

Katanya, jumlah hutang yang kini ditanggung Carpet Group dianggarkan berjumlah RM200 juta.

Jelasnya, dakwaan bahawa pinjaman berkenaan tidak dibayar sejak lima tahun lalu adalah tidak benar.

"Semua pinjaman kami dikemaskini dan (dibayar). Malah, saya dan syarikat milik saya tidak terlibat dalam apa-apa rasuah seperti didakwa oleh tulisan Malaysia Today," kata Deepak lagi.

Tulisan bertajuk "Carpetman, bagman, toyboy has been bagged" di laman itu turut mendakwa, Deepak membayar komisyen kepada pegawai bank berkenaan untuk mendapatkan pinjaman tersebut.

Deepak menafikan dakwaan itu dan menjelaskan bahawa syarikatnya bertindak dengan telus dalam urusannya dengan bank.

Katanya, beliau lebih banyak terlibat dengan perniagaan hartanah manakala bidang permaidani merupakan perniagaan keluarganya.

NONEPerniagaan permaidani itu dimulakan oleh bapanya yang berasal dari Karachi, Pakistan sekitar 40 tahun lalu, kata Deepak lagi.

"Dalam perniagaan hartanah, kita banyak bergantung kepada bank dan kewangan. Sudah tentulah akan timbul kesan rumit melainkan kita membuat penjelasan.

"Esok kita pergi ke bank, mereka mungkin tanya soalan (berhubung dakwaan) ini," katanya.

Ketika ditanya, Deepak berkata beliau kini sedang menimbangkan sama ada akan mengambil tindakan undang-undang ke atas Malaysia Today sekiranya dakwaan itu "bertambah buruk."

Deepak berkata, beliau memilih untuk tidak membuat penjelasan sebelum ini kerana tulisan lain yang mengaitkan beliau dalam laman itu hanyalah perkara "karut."

"Tapi kali ini (dakwaan ini) secara langsung ke atas saya," katanya lagi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Telur ayam tiruan di Pulau Pinang

Posted: 06 Apr 2011 07:03 AM PDT

Rupanya sebiji telur ayam tetapi ia telur ayam tiruan diperbuat daripada bahan kimia yang dikhuatiri boleh memudaratkan kesihatan dan dijual di pasaran terbuka di Pulau Pinang.

Telur palsu itu bersaiz lebih besar daripada telur ayam sebenar dan apabila dipecahkan ia tidak mempunyai pusat telur, tidak berbau, berkilat dan kasar.

NONEDemikian menurut Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang telah menerima aduan daripada pengguna yang membeli 30 biji telur tiruan itu pada harga RM11 di pasar Pulau Tikus di Georgetown semalam.

Presiden CAP, SM Mohamed Idris, berkata siasatan mendapati kulit telur palsu itu diperbuat daripada lilin parafin, serbuk gypsum dan kalsium karbonat manakala kuning telur dan putih telur menggunakan bahan daripada natrium alginat, alum, geletin, asid benzoik, kalsium klorida, air serta bahan pewarna makanan.

"Komponen bahan kimia ini boleh menjejaskan kesihatan pengguna seperti mengganggu metabolisme, otak, sel saraf serta menjejaskan fungsi hati," katanya.

Mohamed Idris berkata, kerajaan harus mengambil tindakan segera merampas dan mengharamkan semua telur ayam palsu itu kerana ia akan memperdaya pengguna selain memberi kesan buruk kepada kesihatan.

Seorang mangsa pembelian telur ayam palsu yang hanya mahu dikenali sebagai Loh, 50, berkata beliau menyedari telur ayam yang dibelinya dari pasar di Pulau Tikus itu adalah palsu setelah mendengar aduan seorang pembeli menerusi siaran radio.

"Setelah mendengar aduan seorang pengguna dalam radio, saya terus memeriksa telur yang dibeli itu dan terkejut apabila mendapati telur ayam yang saya dibeli sememangnya palsu," katanya.

Loh berkata, beliau dan anggota keluarganya telah makan telur ayam palsu itu sejak sebulan lalu.

- Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan