Isnin, 11 April 2011

Utusan Online - Dalam Negeri

Utusan Online - Dalam Negeri


18,363 tunai undi pos

Posted:

18,363 tunai undi pos

18,363 tunai undi pos

KUCHING 10 April - Seramai 18,363 pengundi pos di Sarawak akan menunaikan tanggungjawab mereka menentukan kerajaan yang akan mentadbir negeri ini pada Rabu dan Khamis ini.

Pengarah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) negeri, Datuk Takun Sunggah berkata, proses pengundian pos bagi polis diadakan pada Rabu (13 April) manakala Angkatan Tentera Malaysia (ATM) pada Rabu dan Khamis ini.

"Undi pos ini akan dikeluarkan esok manakala bagi pelajar di luar negara yang seramai 34 orang, kertas undi akan dihantar melalui Pos Malaysia," katanya kepada pemberita di hangar Hornbill Skyways di sini hari ini.

Takun dalam pada itu berkata, beliau menjangkakan keputusan pengundian di 1,739 pusat mengundi akan dapat diketahui sebelum pukul 11 malam 16 April.

Selain itu katanya, tidak menjadi satu kesalahan sekiranya poster Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Menteri dipasang di 71 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).

Menurutnya, ini kerana mereka merupakan pemimpin tertinggi parti Barisan Nasional (BN) yang bertanding di setiap kawasan.

"Ia berbeza dengan pihak pembangkang yang tidak merupakan satu gabungan yang berdaftar dengan SPR.

"Sebagai contoh, DAP hanya boleh menggantung poster parti dan pemimpin di 15 kawasan yang mereka tandingi. Kawasan lain tidak boleh," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Buat ujian kesan pembohongan

Posted:

Buat ujian kesan pembohongan

Buat ujian kesan pembohongan

Oleh FAIZAH IZZANI ZAKARIA
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 10 April - Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dan isterinya, Datin Seri Dr.Wan Azizah Wan Ismail (gambar) dicabar menjalani ujian pengesan bohong dalam isu rakaman video seks yang didakwa membabitkan seorang pemimpin pembangkang.

Ketika membuat cabaran berkenaan, Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Mohd. Zahid Md. Arip berkata, ia merupakan cara terbaik bagi Anwar dan Wan Azizah membersihkan nama bagi membuktikan mereka tidak bersalah memandangkan banyak kenyataan mereka bercanggah.

''Keadaan itu sudah menjadi masalah besar kepada mereka. Ini yang menimbulkan persoalan terutama kalangan ahli PKR sendiri," katanya ketika dihubungi, di sini hari ini.

Mohd. Zahid turut berpendapat Wan Azizah patut mengambil peluang untuk membersihkan nama dan imej suami serta maruah keluarganya.

"Jika tidak janganlah hanya tahu menyalahkan pihak lain kerana mereka sendiri yang tidak mahu menampilkan kebenaran," katanya.

Sementara itu, Bekas Naib Presiden PKR, Datin Saidatu Badru Tun Salleh kesal dengan sikap Wan Azizah yang menolak mengangkat sumpah laknat untuk menegakkan kebenaran.

"Saya sarankan Wan Azizah bersumpah demi kebenaran kerana Allah. Apa yang ditakutkan bersumpah jika kita benar. Tidak perlu menuduh pihak lain," katanya.

Beliau berkata, rakyat kini hanya mahukan kebenaran daripada Wan Azizah dan Anwar terutama dalam isu video tersebut.

"Keengganan Wan Azizah untuk menegakkan kebenaran sebenarnya menimbulkan keraguan dan tanda tanya banyak pihak," katanya.

Menurut beliau, ia dilihat seolah-olah cuba menyembunyikan kebenaran berhubung siapa sebenarnya Anwar.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dedah segera siasatan video seks

Posted:

Dedah segera siasatan video seks

Dedah segera siasatan video seks

BUKIT MERTAJAM 10 April - Pergerakan Pemuda UMNO mendesak polis menyelesaikan dan mendedahkan segera hasil siasatan video seks yang didakwa membabitkan pemimpin kanan pembangkang bagi meredakan segala spekulasi negatif dalam kalangan masyarakat.

Ketuanya, Khairy Jamaluddin menegaskan, siasatan yang terlalu lama hanya akan menimbulkan pelbagai persepsi dan perkembangan itu dikhuatiri mengakibatkan rakyat lebih mempercayai spekulasi berbanding kebenaran dalam isu tersebut.

"Bila ia (siasatan) berlarutan, maka spekulasi timbul dan ia mempengaruhi persepsi rakyat. Kita tidak mahu bila keputusan siasatan diumumkan kelak, orang sudah tidak kisah kerana kadang-kadang persepsi menjadi lebih penting berbanding kebenaran.

"Sepatutnya dalam kes ini, kebenaran perlu diutamakan demi memberi keadilan kepada semua pihak," katanya kepada pemberita selepas menghadiri program Konvoi Jom Jelajah 1Malaysia di Kampung Machang Bubok, di sini, hari ini.

Turut hadir Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri yang juga Ketua UMNO Bahagian Bukit Mertajam, Datuk Musa Sheikh Fadzir dan Ketua Pemuda UMNO Negeri, Shaik Hussein Mydin.

Langkah mempercepatkan siasatan kes itu juga, kata beliau, mustahak bagi memulihkan imej dan nama Malaysia di luar negara yang terpalit ekoran pendedahan skandal berkenaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan