Sabtu, 7 April 2012

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Kos mansuh PTPTN RM43 bilion

Posted:

Kos mansuh PTPTN RM43 bilion

Kos mansuh PTPTN RM43 bilion

NAJID dan Muhyiddin disambut oleh orang ramai pada program Jelajah Janji Ditepati di Batu Pahat semalam.


BATU PAHAT - Kerajaan perlu membelanjakan RM43 bilion bagi menanggung sepenuhnya kos pengajian tinggi jika pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPN) dimansuhkan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, tindakan memansuhkan PTPTN itu akan hanya membebankan kerajaan.

"Hanya ada tiga buah negara di dunia yang menanggung sepenuhnya pengajian tinggi rakyatnya dan salah satunya adalah Norway.

"Namun kesannya, Norway mengenakan cukai yang tinggi terhadap rakyatnya," kata beliau ketika merasmikan program Jelajah Janji Ditepati di Stadium Batu Pahat di sini semalam.

Perdana Menteri berkata demikian sebagai mengulas desakan daripada parti pembangkang yang bercadang memansuhkan PTPTN jika mereka memenangi pilihan raya umum akan datang.

Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata, kerajaan tidak mahu membebankan rakyat dengan mengenakan cukai yang tinggi berikutan keputusan untuk menghapuskan PTPTN.

Najib berkata, pada ketika ini pun kerajaan menanggung kira-kira 90 peratus daripada kos pengajian tinggi rakyat, dengan PTPTN hanya digunakan untuk membayar yuran pengajian pelajar.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Plat WWW 1 termahal

Posted:

Plat WWW 1 termahal

Plat WWW 1 termahal


PLAT termahal dunia, '1', yang berharga RM43.7 juta dibeli oleh jutawan Abu Dhabi, Saeed Abdul Ghaffar Khouri (gambar kecil) pada 2008 dan dipakai pada kereta kesayangannya, Bugatti Veyron.


KUALA LUMPUR - Nombor plat pendaftaran kenderaan WWW 1 yang hangat diperkatakan khususnya di ibu negara kini diramalkan mampu mencecah nilai RM500,000 apabila tendernya dibuka pada 30 April nanti.

Menurut Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Mohd. Nadzri Osman, ramalan tersebut dibuat berdasarkan beberapa tawaran awal yang sudah diterima meskipun tender belum lagi dibuka kepada orang ramai.

"Sejak pengumuman mengenai nombor yang dikaitkan dengan singkatan terkenal WWW iaitu World Wide Web dibuat, beberapa tawaran telah dilakukan oleh individu yang berminat dengan harga sudah pun melebihi RM400,000," katanya ketika ditemui Kosmo! Ahad baru-baru ini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Cari tempat selamat untuk bercuti

Posted:

Cari tempat selamat untuk bercuti

Cari tempat selamat untuk bercuti

MUAR - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan memandang serius laporan terbaharu yang menyatakan pekan Danok di sempadan Malaysia-Thailand yang sebelum ini sering menjadi tumpuan rakyat negara ini bakal menjadi serangan pengganas seterusnya.

Sehubungan itu, katanya, Kementerian Luar akan mengeluarkan kenyataan sama ada Selatan Thailand selamat untuk dikunjungi atau tidak pada masa ini.

"Kita harus ambil berat, kita tidak boleh pandang remeh apa yang berlaku (di Hatyai), jadi ini satu amaran yang agak serius dan biasanya kita beri peringatan supaya rakyat Malaysia berhati-hati.

"Kementerian Luar akan membuat kenyataan tepat sama ada sesuai atau tidak rakyat kita melawat Selatan Thailand dalam tempoh ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan akhbar yang memetik sumber polis Thailand menyatakan tentang kemungkinan pekan Danok yang terletak bersebelahan dengan Bukit Kayu Hitam di Kedah berkemungkinan besar menjadi sasaran serangan pengganas seterusnya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan