Sabtu, 7 April 2012

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


PRU-13: Selamatkan Islam, Melayu, raja

Posted:

PRU-13: Selamatkan Islam, Melayu, raja

Oleh ZABRY MOHAMAD
zabrymohamad.madzlan@utusangroup.com.my


HASSAN Ali menyampaikan ceramah bertajuk Memartabatkan Islam, Raja dan Bangsa Melayu di Sungai Acheh, Nibong Tebal, Pulau Pinang, malam kelmarin.


NIBONG TEBAL 7 April - Pengundi, khususnya di Pulau Pinang perlu menjadikan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) sebagai peluang untuk menyelamatkan serta melindungi hak keistimewaan Islam, Melayu dan institusi raja daripada dihapuskan oleh pihak- pihak tidak bertanggungjawab termasuk pembangkang.

Bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr. Hasan Ali menegaskan, undi mereka akan menjadi penentu kerajaan mana yang boleh dipertanggungjawabkan mempertahankan ketiga-tiga keistimewaan tersebut yang termaktub dalam Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan.

Menurutnya, sebagai orang Islam mereka wajib mempertahankan ketiga-tiga perkara itu dan memilih pemimpin yang benar-benar dapat menyelamatkannya.

...

Sila dapatkan naskhah Mingguan Malaysia hari ini.

Guan Eng tidak minat bela nasib Melayu

Posted:

Guan Eng tidak minat bela nasib Melayu

Oleh ZABRY MOHAMAD
zabrymohamad.madzlan@utusangroup.com.my

NIBONG TEBAL 7 April - Ketua Menteri, Lim Guan Eng dianggap tidak berminat untuk membela nasib orang Melayu berikutan keengganannya untuk berjumpa beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam bagi berbincang mengenainya sejak mentadbir Pulau Pinang pada 2008.

Bekas Ketua Pemuda Pas negeri, Mohamed Hafiz Mohamed Nordin berkata, bukan sahaja tidak mahu berjumpa, beliau yang mewakili 21 NGO Islam untuk menyerahkan memorandum pernah dihalau dari pejabat Ketua Menteri oleh Setiausaha Politiknya, Ng Wei Aik.

Beliau berkata, sehingga hari ini tiada seorang pun wakil Kerajaan DAP Pulau Pinang menghubunginya mengenai perkara itu.

"Saya berusaha membuat temujanji nak jumpa ketua menteri (Guan Eng) sejak minggu pertama pembangkang memerintah. Kita ada banyak soalan seperti apa nak dibuat oleh kerajaan negeri untuk memajukan orang Melayu di Pulau Pinang.

...

Sila dapatkan naskhah Mingguan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan